TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Technics SU-G30

Sublim strømme- forsterker

Av / 23.02.17 - 11:55
Technics SU-G30

De fleste har glemt dem for lenge siden. De av oss som husker Panasonics hi-fi-merke som noe mer enn platespillerne, husker ganske innovative produkter. Batteridrevne forforsterkere, New Class AA og mye annet snadder, som ble utviklet for å få bedre lyd.

Alt dette og mer til, fikk en brå slutt for drøye 10 år siden, da Panasonic bestemte seg for å legge ned Technics. Av mange ble det sett på som like dramatisk, som om Volkswagen skulle legge ned Audi-fabrikkene for godt.

Kanskje ble det for kjedelig å lage mikroanlegg. Uansett fant noen lyse hoder hos Panasonic etter hvert ut at de skulle sannelig stable Technics på beina igjen. Skikkelig. Som sagt så gjort, og for drøyt to år siden testet vi de første Technics-forsterkerne på 15 år.

I fjor testet vi også den nye platespilleren SL-1000G, og nå er turen kommet til enda et innovativt Technics-produkt. Strømmeforsterkeren SU-G30, som har trådløs strømming, Bluetooth, internettradio og innebygget digitalomvandler. Blant annet.

Den har også et par analoge lydinnganger, den ene for platespiller med MM-pickup, og USB-inngang foran og bak. Den bakre er til datamaskiner – PC eller Mac – mens den fremre brukes hvis man vil koble til en iPhone, iPad eller iPod med kabel.

Annonse

Mange muligheter altså, men den har noen unike tekniske løsninger som skiller Technics-forsterkeren fra konkurrentene på markedet.

Det er kanskje grunnen til at den er dyrere enn Rotel RA-1592 og Denon PMA-2500NE, som begge har innebygget DAC, men mangler nettverkstilkobling og strømming.

Den nærmeste konkurrenten i pris, er Naims nye Uniti Star, som kombinerer strømming og DAC, med en innebygget CD-spiller. Den skal vi teste når den er klar for testbenken.

Technics SU-G30 3
Elegant design i solid aluminium.

Litt teknisk fra Technics

Den slanke forsterkeren er relativt tung med drøye 10 kilo matchvekt, og meget lekkert laget. Kvaliteten er upåklagelig, og den virker meget solid bygget. Den trege volumkontrollen er det eneste som trekker ned et ellers positivt inntrykk.

De teknisk interesserte kan henge med, de andre kan hoppe til neste avsnittsoverskrift.

Siden den kjører med en effektiv strømforsyning og arbeider i det digitale domenet, blir den heller ikke varm, og kan fint stilles opp i en trang hylle. Technics har valgt en så kalt svitsjende strømforsyning, som skiller seg fra de vanligste ved at denne kjører på en høyere – konstant svitsjefrekvens, i motsetning til de med varierende frekvens.

Technics mener denne løsningen gir langt mindre støy, og de har også valgt påkostede elektrolyttkondensatorer i styringen av utgangsspenningen. Sammen med noe de kaller PFC (Power Factor Correction), kontrolleres strøm-peaker og høyfrekvent forvrengning.

Typisk Technics, men det er mer:

For eksempel JENO Engine (Jitter Elimination and Noise-shaping Optimization). Enkelt sagt er det en digital prosess hvor jitterstøy dempes over hele frekvensområdet, ved at signalet reprosesseres ved hjelp av en egen klokkegenerator og en konverter for sampling frekvenser. Alt dette er utviklet av Technics, og de har også utviklet PWM-kretsen (Pulse Width Modulation) i forsterkeren, som optimaliserer prosessen og rekvantfiseringen av signalet.

Alt dette skal dempe den fryktede jitterstøyen som ofte degraderer lyden, og gjør den hardere og mer forvrengt enn den trenger å være.

Forsterkerens digitalomvandler (DAC) støtter høyoppløste musikkfiler opp til 32-bit/384 kHz, og stort sett alle formater fra digitale lydkilder. En optisk og to koaksiale i tillegg til USB-inngangen på baksiden, gjør forsterkeren fleksibel nok for de fleste.

Den kan også kobles til en trådløs ruter med ethernettkabel, for en mer stabil tilkobling, den de to antenne på baksiden gir. Praktisk, særlig hvis man plages med forstyrrelser som gjør at den trådløse forbindelsen brytes stadig vekk.

Styr musikken med telefonen

Med den medfølgende fjernkontrollen, betjener man de vanligste funksjonene, og velger lydkilde og mer. Men man trenger å laste ned Technics Music App til telefonen, for å sette opp strømming via Bluetooth eller Wifi (AirPlay for iOS eller DLNA for Android).

Det holder å gjøre det første gangen man kobler opp forsterkeren, deretter bruker man telefonen når man skal spille musikk fra Spotify eller Tidal. Som begge er integrert i siste versjon av appen – og fastvareprogramvaren 1.7.0 til forsterkeren (firmware).

Med Technics-appen kan man ikke bare spille av Spotify og Tidal, men også strømme musikk fra harddisken til en datamaskin i samme nettverk.

Legg til 30.000 radiokanaler på internett, og Technics-forsterkeren blir et trådløst musikksenter med mange muligheter.

Technics SU-G30 4

Technics SU-G30 5
(Foto: Produsenten)

Sublim eleganse

I gamle dager var det mye tekst og mange forkortelser på fronten av Technics forsterkere. Denne er nærmest umerket med sitt blotte fravær av JENO, GaN-FET, PFC og LAPC-forkortelser på fronten. Den siste er verdt å merke seg. Load Adaptive Phase Calibration, gjør faktisk noe med lyden, som mange kan ha bruk for.

Den kompenserer for høyttaleres ujevne impedans og fasevinkler, og kan slås av og på etter at man har kalibrert LAPC. Den fungerer slik at man holder inne LAPC-knappen til kalibreringen starter. Da sendes forskjellige toner støtvis ut i høyttalerne, samtidig som forsterkeren registrerer hvordan impedans og fasevinkler endrer seg.

Etter det kan man velge LAPC hvis man liker hvordan forsterkeren kompenserer for den tilkoblede høyttalerens impedans og fasevinkler. Det spennende med dette, er at det faktisk fungerer.

På Bowers & Wiklins 805 D3, som ble brukt mesteparten av tiden under testen, strammet LAPC opp bassen, lydbildet ble glattere og litt mer dynamisk. På det meste av musikk, vil jeg mene at det ble en klar forbedring med LAPC.

Det finnes også en direkteknapp for å hoppe over mesteparten av prosesseringen, og en re-master funksjon som skal resample komprimerte lydfiler som AAC og MP3, til en kvalitet tilsvarende høyoppløste filer, men jeg fant aldri noen grunn til å bruke noen av dem.

Men LAPC fungerer. Men selvsagt ikke på hodetelefoner, som forresten er verdt å nevne. For SU-G30 har faktisk en finfin hodetelefonutgang, som er i stand til å drive de fleste hodetelefoner som ikke er for tungdrevne.

Sammen med Technics mange innovasjoner, har LAPC skapt en svært vellydende og meget tiltalende forsterker. Den lyder praktfullt på stort sett alt, og er kraftigere enn de oppgitte 50 wattene indikerer. Den hadde ingen problemer med å drive 805 D3, og strakk seg dypt i bassen og leverte et friskt lydbilde, rikt på dynamisk kontrast og finesse.

Den fikk frem en dybde Leonard Cohens You Want It Darker, som forbløffet meg, og vartet opp med en uvanlig stor detaljrikdom. Flumes Trust er en kompleks innspilling, som Technics-forsterkeren hadde god kontroll på, også når jeg spilte høyt. Bassen er stram og godt kontrollert, og det er ikke mulig å sette fingeren på farvninger eller betoninger i mellomtone. Klaverklang kunne kanskje hatt litt mer dybde, og strykere og sopraner litt mer klang i det øver registeret, men selv Beethovens 6. symfoni lød behagelig oppløst og manglet ingen ting i topp eller bunn.

Det er mer krefter og tøffere dynamikk i Rotel RA-1592, og varmere klang og større lydbilde i Denon PMA-2500NE, men ingen av dem kombinerer brukervennligheten til Technics SU-G30, med praktisk musikkstrømming og et elegant og brukervennlig design.

Coming Back To Life, fra Pink Floyds Divison Bell (Tidal HiFI MQA-kvalitet på 24-bit/96 kHz), lød sublimt via USB-inngangen fra en MacBook – og det uten at DAC-en i forsterkeren har innebygget MQA-støtte.

Det sier litt om potensialet i Technics SU-G30.

Verdig alternativ

Alle mulighetene i kombinasjon med interessant teknologi, har gjort Technics SU-G30 til et spennende alternativ i high-end-sjiktet. Den lyder forførende fint og mangler egentlig bare flere hestekrefter og litt flere innganger, på å være nær den komplette forsterker for mange. Musikkstrømming over Wifi, digitale innganger og teknikk som faktisk gjør noe med lydkvaliteten, utligner nesten den høye prisen på forsterkeren.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *