Tanken har slått meg. Hvorfor skal man starte på nytt hver gang en ny modell skal utvikles. Hvis man vet hva man gjør, er det ikke sikkert man får et bedre resultat ved å forkaste alt man har gjort.
Noen ganger kan selv små endringer bli en betydelig forbedring. Bare spør Porsche.
For Audiovectors høyttalere minner meg litt om Porsche. Deres SR 3-høyttaler er nesten som en Porsche 911. En lett gjenkjennelig bil som har forandret seg mye siden lanseringen i 1969, men som har beholdt formen, hekkmotoren og relativt kompakte mål.
I stedet for å lansere en helt ny modell annet hvert år, gjør de heller oppgraderinger av teknikken, forfiner kvaliteten og optimaliserer demping, transientrespons og følsomhet.
Sånn har Audiovectors nye SR 3 beholdt formen, bestykningen og relativt kompakte mål, selv om den er basert på den utgående Si3-serien.
Toppmodellen heter SR 3 Avantgarde Arreté, og er seriens 911 Turbo S, med den råeste teknikken.
Oppgraderbar til bedre ytelse
De koster tett opp under 70.000 kr paret i den råeste versjonen. Det er mindre enn Dali forlanger for Epicon 6, mindre enn tilsvarende høyttalere fra System Audio eller Dynaudio. Og mindre enn den billigste gulvstående i Sonus fabers Olympica-serie.
Audiovector-høyttalerne er også mindre og lettere å plassere. Høyttalerne i SR 3-serien finnes forresten i fire utgaver. Super, Signature, Avantgarde og Avantgarde Arreté. Som vanlig for Audiovector, kan man starte med en Super, som kan oppgraderes til en bedre versjon når man føler for det.
Hvis man ønsker å oppgradere fra en Super til en Avantgarde-utgave – gjerne fra en eldre modell, sendes høyttaleren til Audiovector som bytter frontplater, sokler, forsterkere kabinettet innvendig og setter inn bedre delefiltre, nye elementer og den nyeste Avantgarde Air Motion Transformer bånddiskanten.
De fikser også små riper, og pakker ned høyttalerne som nå har fått en ny 5-års garanti. Slik kan man beholde sine Audiovector, og modernisere og forbedre dem etter ønske.
I denne utgaven er det ikke bare de nyeste og råeste elementene. Man kan velge farge etter smak, og Audiovector lakkerer dem akkurat som du vil, mot et pristillegg. Kabinettutførelsen er merkbart bedre på de nye modellene, med finere utførte hjørner, kanter og skjøter. Dessuten ser de forbasket bra ut i klarlakkert utførelse.
Elementene er nyere utgaver av bass- og mellomtonen som satt i Si3 Avantgarde Arreté, og den fenomenale Air Motion Transformer bånddiskanten, er finjustert slik at potensielle egenresonanser er flyttet vekk fra det hørbare frekvensområdet. Det betyr at delefilteret er nytt. Det samme er den interne dempingen.
De som er eier av en Devialet-forsterker med SAM (Speaker Active Matching), skal vite at Avantgarde Arreté støtter SAM-teknikken. Slik at forsterkeren tilpasser seg høyttalerens impedans, fasevinkler og frekvensrespons, for å fjerne feedback, dempe forvrengning og optimalisere timing og frekvensgang.
Det fungerer faktisk, for en digital krets skreddersyr forsterkeren til høyttalerens elektriske egenskaper, og det gir hørbart bedre lyd.
Små, men hørbare endringer
Men Avantgarde Arreté, lyder fenomenalt godt også på andre forsterkere. Vårt testpar ble koblet til Hegels fine 80 W kraftige H80, og den 200 W kraftige Mark Levinson No 585. To integrerte forsterkere i hver sin ende av prisskalaen, som begge fungerte godt sammen med SR 3 Avantgarde Arreté.
De er så pass lettdrevne at man ikke trenger mye effekt for å få de til å spille. Å bytte fra Hegel til Mark Levinson, ga meg et strammere og større lydbilde, men jeg trengte ikke all effekten i den dyre forsterkeren.
For Avantgarde Arreté lyder seriøst godt uansett. Forskjellen er ikke stor sammenlignet med forgjengeren vi testet i 2011, men den er bedre fokusert, mer dynamisk og det er litt bedre sammenheng i mellomtone og diskant.
Den nye bånddiskantens samspill med mellomtoneelementet, ga meg gåsehud på Cecilia Bartolis St. Petersburg-innspillinger med I Barocchisti. Mezzo-sopranen lød uvanlig fyldig og klangfullt. Ikke på noe tidspunkt var lyden hard eller ubehagelig og instrumentklangen stod i perfekt kontrast til vokalen, og skapet en skremmende levende 3D-opplevelse av musikken.
Innspillingen med den italienske gentlemannen Maurizio Pollinis Beethoven-sonater, fryktet jeg litt på forhånd. Klaverklangen kan være litt for hard, men selv når jeg dro opp volumet skikkelig, var det ingen hardhet i tonene fra Pollinis konsertflygel fra Steinway.
Jeg måtte selvsagt prøve Diana Kralls nye Wallflower med popballader, som lød varmt, fyldig og stort over Audiovector-høyttalerne.
Litt mindre kjedelig ble det med jazzalbumet Juice med John Scofield, Medeski, Martin & Wood, og Dr. Johns What A Wonderful World, med Nicolas Peyton og The Blind Boys of Alabama.
Nå snakker vi! Her fikk jeg virkelig satt bassen og dynamiske egenskaper på prøve. Høyttalerne klarte seg utmerket ned til 35 Hz, noe som ga meg ordentlig spark i bassen. Ikke på samme brutale måte som på et par Klipsch RF-7II, men her er bassen bedre artikulert og strammere regissert. Vokalen til gutta fra Alabama, var skremmende dyp og perfekt fokusert i det relativt store lydbildet.
For høyttalerne spiller mye tøffere, og større enn kabinettstørrelsen og bestykningen skulle tilsi. La gå, de klarer ikke å spille bass med samme makt som et par Wilson Audio Sophia (200.000+), i stedet er de optimalisert for en nøytral, men samtidig varm klangbalanse.
Noe de lykkes godt med.
Susanne Sundførs vokal kan ta livet av mang en høyttalers ambisjoner. Fordi vokalen er en kjempeutfordring for mange høyttalere. Den ligger høyt og kan fort skjære ut av lydbildet, men gjorde gledelig nok ikke det her. Det sier litt om hvor godt høyttalerne er optimalisert, særlig i mellomtonen. Thåströms Den Morronen, er også en utfordring, men Audiovector-høyttalerne tok den på strak arm.
Det er i det hele lite å sette fingeren på. Noen vil kanskje trives med en varmere klang, andre vil ha mer vekt i bassen, men er man ute etter en klangnøytral high-end høyttaler som ikke står i veien for musikken, bør disse absolutt prøves.
Det smarte valget
De smekre Audiovector SR 3 Avantgarde Arreté, er en forfinet og forbedret utgave av en av de beste høyttalerne vi har testet de siste årene. Akkurat som en Porsche 911, blir de litt bedre for hver nye generasjon. Uten at det er noen revolusjon hver gang det kommer en ny modell. Man er tro mot konseptet, og forbedrer bare høyttalerne der det gir mening for å få bedre lyd. At man kan beholde dem og oppgradere i fremtiden, er en kjempebonus, som gjør Audiovector-høyttalerne til et av de beste kjøpene i prisklassen
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser