Focal er blant et lite knippe høyttalerprodusenter som tilbyr modeller både i budsjettklassen, og hele veien opp til 1,4 millioner (!) for et par. Man kan derfor fort tro at alt av nyskapning skjer til de dyrere modellene, for så å drysse en fattigmannsvariant av teknologien ned på de rimeligere undermodellene. Man vil ta feil.
Linmembraner
For til den nye Aria-serien har det vært forsket hardt og lenge på bruk av vevd lin som membranmateriale. Foruten å være rikelig tilgjengelig og dermed også billig, har lin fordelen av å være selvdempende, og det skal være omtrent like sterkt som det skuddsikre materialet Kevlar. Fordi fiberen er hul, er massetettheten bare halvparten av den til glassfiber. Lette membraner er som kjent raske membraner! For å øke stivheten har man valgt å bekle linmembranen med et syltynt lag av glassfiber både foran og bak.
Ny diskant
Diskanten er også ny. Den er som alle Focals diskanter av typen invertert dome, som skal gi jevnere spredning og dermed en mer balansert lyd utenfor ”sweetspot”. Nyheten er at opphenget er av Poron, et materiale som absorberer 90 prosent av alle påvirkninger og dermed gir bedre kontroll over magnetsystemets bevegelige deler. Dette skal tredoble reduksjonen av forvrengning der menneskeøret er aller mest følsomt (2-3 kHz), noe som gir en renere, mindre anstrengt musikkopplevelse.
Åpent lydbilde
Det var teorien. Som slettes ikke alltid er forenelig med hvordan ting låter i praksis. Heldigvis stemmer det for Focal, som lett vekker Eva Cassidy til live med hennes gåsehudfremkallende versjon av Stings ”Fields of Gold”. Stemmen hennes står naken, kun akkompagnert av forsiktig gitarklimpring. Og Focal får den frem på en helt annen måte enn rimeligere høyttalere.
Ta for eksempel B&W 685 S2, vinneren i vår gruppetest av rimelige kompakthøyttalere i aprilutgaven. Velbalanserte, ja visst, og finkornet og oppløste i forhold til sine likeprisede konkurrenter. Men Aria 906 tar det et godt steg lenger. Stemmen til Cassidys kommer lenger frem i rommet, den står mer presist i sentrum, og måten klangen brer seg ut i rommet på parkerer fullstendig B&W-høyttalerne.
Focal-høyttalerne har en klokkeklar mellomtone som man fort kan måtte betale langt mer for hos andre produsenter. Og mens eldre Focal-høyttalere har tendert mot det litt krasse i diskantområdet, så er Aria 906 rundere og mer behagelig, men skinner likevel blankpolert og oppløst. Trommevisper er krispe og klokkeklare, men uten å bli spisse.
Stor bass
Bassen er et kapittel for seg. For det første oppleves den som dypere enn sine spesifiserte 50 Hz. Høyttalerne tåler å stå godt ut fra bakveggen uten å oppleves som slanke, faktisk fikk jeg best resultat med bakplaten 70 cm ut fra bakveggen. B&W 685 S2 bør til sammenligning stå nærmere, rundt 40 centimeter. Uten bassforsterkning fra bakveggen låter Focal-høyttalerne mye renere i bassen. Flere klangstrukturer kommer frem fra bassgitarer, og at høyttalerne fikser bassen på egenhånd gjør dem dessuten til et bedre utgangspunkt om du ønsker å pare dem med en subwoofer for å tilføre ekte dypbass. Det er som kjent dypbass som er kompakthøyttaleres største kompromiss.
Men kan du leve med bare mellombass, så har Aria 906 dette i godt monn. Som gjør dem underholdende å lytte til, også dersom hiphop står på menyen. Hør bare på ”King Kunta” av rapperen Kendrick Lamar. Rytmene sitter bra, samtidig som denne musikken normalt ikke er bortskjemt med denne stemmegjengivelsen og klarheten i lydbildet.
Focal-høyttalerne har langt mindre egenklang enn B&W-høyttalerne, det blir klart når jeg setter på musikk jeg selv har vært med å mikse. Vi mikset Staal-albumet ”Rambokniv” til et par Genelec 8260A monitorer som nå koster over 90.000 kroner for et par. Og mens plata låter forskjellig fra høyttaler til høyttaler, er Focal Aria 906 blant de kompakthøyttalerne som kommer tettest mot det lydbildet vi forsøkte oss på. Minus dypbassen, så klart.
Originale stativer matcher perfekt, høyttalerne festes med skruer.
Svakheter?
Har høyttalerne så noen akilleshæl? Egentlig ikke. Lydbildet er meget balansert, veloppløst og rytmisk. Legg til en behagelig impedans på 8 ohm kombinert med en høy følsomhet på 89,5 dB, hvor konkurrentene typisk ligger på rundt 85 dB, og kan spille like høyt med en 25 watts forsterker som du trenger 100 watt til med konkurrentene.
Men tar vi for eksempel de litt dyrere Kef LS50, så har disse et enda mer distinkt sentrum av lydlandskapet, grunnet sine koaksiale høyttalerelementer. Og mens bassen er både sjenerøs og klanglig god hos Aria 906, så er responsen enda raskere hos Kef LS50. Disse ruller da også av såpass tidlig som 79 Hz, og har dermed sine helt egne svakheter. Da er nok Dynaudio Excite X14 mer nærliggende å sammenligne med. Også disse er klanglig meget godt balanserte. Men Focal har en mer engasjerende energi oppover i mellomtoneregisteret, og igjen krever Focal langt mindre forsterkerkraft for å engasjere.
Diskanten er som alle andre fra Focal av typen invertert dome. Denne skal gi bedre spredning og dermed bedre balanse når man sitter til siden for sweetspot.
For ordens skyld: forsterkeren jeg har brukt mest er Hegel H160 som til 22.000 kroner leverer 2 x 150 watt. Men også den digitale NAD D7050 til 7.000 kroner og 2 x 50 watt har fått kjørt seg. Også denne får frem forskjellene, men ikke i like stor grad, da den ikke har samme oppløsning. Poenget er at Focal-høyttalerne er lite kravstore på elektronikk.
Konklusjon
Focal har med Aria-serien blant annet satset på bassmembraner av flettet lin. Og hvis resten av høyttalerne er like vellykket som kompaktmodellen 906, så har vi mye å glede oss til. Høyttaleren spiller lekende lett, den har en usedvanlig klarhet fra mellomtonen og oppover, og lydlandskapet er meget stort og brer seg utover i rommet.
Bassen er mer sjenerøs enn vi er vant til fra slike høyttalere, og de tåler fint å stå litt ut fra veggen. En fordel, for å få en mest mulig naturlig bassgjengivelse.
Ta med at høyttalerne er blant de letteste i klassen å drive, og du har her en av våre klareste anbefalinger på en god stund.
Focal Aria 906 starter på rundt 8.000 kroner for et par i valnøtt, mens svart høyglans koster en tusenlapp mer. Vårt testobjekt er i høyglans, som ser meget lekkert ut som kontrast mot den gråbrune linmembranen. Vi testet på spesialtilpassede stativer, som koster 3.000 kroner for et par. Siden disse er hule, bør de kunne sandfylles, selv om det ikke står nevnt noe sted. Lekre er de i hvert fall, og både gummiføtter og pigger (spikes) medfølger. Høyttalerne festes til stativet med skruer.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser