Mange tenker kanskje ikke over det, men det er ikke megapiksler som bestemmer bildekvaliteten. Likevel skrives det med store bokstaver hver gang noen setter en rekord i antall megapiksler. Som om det har noen betydning for hvor bra bildene blir.
KONKURRANSE: Vinn Årets Beste Produkter
Pikslene er bare mottakere for lyset objektivet sender igjennom, og påvirkes av flere faktorer enn hvor mange de er i antall. Proffe fotografer ser heller på egenskapene i kameraet, som skuddhastighet og fokuspresisjon, eller videoegenskapene. Men det finnes de som er opptatt av stor detaljskarphet, og faktisk trenger ekstrem oppløsning.
Da betyr plutselig antallet Mp noe.
Få fotografer som skal fotografere ville dyr i sitt naturlige miljø, er særlig opptatt av Mp. Det samme gjelder pressefotografer som lever av sportsbilder, men Canons nye 50 megapiksler EOS 5Dsr og 5Ds, er heller ikke laget for dem.
Det er et kamera for de som faktisk trenger høy oppløsning, fordi de skal levere bilder – produktbilder, landskap, reklame, mote, bryllup, medisin, forskning – hvor detaljskarphet er viktig.
De har allerede flere kameraer med fullformat bildebrikke å velge blant. Sonys nye a7r II med 42 Mp, Nikon D810 med 36 Mp, og mellomformatkameraet Pentax 645z med 51 Mp. La oss ikke glemme nylanserte Leica S med 37,5 Mp, men det stiller i en helt annen prisklasse.
Kansellerende lavpassfilter
Canon-kameraet finnes i to versjoner. Her tester vi EOS 5Dsr, hvor r-en forteller oss at det handler om resolution: Oppløsning. De to kameraene er identiske, men r-versjonen har et kansellerende lavpassfilter, som utligner lavpassfilteret og gir kameraet litt bedre detaljskarphet. Her må vi skynde oss å legge til at vi ikke har testet EOS 5Ds, så vår vurdering gjelder utelukkende ytelsen til r-versjonen.
Kameraet legger seg mellom EOS 5D mk III som er rettet mot videoproduksjon like mye som stillbilder (hodetelefonutgang og ukomprimert video via HDMI) – og EOS 5Dx som med værtetting, lang batteritid og 12 bilder/s skuddtakt, er et rendyrket proffkamera for sport og action.
No action, please
Action er ikke livretten til EOS 5Dsr. Ikke fordi kameraet er tregt, men selv med 61 fokuspunkter – 41 av dem kryssensorer og fem dobbelkryssede sensorer, er en skuddtakt på 5 bilder/s i snaueste laget for action. Men sett kameraet på et solid stativ, bruk den nye speillåsen med forsinkelse for minimalt med vibrasjoner, og studer bildene. Da ser man hvor styrken til kameraet ligger.
Canon har forsterket stativfestet på kameraet og lagt inn intervallfotografering. Still inn antall bilder og la kameraet stå på stativet til det er ferdig, og vips, har du bilder til time lapse-sekvenser, på godt norsk kalt intervallfilm.
Den ekstreme oppløsningen betyr at det er en fordel å bruke stativ. Ikke fordi eksponeringene tar litt lengre tid, som med Pentax piksel shift-teknologi eller Olympus OMD EM5 II, som kan gi opp til 40 Mp oppløsning fra en liten microfourthirds bildebrikke.
Men Canon-kameraet leverer ekstrem oppløsning uten å bruke noen tilleggsteknologi, siden den store fullformat bildebrikken har 50 Mp fordelt på 24 x 36 mm flate.
Ingen bildestabilisator
En integrert bildestabilisator kunne gjort kameraet enda mer anvendelig, for da kan bildebrikken flyttes for å kompensere for bevegelser. Enten man er ustødig på hånden, eller fotograferer på lange lukkertider. Etter vår erfaring er det en mer effektiv form for bildestabilisering, enn Canons foretrukne optiske stabilisering. Som dessuten nesten bare finnes på noen av zoomobjektivene i EF-serien.
Klassisk Canon
Kikker man på kameraet, ser alt ut til å være ved det gamle. Knapper, ratt og brytere er plassert der man forventer at et EOS-kamera i proffklassen skal ha dem. Bytter man fra EOS 5D mk III til 5Dsr, slipper man å tenke seg om to ganger før man finner ut av knappeplasseringen.
Kamerahuset er stort, og tungt. Mye større enn for eksempel Sonys speilløse fullformatkameraer, men det ligger godt i hånden med et stort gummiert grep og godt med plass til tommelen bak. Søkeren er enorm, lys og skarp og ofte å foretrekke fremfor elektroniske søkere i dagslys, men den blir selvsagt mørk og viser ikke like mye av motivet som en elektronisk søker gjør i mørket. Det klassiske skrollehjulet er beholdt, men kan slås av slik at man ikke endrer funksjoner uforvarende.
Det har fått to kortspalter – Compact Flash og SD – som kan konfigureres til å sikkerhetskopiere filer på et ekstra kort, eller lagre råfiler og jpeg-filer på hvert sitt kort. For første gang er det mulig å velge hvilke funksjoner som skal vises på skjermen i q-modus, men kameraet har ikke fått pekeskjerm.
Litt teknisk
Fotografer kan velge å lagre bilder i 30 Mp eller 19,6 Mp filer med APS-format (H og C), og har muligheten til å velge råfiler i middels og liten – M-Raw og S-Raw – nedskalerte filstørrelser.
Canon-kameraet har flere innstillinger, som programmerbar auto ISO, Canons intelligente fokussporing og gjenkjenning – iTR, fintuning av autofokus og fargesensitiv lysmåling.
4K-video eksisterer ikke her, men kameraet lagrer video i full 1080 HD-kvalitet og 25fps, og man kan velge IPB- eller ALL-I-kompresjon (34 Mbps og 87 Mbps), som er ofte brukt i profesjonell videoredigering.
Bildekvalitet
Men EOS 5Dsr er ikke først og fremst et videokamera, men et rått stillbildekamera for ekstreme oppgaver.
Det er heller ikke et kamera for fotografering i tussmørke. Canon har begrenset maks ISO-følsomhet til 6400, men den kan utvides til 12800 ISO. Hvilket er en god ting, fordi den ekstreme mengden piksler betyr mindre flate som fanger lys på hver fotosensor. Det betyr gjerne mye mer bildestøy på høy ISO-følsomhet, og det vil vi ikke ha.
Så, det koker ned til oppløsning, detaljskarphet og skarphet på krevende motiver. Der kan vi ikke si at 5Dsr skuffer. Med Canons superbe 50mm f1,2 og 85mm f1,2 II til rådighet, er alt som kreves en stødig hånd, eller et godt stativ. Da leverer kameraet den mest ekstreme detaljoppløsningen vi har sett på et fullformat 35-kamera. Man er absolutt avhengig av skarp nok optikk med lite diffraksjon og god transmisjon for å utnytte kameraets 50 Mp. Men da er belønningen en skarphet man må opp på mellomformat for å matche.
Bildestøy er ikke noe tema opp til 3200 ISO, derfra og opp ligger kameraet et trinn bak de beste i klassen, Sony a7r II, a7s og Nikon D810. Bildedynamikken er også et trinn unna de beste, men fargegjengivelsen er fremragende. Canon har vært forsiktige med jpeg-prosesseringen, så fargene er nøytrale, men godt mettede uten å være påtrengende.
Råfilene som fort kan bli både 65 og 85 MB store, gir fotografen mye spillerom i etterbehandling. Fargebalanse, skygger, høylys og bildekontrast, kan dras mye for det tipper over. Noe som gir både bryllup- og landskapsfotografer bildefiler som tåler mye redigering.
På flere av bildene falt oppløsningen merkbart når lukkertiden sank. I noen tilfeller var selv 1/60s for kort lukkertid, så skal man få presset maks ut av bildebrikken, er korte lukkertider eller stativ et must.
Autofokusen har vi ikke vektlagt for mye, for her ser jeg for meg at mange fokuserer manuelt. Dessuten er det som sagt ikke noe actionkamera. Når det er sagt, er kameraet lynraskt til å låse fokus, og det har ikke noe problem med å spore bevegelige objekter. Det er bare ikke i samme liga som EOS 7D II.
Ekstrem
Det storvokste EOS 5Dsr har ført Canon opp i teten blant de mest ekstreme fullformatkameraene. Landskapsfotografer er ikke de eneste som kan ha mye nytte av dette som verktøy. Alle som leverer jobber hvor høy oppløsning og ekstrem skarphet er et av kriteriene, vil få i pose og sekk her. De vil også ha et enormt utvalg kvalitetsoptikk å velge blant, som ikke har sin like, og en tilbehørspark som nesten er endeløs. For de som trenger og kan utnytte 50 megapiksler, er Canon EOS 5Dsr nesten det perfekte kameraet.
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser