Høyttalerkategorien er den produktgruppen hvor man finner de største forskjellene. Både når det gjelder pris og funksjoner. Alt fra bærbare lommemodeller til et par hundrelapper, og opp til kolossale high-end monstre med seks- eller til og med sjusifret pris.
At de aller dyreste høyttalerne gjengir musikken mer korrekt enn de billigste burde være innlysende. Men hver type høyttalere har sine egenskaper, og det er ikke alltid slik at større betyr bedre.
Årets kavalkade inneholder flere høyttalere enn noensinne, og vi har kåret hele syv kategorivinnere som hver på sin måte representerer det beste i sin klasse.
Bærbare høyttalere
Hvis du vil nyte musikk på farten, er bærbare høyttaler tingen. Høyttalerne i denne kategorien er rimelige samt og lomme- og veskevennlige. Forsterkeren er innebygget, strømmen leveres av oppladbare batterier og lyden overføres trådløst via Bluetooth. Lydkvaliteten er ikke nødvendigvis «hi-fi», men mye bedre enn mobilens innebygde mikrohøyttaler.
Trådløse høyttalere
I kategorien for trådløse høyttalere finner vi modeller som også er praktiske, men større og med langt bedre lydkvalitet. Til gjengjeld krever de normalt strømforsyning fra kontakten på veggen. Overføringen skjer enten via Bluetooth eller huset trådløse nettverk. Flere støtter begge alternativer og kan eventuelt samarbeid med andre trådløse høyttalere som stereo eller multirom.
Lydplanker og lydsokler
Flatskjermen har revolusjonert bildekvaliteten på TV-en, men lydmessig er det en flat affære. Lydplanker og lydsokler er en lett og innredningsvennlig måte å forbedre lydkvaliteten fra TV-en på. Lydplanker er beregnet til å plasseres foran TV-en på eller henges på veggen under et veggmontert TV. Lydsokler kan fint legges under selve TV-en eller i en hylle.
Kompakthøyttalere
Med kompakthøyttalere befinner vi oss i den minste klassen blant de tradisjonelle stuehøyttalere. I bilenes verden tilsvarer de en trafikk- og parkeringsvennlig kompaktmodell. Men la deg ikke narre av et beskjedent ytre: De beste kompakthøyttalere – og vi har kun tatt med de beste her – kan levere et fullvoksent lydbilde i en mindre stue hvor større modeller blir for dominerende.
Gulvhøyttalere
Beholder vi bilsammenligningen har vi her beveget oss opp i klassen for romslige familiebiler. Gulvhøyttalere krever plass i stuen og kan være vanskelig å liste ubemerket forbi partneres skarpe øyne. Men de belønner med stor lyd og evnen til å spille både høyt og dypt. Vær imidlertid klar over at gulvhøyttalere ikke nødvendigvis krever mer plass enn kompakthøyttalerne som vanligvis plasseres på et stativ.
Toppklasse høyttalere
Her er vi i Mercedes-klassen, hvor man kan tillate seg å stille store krav til luksus og høy kvalitet. Et sett toppklassehøyttalere kan avsløre detaljer i musikken og innspillingen som de færreste ante at eksisterte! Til gjengjeld stiller de også store krav til resten av anlegget. Og du kan saktens få ok bruktbil for det et sett koster!
High-end høyttalere
Det supereksklusive high-end segmentet er forbehold de aller mest fanatiske musikklyttere. Og da kun de som har godt med penger. Seks- eller sjusifrede priser er ikke noe sjeldent syn i denne klassen, men til gjengjeld er materialvalget i luksusklassen. Hvis en hig-end høyttaler var en bil ville den være en Brabus Maybach eller Rolls Royce superlimousin.
Vurderte produkter
Følgende produkter var med i konkurransen om prisene i kategorien Årets Beste Høyttalere:
- Dali Kubik One lydplanke
- Klipsch R-10B lydplanke
- Denon DHT-S514 lydplanke
- PSB Alpha VS21 lydsokkel
- JBL Charge 2+
- Audio Pro Addon T14
- Marshall Kilburn
- UE Megaboom
- Sony SRS-X77
- B&O Play Beolit 15
- SoundCast Melody
- Cabasse Stream 1
- Teenage Engineering OD-11
- Buchardt Audio S200
- Buchardt Audio S300
- Fluid Audio F5
- Focal Aria 906
- Naim MU-SO
- Klipsch RP-160M
- PSB Imagine X2 Tower
- Elac FS267
- Sonus faber Olympica I
- Dynaudio Focus 200 XD
- Raidho X-1
- Scansonic MB-1
- Audiovector SR3 AA
- PSB Imagine T3
- B&O BeoLab 20
- Dynaudio Focus 600 XD
- Piega Classic 60.2
- Technics SB-R1
- Electrocompaniet The Nordic Tone Model 1
- McIntosh XR50
- Sonus faber Lilium
- Adam Audio GTC 5.1 høyttalere
- Alcons Audio CRMS surroundhøyttalere
- Klipsch R-26F 5.1
- SVS SB13-Ultra
- Elac Sub 2070
- JL Audio E-Sub E112
- Sony SRS-X33
- Canton DM75
- System Audio saxo 5 Active
- Bowers & Wilkins 685 S2
- Klipsch RP-280F
- Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand SE
- KEF Reference 5
- Devialet Silver Phantom
Alle som en er blant de beste i sin klasse, og kan varmt anbefales.
KONKURRANSE: Vinn Årets Beste Produkter
ÅRETS BESTE BÆRBARE HØYTTALERE
Sony SRS-X33
Med sin store og klare lyd er X33 beviset på at større ikke alltid er bedre.
X33 oppfyller mer enn godt nok våre krav til å være praktisk å ta med seg. Det føles som om den er bygget som en panservogn, men med metallgitteret foran høyttalerelementene og det gummiaktige ytre er den mer elegant enn som så. Kantene er avrundede for å gjøre den mykere i formen.
Forrige generasjonsblanke ytre som trakk til seg fingeravtrykk er borte og man trenger ikke lenger tørke av knappene. De er godt plassert og det er ingen tvil om hva de gjør, samtidig som lysdioder viser status. Takket være støtte for NFC er det enkelt å koble den sammen med mobilen, men ellers finnes også manuell paring. Ringer noen som alle vil snakke med, finnes høyttalertelefon slik at man kan holde en konferansesamtale. Baksiden har en Aux-inngang samt en ladekontakt av micro-USB typen.
Da elementene av forklarlige årsaker ikke kan være så store, var vi litt skeptiske til hvordan X33 ville låte. Vi ble derfor meget begeistret da vi dro i gang musikken. Den leverer en overraskende stor og klar lyd, og man kan faktisk dra opp volumet skikkelig høyt uten at det låter ille. Imidlertid må den følge fysikkens lover så man får ikke samme dypbass som med større høyttalere. Men bassen er der og er tilstrekkelig rapp. Generelt sett hadde vi vanskeligheter med å finne noen musikksjangre som låt dårlig.
Sist år kåret vi SRS-X5 til årets beste bærbare trådløse høyttaler. Og selv i år når vi går ned en størrelse til 3-serien, fortsetter vi å bli imponert over Sonys lydingeniører. På en eller annen måte har de lykkes med å få selv denne lille høyttaleren til å spille både kraftfullt og kontrollert. Man skal derimot ikke vente seg en pumpende bass. Da må man kjøpe en større høyttaler. Men er det en liten og smidig høyttaler som er lett å bruke og som spiller de fleste musikkstiler med bravur er X33 utmerket.
ÅRETS BESTE LYDPLANKE/LYDSOKKEL
Canton DM75
Canton DM 75 er den mest vellydende lydsokkelen i klassen.
Selv om man vender seg til en lydsokkel uten tegnrute, er det befriende å bruke en som har det. Da ser man hvilken inngang og lydmodus som er valgt, selv i dempet belysning.
Bluetooth-paring må skje etter inngangsvelgeren er satt til Bluetooth, selv om det finnes en dedikert Bluetooth-pareknapp på fjernkontrollen. HDMI-inngang mangler også, TV-en må kobles til med optisk og settes til PCM ut. Det er likevel ikke noe problem, med mindre ditt TV-apparat har forsinket lyd på optisk utgang, sammenlignet med bilde. Da vil ikke dialogene være helt «leppesynket».
Med fjernkontrollen, som er litt vel retningsbestemt, velger du mellom stereo og «surround», samt justering av bass og diskant.
Glimrende lyd
Til denne prisen har vi ikke hørt noen lydsokkel eller –planke som låter bedre med musikk i stereo, enn Canton DM 75. Her er bra med guffe, og saftige bassrytmer skildres med overraskende bra kraftoverskudd. Den kan spille høyere og kraftigere, også enn lillebroren DM 50, som var blant fjorårets favoritter, takket være flere basselementer. Er ikke dette nok, kan du bruke subwooferutgangen, som på genialt vis deler bassen ved 80 Hz. Så slipper lydsokkelen å gjengi den dypeste bassen, med det resultat at den spiller enda renere og høyere.
Sangstemmer, ikke minst kvinnelige, låter mykere og bedre oppløst enn med konkurrentene.
Film låter best med surroundfunksjonen aktivert, da blir lydbildet mye større og med overraskende god kontroll. Dialogene er fyldige og åpne på én gang. Sammenhengen er bedre enn med de aller fleste lydplankene og –soklene vi hørte i året som gikk. Musikk i stereo bør på sin side nytes i ren stereomodus, da blir rytmikken spesielt i bassen vesentlig bedre.
Canton DM 75 er førstevalget i denne prisklassen, om du ikke absolutt må ha HDMI-inngang.
ÅRETS BESTE TRÅDLØSE HØJTTALERE
System Audio saxo 5 Active
Fyll stuen med musikk med mobilen som signalkilde – uten å gi avkall på stereoanlegget.
 :
Saxo Active-serien er basert på System Audios budsjettserie, og da må det nødvendigvis inngås noen kompromisser. Spesielt når prisen i dette tilfellet også skal dekke en stereoforsterker med DAC og Bluetooth-mottaker. Men når sant skal sies, er det vanskelig å se hvor det er hugget inn til benet.
Mellomtonen er åpen og rask, og stemmer lyder naturlig og uten betoninger. De to enhetene arbeider sømløst sammen. Diskanten er passende luftig og fri fra høyttalerne. Selv om vi er i et prisleie hvor dette ikke er hverdagskost, står instrumenter og stemmer klart og tydelig ut av høyttalerne.
Ingen manipulasjon i bassen
Vi har etter hvert testet en del aktive trådløse høyttalere, som takket være DSP-prosessering går overraskende langt ned i bassen. Dette er ikke tilfellet med saxo 5 Active. Bassgjengivelsen heller da også mot den slanke siden. Lyden er ikke tynn, men de dypeste tonene uteblir. Til gjengjeld prøver den lille 5″ bassen ikke å gjøre noe den ikke er i stand til. For uansett mengden av digital equalizing er det fysiske grenser for hvor mye luft en så liten bassenhet kan flytte.
Saxo 5 Active er en nøytral lydgiver som gjengir musikken med troverdig klang – og ikke minst evner den å engasjere. Det blir rett og slett en fornøyelse å lytte til. Men hvis du er ute etter en høyttaler som kan avsløre de aller siste detaljer i opptaket må du imidlertid opp i en enda høyere prisklasse.
System Audio har kopiert kunststykket fra sin første aktive høyttaler. Til prisen er det vanskelig å finne noe å sette fingeren på hos saxo 5 Active. Hvis du er ute etter en høyttaler som uten problemer, kabler og annen elektronikk leverer lyd av høy kvalitet – også i mellomstore rom – er den et innlysende valg.
ÅRETS BESTE KOMPAKTHØYTTALERE
Bowers & Wilkins 685 S2
600-serien fra Bowers & Wilkins har i en årrekke vært målestokken for lydkvalitet i kompaktklassen. Den oppgraderte 685 S2 viser hvor lista skal ligge!
600-serien fra B&W er høyttalernes svar på Volkswagen Golf: En allsidig «folkehøyttaler» som skal fungere bra overalt, og til all slags musikk. Derfor legges det store ressurser ned i å få lyden riktig. B&W 684 S2 har fått en finpuss av hele konstruksjonen, med en ny aluminiumdiskant som nå sitter i et flytende gummioppheng for å redusere forstyrrelser fra mellomtone og bass. Diskanten har også fått et beskyttende gitter som hindrer bulker. Bassmellomtonen er den velkjente kevlarmembranen med ny faseplugg. Bassporten er frontmontert, og gjør høyttalerne plasseringsvennlige i enten bokhylle, reol eller (aller helst) på stativ.
Lydkvalitet
B&W 685 viser seg å være en høyttaler med veldig bredt repertoar. Mens andre høyttalere imponerer på hver sine områder, er det B&W som har de beste total-egenskapene. Emilie Nicolas’ «Pstereo» fyller lytterommet vårt med stor og fyldig lyd, flott stemmegjengivelse og briljante detaljer. Daft Punks «Lose Yourself to Dance» låter også veldig detaljert og åpent. Og pianoet til Dan Wilson fyller rommet med ekte pianoklang.
Stilt på stativ, godt ute fra sidevegger og med en halvmeters avstand til bakveggen, ga 685 S2 oss et holografisk stereoperspektiv som ingen av konkurrentene greide å kopiere. Musikken gjengis i flere «lag» der detaljer man ellers ikke legger merke til, kommer tydelig frem i lydmiksen. Og det skjer uten at lyden blir for skarp i toppen eller slitsom å høre på. Vi antar at mye av dette skyldes den forbedrede diskantenheten. Testpanelet er ikke i tvil: Bower & Wilkins 685 S2 er de soleklart beste allround-høyttalerne i sin klasse!
ÅRETS BESTE GULVHØYTTALERE
Klipsch RP-280F
Lydtrykket Klipsch er elsket for er der i godt monn, og dette er dessuten den mest vellydende høyttaleren vi har hørt derfra på lenge.
Klipsch er ingen smågutt. Verken på høyttalermarkedet eller i ren fysikk hva deres produkter angår. Dette er høyttalerprodusenten man går til når man ønsker høyttalere som kan klemme til med høyt lydnivå, uten at det bryter opp i den ekle og skarpe lyden som kjennetegner mange av «partyhøyttalerne» på markedet.
En fordel med en høytspillende og driftseffektiv høyttaler er at forsterkeren slipper å jobbe så hardt for å få opp lydnivået. Resultatet blir dermed et lydbilde med mindre forvrengning, da forsterkeren ikke må arbeide på smertegrensen. Det kan også bety at man ikke nødvendigvis trenger en veldig kraftig forsterker, hvilket igjen gir flere muligheter når det kommer til forsterkervalg.
Raffinert udyr
Når Klipsch har tatt det de har lært fra sine tidligere høyttalere, og tilføyet enda mer oppløsning og stramhet, så bør RP-280F definitivt appellere til mange. Høyttalerne låter strammere enn regjeringens kulturbudsjett, de går dypt i bassen og slår hardt og brutalt når de skal. Klem til med skikkelig rock n roll, og du vil få lyst til å erstatte kulegrillen med flammekaster! Samtidig låter de meget rent og pent når de skal. Tonalt sett er de mer nøytrale enn noen tidligere Klipsch-høyttalere vi har hørt.
Det er få konkurrenter som kan hamle opp med Klipsch når det kommer til dynamikk, råskap og underholdningsfaktor. Derimot finnes det (helst da dyrere) konkurrenter som kan varte opp med enda mer presis holografi, dybde og andre fintfølende hi-fi-kvaliteter (Dynaudio, Sonus Faber, Audiovector, Dali). Men avstanden til disse har faktisk blitt betydelig mindre med den nye RP-serien. Dette er allroundhøyttalere i sin rette betydning, da de virkelig kan spille alt av musikk. Til denne prisen finnes knapt noe mer allsidig, dersom du har plassen.
Høyttalerne kan spille høyt med en svak forsterker, men gjør seg best med 150 watt eller mer.
ÅRETS BESTE HØYTTALERE, TOPPKLASSE
Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand SE
Saft suse, for en mellomtone! Vienna Acoustics’ mesterlige Beethoven Concert Grand er tilbake i forbedret utgave.
