Det har gått raskt for danske Buchardt Audio. Siden firmaet debuterte på Hi-Fi & Surround-messen i oktober 2014 har det strømmet inn med både lovord og bestillinger. Mads Buchardt, som er firmaets eneste medarbeider, har derfor hatt det travelt.
Vi testet i januar de små S200, som var den første tilgjengelige modellen fra Buchardt Audio. Og vi var mildt sagt import over hvor mye kvalitet det var lykkes å proppe inn i de veldig små og billige kassene. Spesielt bassen ga oss hakeslepp.
Storebror S300 ble også demonstrert som prototype på messen, men fordi høyttalerne produseres i Indonesia og det må bestilles temmelig mange av gangen, var det ikke penger til å sende begge modellene på markedet samtidig. Men nå er den altså klar for levering.
Finish og plassering
Buchardt S300 ligner ved første øyekast S200 til forveksling. En minimalistisk designet, toveis høyttaler i sort eller hvit silkematt finish. Kabinettet er noen centimeter større på hver side, og bassen er på 6″, hvor S200 hadde 5″. De runde stoffgrillene foran bass og diskant holdes fast med usynlige magneter.
På baksiden er det imidlertid forskjell. I stedet for et slavesystem bruker S300 bassrefleks. Mens et passivt bassmembran var nødvendig for å få den mindre modellen til å rekke dypt nok i bassen, blir ikke gevinsten den samme S300 ifølge Mads Buchardt. Høyttaleren er oppgitt til å ha en nedre grensefrekvens på 33 Hz (-3 dB). Høyttalerterminalene har plass til ganske tykke kabler.
Lyden
Buchardt S200 overrasket med en bassgjengivelse som vi sjelden har opplevd maken til. S300 gjør det på ingen måte dårligere, men det er ikke overraskende da kabinettene er nesten dobbelt så store. Selv om det er naturlige grenser for hvor mye luft en 6″ bassenhet kan flytte i de nederste oktaver, opplever vi ikke behover for subwoofer som prekært. Satt på stativ og med en halv meter til bakveggen, kvitterer S300 med et stort og veloppløst lydbilde, hvor selv veldig små detaljer kommer med.
Mange sverger til toveis høyttalere, fordi det med to enheter og en delefrekvens blir færre problematiske overganger å ta hensyn til. Til gjengjeld er utfordringen med å få to enheter til å dekke hele det hørbare frekvensområdet desto større.
Sammenhengen er likevel veldig god med S300. Overgangen mellom de to elementene er helt glatt, og høyttaleren skaper et spesielt flott stereoperspektiv som når langt ut på begge sider av høyttalerne – og faktisk et godt stykke langs sideveggene.
I en godt dempet stue på 25 kvadratmeter kan man spille rimelig høyt uten at høyttalerne mister kontrollen. S300 er ikke diskotekhøyttalere, men de følger fint med når det kommer et nummer som krever noen ekstra knepp på volumknappen. Selv min yndlings-stresstest, «Pestilence and Plague» fra Judas Priests «Nostradamus» ble spilt på fullt trykk uten at elgitarer og kor fløt sammen. At S300 er avslørende, bevitnes også av at mange av dem allerede benyttes i lydstudioer.
Konklusjon
Comeback er en vanskelig kunst, spesielt etter et så bra produkt som S200. Storebror S300 er en tredel større, en tredel dyrere – men også en tredel bedre. Den vil ikke imponere i like stor grad på grunn av størrelsen, men som trofast og meget nøyaktig musikkgjengiver vil den nok få mange tilhengere. Og nå også til større stuer.
1 hendelser på “Buchardt Audio S300”
Legg igjen en kommentar
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser
For neste anmeldelse av Buchardt, bør dere si noe om elementene, hvem som produserer dem, utviklingen av dem etc. Dette er elementer av meget høy kvalitet, fullt på linje med dynaudio, b&w etc.