Ideen om en smart TV handler om at TV-en går fra å være en passiv ”tittekasse” til å bli mer interaktiv. Rent teknisk handler det om internettilkobling og økt datakraft, som åpner for nye typer innhold på TV-skjermen. De smarte TV-ene har fått sin egen ”app store” hvor man kan laste ned små og nyttige programmer og spill. Det kan være alt fra Youtube videosnutter og Google Maps verdenskart til sosiale medier som Twitter og Facebook. Men det viktigste er at det skapes en ny kanal for hjemmeunderholdning, via internett og ut på TV-skjermen.
Den store innholdskrigen
Det kjempes for tiden en stor strid om hvordan fremtidens underholdningsportal skal se ut. Innholdet, det vil si filmene, TV-seriene, og underholdningsprogrammene vil alltid være der i en eller annen form, men hvem skal levere det til oss, og hvordan? Via alminnelig kringkasting som bakkenett, kabel og parabol, eller blir det via internett? Dette er spørsmålene alle stiller seg, og svaret blir nok i første rekke, en kombinasjon.
Våre TV-vaner forandrer seg i takt med at vi tilbringer stadig mer tid på internett. Vi blir mer vant til å se hva vi vil, når vi vil. Hvorfor vente til klokka er åtte med å se neste episode av favorittserien når du kan laste ned tre episoder på rappen med en gang, når det passer deg?
De tradisjonelle TV-kanalene merker presset fra nettet, og er i ferd med å tilpasse seg. Noen satser på bedre og mer originalt innhold, andre på dedikerte kanaler for film og TV-serier, hvor man kan se favorittskuespillerne sine døgnet rundt om man ønsker. For det tredje satser man på såkalte on-demand tjenester. Alle de store TV-kanalene og distributørene har nå sine egne internettportaler hvor man kan laste ned og se på programmer på PC-en. Det å se TV på en liten PC-skjerm kan likevel ikke erstatte den store skjermen i stua. En løsning kan være å koble PC-en til TV-en via skjerminngangen. Alternativt kan man ha de samme internettmulighetene innebygd i TV-en, og det er her de smarte TV-ene kommer inn i bildet. Samsung, Sony og de andre TV-produsentene samarbeider med kanaldistributørene om å få nettportalene direkte inn i TV-menyen. Samsung lanserte nylig applikasjonen Viaplay som er Viasats egen nettportal for film, TV og sportsunderholdning, og trolig vil flere innholdsleverandører følge deres eksempel.
Testen
Alle de store TV-produsentene tilbyr nå TV med smarte funksjoner om bord, men det er stor forskjell på innholdet og tjenestene som tilbys. Derfor har vi samlet et knippe apparater for å sammenligne. Enkelte er omtalt tidligere i Lyd & Bilde, men denne gangen har vi fokusert spesielt på nettfunksjoner i tillegg til bildekvalitet. Deltakerne i testen varierer kraftig i pris, og viser at du ikke behøver å betale mye penger for en Smart-TV. TV-produsentene har vært lure nok til å inkludere finessene også på de rimeligere modellene sine. Derfor kan vår omtale av den enkelte produsents smart-finesser også overføres til resten av produktspekteret deres, inkludert flere Blu-ray spillere og anlegg som også kommer med dette innebygd.
Fremtidens smart TV
Enn så lenge er Smart TV i sin spede begynnelse, og foreløpig er TV-ene ganske sparsomt utstyrt når det gjelder datakraft og minnekapasitet, som fortsatt ligger langt unna det man finner i en vanlig PC. Men her jobbes det iherdig fra flere hold, og neste generasjon Smarte TV-er vil være utrustet med mer prosessorkraft og et kraftigere operativsystem enn dagens modeller.
Datagigantene Google og Apple er nemlig også på vei inn i TV-verdenen, og det er trolig mellom disse smart-striden vil stå. Google har utviklet en egen versjon av operativsystemet Android, som trolig vil bli å se i en rekke TV-er til neste år, blant annet fra Sony og Samsung (spår vi). Apple har tidligere introdusert den lille tilleggsboksen Apple TV som nå endelig blir tilgjengelig i Norge, sammen med filmnedlasting fra iTunes. Fordelen med denne er at den kan kobles direkte til TV-en du har i dag via HDMI-inngangen. Nå ryktes det i tillegg at Apple jobber med en egen fysisk TV-modell. Når den kommer er for tidlig å si, men det kan skje før vi aner. Uansett forteller det oss at datagigantene ser på TV-mediet som den neste sfæren de ønsker å erobre.
Sony KDL-55HX820
Smart og stilig
Sony 55HX823 er en TV med flott utseende og lekker bildekvalitet, men som internett-TV imponere den ikke spesielt. Utvalget av spennende apper er begrenset, og brukergrensesnittet er ikke det mest oversiktlige vi har sett, og interaktiviteten går ikke spesielt dypt. Man får for det meste små skjermbilder og lite forklarende tekst.
Samsung UE55D8005
Smartest i klassen
Samsung UE55D8005 er en flott og brukervennlig TV med alle de rette finessene, og en bildekvalitet som fungerer bra til variert TV-bruk. Filmentusiastene vil muligens savne litt av svartnivået, men bortsett fra dette fungerer skjermen utmerket. For den som vil utforske hva en Smart TV har å by på, vet vi ikke om noe bedre valg.
Philips 46PFL9706
Ny kontrastkonge
Philips 46PFL9706 er full av nyvinninger som hever bildekvaliteten til et nytt nivå.
Panasonic TX-P46GT30
Multitalentet
46GT30 er en svært god allround-skjerm for deg som vil ha god bildekvalitet på alt av både 2D og 3D-materiale, bare vær oppmerksom på at skjermen krever dempet belysning for å yte sitt beste i 3D-modus. Panasonics nettportal Viera Connect er blant de mer brukervennlige vi har sett, og er full av funksjoner man faktisk kan ha nytte av.
LG 42LW550W
Rimelig 3D-skjerm
LGs populære Cinema 3D modell har deres nettportal Netcast innebygd. Selv om 3D er denne skjermens store styrke, holder den bra følge med konkurrentene på generell bildekvalitet i 2D også. Svartnivået er overraskende bra, og gjør at vi kan se film uten å irritere oss over for mye grått i bildet. I tillegg er fargegjengivelsen meget god, med en jevn og naturlig fargebalanse.