Når østerrikske Vienna Acoustics en sjelden gang slipper noe nytt, pleier det å dreie seg om en oppfriskning av gamle kunster snarere enn en komplett redesign fra bunnen av. De nye Beethoven-høyttalerne er nesten prikk like sine forgjengere i utseende, men «Symphony Edition» har fått en rekke forandringer der det virkelig teller. Diskanten er en kostbar Scan Speak med høyeffektiv Neodymium magnet. Bass-systemet består av 3 x 7″ gjennomsiktige Spidercone basser. Kabinettet har en ekstremt tykk frontbaffel og er kledd i utsøkt trefinér eller pianolakk, og står på en aluminiumsokkel med kraftige justerbare spikes.
Lydkvalitet
Beethoven har evnen til å gjengi en overflod av musikalske detaljer, uten at det føles som de prøver særlig hardt i det hele tatt. Diskanten er silkemyk og avslappet, og har en sømløs overgang ned til mellomtonen. Noen vil muligens savne savner enda mer luft og «zing» i overtonene, lik dem man kan oppleve fra høyttalere med båndelementer. Når det er sagt, er gjengivelsen av klang og romfølelse glimrende. Det er faktisk en av høyttalernes store styrker: De har en spesiell evne til å forsvinne, der man snarere lytter til hvordan musikken utfolder seg i rommet, enn hvordan de låter ut av høyttalerne.
Bassgjengivelsen er superstram og distinkt, uten kunstige pukler. Veldig kontrollert og behersket, og aldri med mer bass enn det skal være. Men når det virkelig gjelder, trykker de til så du knapt vil tro det. Bassen går imponerende dypt, og dype organ- og synthtoner får veggene i testrommet vårt til å dirre!
Selv etter ti år er Beethoven fortsatt en målestokk for musikalitet, og i finpusset Symphony Edition er de bedre enn noen gang. Definitivt en høyttaler som bør stå på listen over kandidater til fremtidige, langvarige høyttalerforhold!
ÅRETS BESTE HIGH-END HØYTTALER
KEF Reference 5
Høyttalerne fra Kef koster en del, men er verdt hver krone, noe det er mange gode grunner til.
Kef 5 leveres i flere utførelser, sortlakkerte, amerikansk valnøtt, lakkert rosentre, hvitlakkerte med blå Uni-Q-membraner, eller sort glanslakk med kobberfarget Uni-Q. De to sistnevnte er spesialbestillinger, som koster litt mer. Uansett utførelse, er kvaliteten og detaljarbeidet upåklagelig lekkert utført. Selv plattformen, piggene, terminalene og skruene, holder høy kvalitet.
Lydkvalitet
Jeg dro til og stålsatte meg for et øredøvende lydbilde som ville få ørene mine til å blø. I stedet fikk jeg en opplevelse jeg sent vil glemme. 14 minutter lange Big City Music åpner pent med triller fra en synth, så bryter helvete løs. Trommer, endeløst med synther og instrumenter til høyre og venstre, bak og på siden, i et massivt musikalsk vilt arrangement med så mange lag at man sliter med å henge med. Men Kef-høyttalerne tar utfordringen på strak arm og lyder krystallklart og grisehøyt samtidig.
Så kommer dypbassen rullende. Det er så rått at man blir redd.
Fokuset er sylskarpt, men ikke ubehagelig. Sonus faber Lilium og Olympica III har en varmere vokalgjengivelse, men det bare Lilium som klarer å levere bedre dybde og 3D-følelse av de to. Vokalharmoniene på Philips innspilling av Mozarts Cosi Fan Tutte – med blant andre Karita Mattila og Anne Sofie von Otter, fremkaller gåsehud over hele kroppen. Det er så vakkert at det er umulig å ikke la seg berøre.
Referanselyd
Kef Reference 5 er ikke de dyreste eller beste høyttalerne vi har testet. Men, det er de aller beste vi har testet under 200.000 kr. Det er godt gjort, all den stund de koster 140.000 kr paret, noe som gjør dem til et ekstremt godt kjøp i high-end klassen. Få høyttalere i denne klassen kombinerer raffinement med råskap, som Reference 5. Gi dem en god forsterker, og det kommer til å ta mange år før man tenker på å bytte høyttalere igjen. Jeg spår en kommende klassiker, og utvilsomt en høyttaler som har potensiale til å bli noe så sjeldent som en storselger i high-end klassen. Det er vel fortjent.
ÅRETS LYDPRODUKT
Devialet Silver Phantom
Glem alt du trodde du visste om små høyttalere. Multiromshøyttaleren Devialet Silver Phantom har et lydtrykk andre bare kan drømme om.
Silver Phantom fra franske Devialet er et aldri så lite teknologisk vidunderbarn. At den kan strømme musikk trådløst fra nettverket og i flere rom samtidig, er ikke det som gjør den hypermoderne. Det er hva den huser av innmat ellers.
3.000 watt
Når man leser hva produsenten skriver om Silver Phantom, kan man lure på hva konstruktørene har hatt i drikkevannet. Innebygd forsterkerkraft på 3.000 watt, et lydtrykk mot nattklubbnivå og en dypbass som til og med får enkelte subwoofere til å skjelve i buksene – og dette fra en liten tass av en kompakthøyttaler med et indre kabinettvolum på bare 6 liter!
Tordnende elementer
Ta en ny kikk på høyttalerne. Bare se på de små krabatene! Disse skal altså være i stand til å gjengi lineær bass helt ned til 16 Hz. Dypere enn noe menneske kan høre! Det skjer via to 7-tommers basselementer som slår ut til hver sin side. At de slår i motsatt retning av hverandre utligner eventuelle forvrengninger som måtte forplante seg i kabinettet. Og når disse skal spille dypt med høyt lydtrykk, sier det seg nesten selv at slaglengden må være ekstrem. Nærmere bestemt 2,6 cm for hvert element. Og det nesten uten at kabinettet vibrerer i det hele tatt.
Lyden av fremtiden
Musikk er ingenting uten rytme. Og rytme, det har Silver Phantom til gagns. Høyttalerne holder takten fjellstøtt. De kan spille høyt – men det skal sies at bassen flater ut noe når man presser høyttalerne. Selv ikke disse kan bryte fysikkens lover. Den superbe lyden man får når man spiller moderat til ganske høyt, blir litt spissere og flatere når man virkelig guffer opp.
Men bare det at det er mulig å spille så høyt, er et kunststykke i seg selv. Til og med partymusikk gjengis med tyngde og luft på én gang, og det er nesten utrolig at høyttalerne ikke er dyrere.
Vi snakker med andre ord om høyttalere som både er musikalske, spiller dyp bass og er meget høylytte. Og som passer i bokhylla! Det er nesten nifst hva franskmennene har fått til! Når de i tillegg spiller lyd trådløst i et multiromsoppsett, er saken klar: dette er lyden av fremtiden.
Aktiv eller passiv?
Ved siden av kategoritype er det forskjellige konstruksjonsprinsipper man må være oppmerksom på. For det første er stadig flere høyttalere aktive, det vil si at de har innebygde forsterkere og kun skal kobles til en signalkilde med volumregulering for å fylle rommet med musikk. Det er ikke bare praktisk, men gir mulighet for å tilpasses forsterker og høyttalerenheter til hverandre samt å bygge inn elektronisk kompensasjon av frekvensgangen. Derfor ser vi bittesmå aktive høyttalere med en rekkevidde i dypbassen som er utenkelig i tilsvarende passive systemer. I hvert fall inntil en viss grense, da størrelsen på så vel enheter som kabinett setter en fysisk begrensning for hvor mye luft som kan flyttes, og dermed hvor høyt det kan spilles.
En ekte aktiv høyttaler er utstyrt med elektronisk delefilter og en forsterker for hver kanal. Det gir den maksimale frihet i valg av enheter og tilpasning til dem. De fleste aktive høyttalere er imidlertid ikke «ekte», men kun forsterkede da de kun inneholder en stereoforsterker med passiv deling mellom enhetene. Det er imidlertid fortsatt mulig å tilpasse frekvensgangen elektronisk, noe som benyttes på flere av modellene.
Foruten komforten er det ofte penger å spare på å kjøpe en høyttaler med innebygd forsterker. Prisforskjellen mellom en tradisjonell passiv høyttaler og en aktiv (eller forsterket) ditto er langt mindre enn prisen på en god stereoforsterker. Til gjengjeld må man ta til takke med produsentens valg av forsterker, som oftest består av en integrert klasse D forsterker.