Med et trådløst LTE-nettverk, også kjent som 4G, som er den teknologien til overføring av mobildata de fleste smartmobiler støtter i dag, kan man oppnå hastigheter til opp- og nedlasting på inntil henholdsvis 75 og 300 Mbps (krever LTE Advanced, også kjent som 4G+).
Det betyr at man kan laste ned en fil på nesten 2 GB på ett minutt. I teorien i hvert fall, hvis ingen andre bruker nettverket, og utstyret i begge ender spiller optimalt sammen.
I virkelighetens verden surfer de fleste av oss med hastigheter rundt 50-70 Mbps med våre 4G-mobiler, som fortsatt er nok til å laste ned filer i størrelsesorden 300-350 MB på et minutt.
Det er under alle omstendigheter vanvittig raskt i forhold til tidligere teknologier som 3G, Edge og GPRS, og spørsmålet er om behovet noensinne vil bli større? Man kan jo fint strømme både musikk og film i høy kvalitet via 4G-nettverket, så hvorfor videreutvikle mobilteknologien?
Den kinesiske virksomheten Huawei, som vi kjenner fra smartmobiler som Honor 7 og P8, er leverandør av nettverksteknologi til en lang rekke mobiloperatører verden rundt – blant annet norske Telenor – og ikke overraskende er kineserne særdeles interessert i å videreutvikle dagens mobilnettverk frem mot enda høyere hastigheter og større kapasitet. I følge Huawei er 5G et naturlig og nødvendig skritt, og selskapet er allerede godt i gang med arbeidet med å gjøre den teknologien til virkelighet.
Derfor trenger vi 5G
En ny og lynrask mobilteknologi er nemlig hele forutsetningen for at en rekke fremtidsteknologier, som allerede er i utvikling, overhodet kan komme til å fungere, mener Huawei. Det gjelder for eksempel selvkjørende biler.
En stor del av intelligensen i fremtidens selvkjørende biler vil befinne seg i nettskyen, for selv om bilene også vil kunne handle på egen hånd i mange situasjoner, vil det være behov for et overblikk over den samlede trafikksituasjonen, og de utallige autonome kjøretøyer vil konstant bli fôret med ny informasjon om trafikkforhold i nærheten.
Og hva hvis det plutselig må reageres hurtig? Ved høy hastighet kan en brøkdel av et sekund gjøre en kjempeforskjell, hvis man for eksempel skal bremse, og da er det viktig at den såkalte latency – altså forsinkelsen mellom observering og handling – er så kort som overhodet mulig.
Den nåværende LTE-teknologien har som følge av nettverkets hastighed en forsinkelse på rundt 50 millisekunder, hvilket i en bil som kjører i 100 km/t betyr at den beveger seg halvannen meter på den tiden nettverket bruker fra å konstatere en farlig situasjon, til dette kommuniseres videre til kjøretøyet.
Med 5G-teknologi vil denne forsinkelsen bli redusert til 1 ms, hvilket betyr at bilen bare beveger seg 3 cm i samme prosesseringsfase. En kjempeforskjell, som kan redde liv.
Hastighet og kapasitet
Visst funker LTE-hastigheter fint til strømming av både musikk og video, men hva med det høyoppløste innholdet? Og hva med virtual og augmented reality-teknologien, som sakte men sikkert er på vei ut til forbrukerne? Om få år vil 4K-oppløsning på mobilenheter og til personlige VR-enheter være en selvfølge, og innovatør-konsumentene vil forvente 8K-teknologi eller bedre. Da vil LTE-hastighetene være helt akterutseilt.
Huawei forventer at 5G-nettene vil gi forbrukere hastigheter på opp til 10 Gbps, hvilket betyr at man kan laste ned en fil på 73 GB på ett minut. Mer enn nok datakapasitet til 8K-strømming av et komplett virtual reality-univers.
Også kapasiteten må økes kraftig, når all trafikk skal overvåkes i sanntid samtidig med at tusener, titusener eller til og med millioner av brukere forbruker sinnssykt høye hastigheter og datamengder på én gang, og derfor må nettverket være i stand til å håndtere vesentlig flere samtidige forbindelser enn i dag. I følge Huawei vil fremtidens 5G-nettverk kunne klare 100 milliarder forbindelser globalt – eller mer enn én million forbindelser pr. kvadratkilometer.
Rett rundt hjørnet
Huawei jobber intenst sammen med andre nettverksleverandører med å utarbeide de endelige standardene for 5G-teknologien, og kineserne vil investere 600 millioner dollar – cirka 5 milliarder norske kroner – i 5G-utviklingen alene frem til 2018, når standarden forventes å være på plass.
De første neettverkene vil gå online i 2020, hvor vi også kan se frem til å prøve de første 5G-kompatible mobilenhetene.
Denne artikkelen har blitt til etter et besøk på Huaweis R&D Center i Shanghai, Kina. Huawei betalte for Lyd & Bildes flyreise og hotellopphold i forbindelse med besøket.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser