Mens verden har blitt stadig mer trådløs – også når det kommer til høyttalere – så har forsterkerne hengt etter. Forsterkerprodusentene har henvendt seg til gammeldagse lydentusiaster, mens andre har fått betjene det moderne mennesket. Det var før. Nå har også forsterkerne blitt fremtidsrettet. Digitale innganger har blitt dagligdags, noen kan fjernstyres direkte fra mobiltelefonen, strømme musikk direkte fra internett og dessuten kobles trådløst til et multiroms musikksystem. Dermed får man superfet lyd i stua, mens lyden forlenges trådløst til andre rom i huset.
Strømming
Trådløs avspilling av lyd har nærmest blitt en forutsetning for mange. Strømming kom for alvor med Spotify, som har fått konkurranse fra blant annet Tidal og Apple Music. Mange forsterkere har strømming innebygd i form av enten en ethernettilkobling til husets nettruter, eller trådløst til husets trådløse Wifi-nettverk. Små strømmeenheter og rutere som Apple TV eller Chromecast løser problemet for de som ikke har en forsterker med støtte for strømming. Men flere og flere forsterkere kommer med dette innebygd, og prisene starter på rundt 5.000 kr for en trådløs forsterker.
Det innebærer også at man må sette større krav til brukervennlighet. For hva er poenget med en forsterker som i teorien kan «alt», hvis man ikke klarer å bruke den? På brukervennlighet er det Sonos Connect:Amp som setter standarden, men du vil legge merke til at den ikke finnes i årets kavalkade. Det er fordi den har blitt forbigått på lydkvalitet, av konkurrenter fra for eksempel Bluesound og Heos.
Tradisjonelle forsterkere
Vi har også med et knippe high-end-forsterkere i år som tidligere, forsterkere som er laget for å løfte lydopplevelsene til de absolutte høyder. Og det er ingen av disse som ikke tilbyr digitale innganger. Til og med rørforsterkeren fra Audio Research har digitalinnganger på baksiden, mens den gampestore Gryphon Diablo tilbyr dette som ekstrautstyr.
Surround
I år har vi ikke testet nok surroundreceivere til å ha dem som en egen kategori, derfor finner du disse sammen med stereoforsterkere. Tross alt, om det er to eller sju kanaler dreier det seg fortsatt om å blåse musikk gjennom høyttalerne. Og også surroundreceiverne skal spille musikk. Samtlige kan strømme musikk over nettverket, og noen har multiromsfunksjon. Alle har flere digitalinnganger enn du trenger.
Våre anbefalinger
På de påfølgende sidene finner du de forsterkerne vil likte best i 2016. Alle som en er blant de beste i sin klasse, og kan varmt anbefales for alle som vil ha god lyd.
Alle oppgitte priser er basert på snittprisen i markedet per oktober 2016.
Vurderte produkter
Følgende produkter var med i konkurransen om prisene i kategorien Årets Beste Forsterkere:
Heos Amp
Yamaha R-N602
Hall Audio 2x8W
Denon PMA-2500NE
Pioneer A-70DA
Naim NAC-N 272 og NAP 250 DR
Denon AVR-X2300W
Audio Research GSi75
McIntosh C47 og MC152
Devialet Expert 1000 Pro
Årets beste surroundreceiver
Surroundreceiver: Yamaha RX-V781
Det later til at Yamaha virkelig har knekt hjemmekinokoden, når de nok en gang tar gull.
En hjemmekinoreceiver skal i dag også støtte alt mulig av musikk- og videoformater, og det gjør da også denne fra Yamaha. I tillegg har den MusicCast, som er Yamahas multiromsløsning: Her kan du koble opp en hel masse kompatible lydprodukter i hver sine rom, koble dem til hjemmenettverket og la dem spille sammen til en eneste stor fest av lyd. MusicCast har etter hvert blitt veldig bra og finnes i en hel rekke Yamaha-produkter. Systemet støtter de fleste populære musikkstrømmetjenester, men per november 2016 ennå ikke Tidal og Apple Music.
Receiveren er klassens eneste med multikanals analogutgang, for tilkobling av ekstra effektforsterkere, om du føler du trenger mer effekt. Det er også den eneste 7.1-receiveren vi vet om som automatisk bytter mellom oppsett for Atmos og 7.1 surround. Du kan ha et 7.1 høyttaleroppsett og i tillegg montere to høyttalere i taket og bruke totalt ni høyttalerutganger. Har filmen Atmos-lydspor, velger du Dolby Surround på receiveren, og den bruker Atmos-høyttalerne i stedet for de ekstra bakhøyttalerne. Ved filmer og musikkutgivelser med 7.1-lydspor velger du for eksempel Straight lydmodus, og lyden blir vanlig 7.1, mens Atmos-høyttalerne for anledningen er koblet fra. Et godt kompromiss når man bare har sju kanaler å rutte med.
Yamaha bruker YPAO romkorreksjon, som kan kalibrere lyden for flere plasser i rommet samtidig. Skjermmenyen er god, om enn med kanskje litt utdatert grafisk grensesnitt.
Lydkvalitet
Lydmessig har Yamaha mer kraftoverskudd enn sine konkurrenter. Dialogene er mer massive, det er mer kontroll på lydeffekter som skudd og eksplosjoner, og der hvor noen av konkurrentene tenderer mot noe krasse dialoger, får stemmer en mykere og varmere behandling av Yamaha. Yamaha er nærmest en Denon-receiver på steroider, og vi liker det!
Filmer med Atmos-lydspor er spesielt engasjerende, med et lydbilde som også kommer ovenfra. Man hører regnet som faller fra oven, folk som står på toppen av bygninger og roper ned på gata, et helikopter som blafrer over hodene våre, slik blir det underholdning av. Filmmusikken er også mektigere, våpen smeller høyere, alt er i det hele tatt fetere enn med noen av konkurrentene i prisklassen.
Årets beste trådløse forsterker
Trådløs forsterker: Bluesound POWERNODE 2
Glem konkurrentenes diffuse og blodfattige lyd. Her er strømmeforsterkeren som banker resten ned i støvlene.
Bluesound er NADs søsterselskap og deres våpen i kampen mot Sonos, Samsung og andre produsenter av multiromsløsninger. I deres andre generasjons strømmeforsterker er det mange forbedringer å spore både når det gjelder design og brukervennlighet. Sammenlignet med forgjengeren er POWERNODE 2 en kompakt sak med runde kanter og betjeningsknapper på toppen.
Tilgangen på musikktjenester er god, både Spotify og Tidal er på plass, og her har du også muligheten til å spille av høyoppløste 24-bits musikkfiler fra USB-harddisk eller nettverk. Bluetooth kommer også godt med, og TV-en kan du koble til via optisk inngang, og har du en platespiller, kan denne kobles til analoginngangen – da med en platespillerforsterker koblet imellom.
Hva lyd angår er som regel ikke denne typen produkter bortskjemt med topp kvalitet, og i hvert fall ikke når vi snakker kraft. Men her briljerer Bluesound-forsterkeren, med skikkelig fundament og tyngde bak basstromme så vel som pianotoner og gitarklimpring. Her er det masse snert, kvinnelige sangstemmer låter større og mer følelsesladd enn med konkurrenter fra eksempelvis Sonos og Heos. Det merkes også at forsterkeren har større oppløsning og bedre skildrer klangstrukturer i tonene. Lydbildet er både stort og presist, og betydelig mer nærværende enn med de nærmeste konkurrentene.
Hiphop og R&B gjengis med god snert og tyngde, man kan spille overraskende høyt før høyttalerne eller forsterkeren går i kompresjon. Her er rikelig med dynamisk overskudd, så her skal du ikke henge deg opp i at det på papiret bare står 2 x 60 watt.
Men også på klassisk engasjerer Bluesound. Hør bare på Anne Sofie von Otters tolkning av Schuberts Ave Maria, som får mer stillhet bak tonene og en klar og tydelig stemme. Jazz tas også på strak arm. For eksempel Lars Danielsson og Mathias Eicks II Blå. Her får vi høre overtonene vi savnet fra konkurrentene, mens bassen klimprer stramt og presist. Til og med high-end-entusiaster må innrømme at dette er bra. Her får du en kompakt forsterker som låter som ekte hi-fi på høyt nivå.
Årets beste forsterker, toppklasse
Integrert forsterker: Yamaha A-S1100
Denne forsterkeren fra Yamaha er en mester i å grave frem musikalske detaljer, men krever sitt fra det tilhørende utstyret!
A-S1100 er den siste i rekken av stereoforsterkere fra Yamaha, som virker klart inspirert av toppmodellen A-S3000. Alt ved A-S1100 oser av kvalitet: Den har et tydelig retrostuk over seg, med klassiske VU-metere og tidsriktige brytere. Fronten er i børstet metall, med høyglanslakkerte sideprofiler i ekte tre, tilgjengelig i både svart og sølv.
Yamaha-forsterkeren veier hele 23 kilo, godt hjulpet av en kraftig ringkjernetrafo og symmetrisk oppbygget kretsløp med MOSFET transistorer. Yamaha oppgir effekten til 95 W per kanal i 8 ohm og 160 watt i 4 ohm.
Musikalsk og raffinert
Wow! Her er det mer klang i pianoet til Adele, utbryter Geir. De andre er enige: Vi behøver ikke høre mange sekunder av Hello for å slå fast at Yamaha-forsterkeren har en helt annen skala over presentasjonen enn resten av feltet. Lyden er varm og forførerisk, mer engasjerende enn de andre forsterkerne. Adele kommer nærmere, og stråler ut fra høyttalerne med et glassklart refreng, uten at det låter hardt eller spisst. Man hører også lettere hva Hozier synger om i Take Me to Church.
Yamaha tegner opp et stort, mektig lydbilde fullt av dybde og detaljer, med større grad av nærvær og engasjement enn konkurrentene i prisklassen. Mangelen på digitale innganger gjør at du må ha en førsteklasses signalkilde og/eller DAC for å utnytte forsterkerens potensiale, hvilket drar opp prisen.
– Jeg er ikke i tvil. Skulle jeg brukt mine egne penger på en av forsterkerne måtte det bli denne fra Yamaha, sier Lasse. Men Pioneer A-70 er en sterk utfordrer. Etter gjentatte lytteprøver kom vi frem til at Yamaha A-S1100 har det største lydmessige potensialet, men bare når den mates med et førsteklasses analogt signal fra en meget god DAC eller musikkspiller.
Årets high-end forsterker
Gryphon Diablo 300
Sjelen din kommer til å forlate kroppen i møte med mørkest fyrste.
Det er ikke rart at danske Gryphon kaller sin største integrerte forsterker for Diablo. Eller Diablo 300 som den nye utgaven kalles. Et massivt beist på 38 kilo som skuffer ut 300 W effekt med samme lynraske kraft som en Formel 1-motor. Et virkelig kraftverk med evnen til å sparke liv i selv den kjedeligste høyttaler.
Det er en jobb bare de aller mest potente forsterkerne makter. For det skal muskler til å drive store høyttalere, særlig i store rom, og er det én ting denne djevelsk kompetente forsterkeren har, er det nettopp det. Men den kan mer enn det.
Utskiftbar digitalkonverter
For her har Gryphon nemlig slaktet sin 200-tusenkroners DAC – Kalliope – og satt inn DAC-kretsene derfra i en modul som passer inn i Diablo 300, og monteres fra baksiden. DAC-en støtter musikkfiler både med PCM opp til 24-bit/192 kHz og DSD opp til DSD256 (DSD512 på Windows), slik at man kan spille av musikk fra strømmetjenester som eksempelvis Tidal Hi-Fi, 2L eller HDtracks, som minimum tilbyr 16-bits PCM-filer. Samme som vi er vant til fra CD-formatet.
Vinyl-nostalgikere og nyvunne entusiaster, kan benytte Gryphons RIAA-kort for Diablo 300, som gir forsterkeren platespillerinngang for MM- og MC-pickuper.
Gryphon-forsterkeren klarer kunststykket å være kraftfull, dynamisk, luftig og raffinert på samme tid. Slikt forventer vi av dyre for- og effektforsterkerkombinasjoner, sjelden av integrerte forsterkere.
Skalaen musikken får gjennom Diablo 300 minner også mer om dyrere forsterkerkombinasjoner. Samtidig fiker ikke presentasjonen av musikken til deg i ansiktet, men antar den fine tredimensjonaliteten, som skaper den magien i stuen som bare et velbalansert anlegg med en virkelig vellykket forsterkerkonstruksjon kan gi deg.
Bedre enn det meste
Selv uten den innebyggede DAC-en, er Gryphon Diablo 300 et av de beste kjøpene for de som leter etter den endelige forsterkeren. Den som skal spille i 20 år og takle alt. Den er ikke billig, men så er de beste tingene i livet enten gratis, eller kostbare. Det finnes ingen mellomting. Heller ikke her. Legger man Gryphon-DAC-en inn i regnestykket, fyker prisen i været, men da får man antagelig den mest vellydende digitalkonverteren i noen forsterker vi kjenner. Den kombinasjonen leverer en totalopplevelse som få andre, og sikrer eieren en fremtidig oppgradering av DAC-en, samtidig som det skal godt gjøres å lage en bedre integrert forsterker, på lenge.
Tre kjappe tips
Watt og sånn
Effekt er som hestekrefter. Det er bare et tall om det ikke settes i en sammenheng. Derfor er det ikke godt å si om man trenger 50 eller 150 W. Et godt utgangspunkt er å bestemme seg for hvor høyt man trenger å spille, hvor stort rommet er, og hvor god virkningsgrad høyttaleren har. Spør i butikken, for en høyttaler med en følsomhet på 85 dB og 4 ohms belastning, suger vesentlig mye mer krefter ut av en forsterker, enn en tilsvarende høyttaler med en følsomhet på 90 dB og 8 ohms belastning.
Trenger du DAC?
Med stadig flere digitale lydkilder øker behovet for digitale innganger. Mange forsterkere har en innebygget digitalkonverter (DAC) som aksepterer alle digitale lydkilder og støtter høyoppløste lydfiler (24-bit og minst 96 kHz) via en av de digitale inngangene. For eksempel USB-inngangen, som man kobler datamaskinen til, når man bruker Spotify eller Tidal som kilde i musikkanlegget. En DAC finnes også uten forsterker, for de som foretrekker fleksibiliteten i separate komponenter.
Platespillerinngang
Etter hvert som salget av CD tok av, forsvant platespillertilkoblingen i forsterkere. Nå er den i stor grad tilbake fordi salget av vinyl har tatt seg opp. Er du blant dem som spiller plater, er det lurt å sjekke hva slags platespillerinngang forsterkeren har. Det vanligste er inngang for spillere med MM-pickup (Moving Magnet), noen har inngang for MC (Moving Coil), og enkelte for begge typer pickuper. Viderekomne entusiaster foretrekker separat platespillerforsterker, men for de fleste holder den innebygde i massevis.
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser