Den gang da Technics var et respektert navn – og da mener jeg ikke bare på grunn av platespillerne, brukte de mange kreative forkortelser for å fortelle hvor flinke ingeniører de hadde.
Det gjør de også nå, når de bygger opp Technics på nytt, etter å ha lagt ned hele avdelingen for noen år siden.
Men forskjellen er at nå finner du ingen av forkortelsene på fronten, bare i brosjyremateriellet.
I den nye Technics SU-G700 finner man både JENO, PPC, PWM og LAPC, som jeg straks skal forklare mer om, men først et lite overblikk.
Den nye integrerte forsterkeren er Technics svar til Hegel, Denon, Yamaha, Marantz og Rotel, og har både innebygget digitalkonverter, og platespillerinngang. Den koster omtrent det samme som Rotel RA-1592, Hegel H160 og Denon PMA-2500NE.
Technics-forsterkeren har ingen trådløs tilkobling. Ikke ethernet heller, så den eneste måten å strømme musikk trådløst på, er å koble en Chromecast Audio til en av inngangene på baksiden.
Til gjengjeld har den både platespillerinngang, flere innganger (utganger også) for analoge lydkilder, og dobbelt opp av optisk og koaksiale digitalinnganger. Her er det selvsagt USB-inngang også.
Les testen av Technics SL-1200G platespiller her.
Alle forkortelsene
Forsterkerens rene linjer og belyste Vu-metere ser veldig 70-talls ut, men her finnes ingen forkortelser i lange rekker på den matte aluminiumsfronten. Kvalitetsinntrykket er tillitvekkende, og designet attraktivt.
Innvendig skiller den seg fra de fleste konkurrentene ved at forsterkeren er bygget opp med en mer effektiv hybrid strømforsyning (Switch Mode), såkalt svitsjende strømforsyning, som skiller seg fra konvensjonelle ved at den kjører på en høyere – konstant svitsjefrekvens.
Det skal forbedre impulsresponsen, redusere støy og gjøre forsterkeren mindre følsom for blant annet faseendringer. Påkostede elektrolyttkondensatorer kontrollerer utgangsspenningen, og PFC (Power Factor Correction), reduserer strøm-peaker og høyfrekvent forvrengning.
JENO Engine (Jitter Elimination and Noise-shaping Optimization), er en digital prosess hvor jitterstøy dempes over hele frekvensområdet, ved at signalet reprosesseres av en egen klokkegenerator og en konverter for samplingfrekvenser.
En PWM-krets (Pulse Width Modulation) optimaliserer prosessen og rekvantfiseringen av signalet, for blant annet å redusere den fryktede jitterstøyen som kan degradere lydkvaliteten.
Les testen av Technics SU-G30 trådløs forsterker her.
Et par forkortelser til
Den eneste man selv kan styre, til en viss grad, er LAPC som kan aktiveres fra fjernkontrollen. LAPC betyr Load Adaptive Phase Calibration, og kompenserer for høyttaleres ujevne impedans og fasevinkler, og kan slås av og på etter at man har kalibrert LAPC.
Hold inne LAPC-knappen til kalibreringen starter. Da sendes forskjellige toner støtvis ut i høyttalerne, samtidig som forsterkeren registrerer hvordan impedans og fasevinkler endrer seg. Etter noen minutter er kalibreringen ferdig, og man kan sette seg i godstolen og veksle mellom LAPC av og på, og finne ut hva man foretrekker.
Men lydkvaliteten
Fjernkontrollen har også en knapp for å deaktivere mesteparten av prosesseringen, og en remaster-funksjon som resampler komprimerte lydfiler som AAC og MP3, til en kvalitet tilsvarende høyoppløste filer. Den integrerte digitalomvandleren (DAC) bruker batteridreven klokkegenerator, og støtter høyoppløste musikkfiler opp til 32-bit/384 kHz, og de fleste lydformater fra digitale lydkilder.
Det interessante spørsmålet er, merker man noe til all denne teknikken når musikken starter? Definitivt, vil jeg si. Faktisk vil jeg gå så langt som å si, at Technics-forsterkeren i aller høyeste grad, er i stand til å gi Hegel og Rotel konkurranse. Den er ikke like kraftig, verken på papiret eller i praksis, og den er heller ikke trådløs.
Men den lyder forbasket godt. Klaverinnspillinger med klassisk musikk og sopranstemmer, lyder litt slankt etter min smak, men er vanvittig godt fokusert. Sleng på Frank Sinatra eller Diana Krall, og det tar ikke lang tid før stemningen endrer seg. Forsterkeren er nemlig svært god på å få frem atmosfæren fra opptaksrommet. Også på klassisk musikk, hvis orkesteret er tatt opp live i en konsertsal.
Kontrabasser og trommer (f.eks. The Sudan Archives på Tidal Hi-Fi) lyder mektig og fyldig, uten noen timingproblemer, eller tendenser til ullen klang. På de små Dynaudio Special Forty, fikk forsterkeren frem godt med bass, og den hadde heller ingen problemer med å fylle de store, gulvstående Sonus faber Serafino Homage i et 30kvm stort rom.
En av forsterkeren styrker, er evnen til å skape dybde i musikken. Med eller uten LAPC. Man får følelsen av å sitte i et lokale hvor man merker avstanden til utøverne på scenen, mer her enn i f.eks. Rotel-forsterkeren, som har mer begrenset dybde i lydbildet.
Den kan tidvis oppfattes som slank i klangen, men det er bare på enkelte instrumenter. På mange områder, som fokus, detaljrikdom og kontroll, er den bedre enn det meste vi har testet i prisklassen. Kanskje med unntak for Hegel H160 og Denon PMA-2500E.
Et knallgodt kjøp
Technics SU-G700 er ikke perfekt, bare nesten, og et meget godt alternativ til integrerte forsterkere i samme klasse. Mange vil kanskje foretrekke dens lettbente og uanstrengte måte å gjengi musikk på, få vil bestride dens fokus og gjennomsiktighet, så det koker ned til hva slags egenskaper man verdsetter mest. Technics er tilbake, ingen tvil om det.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser