Disse høyttalerne fra amerikanske MTX tilhører produsentens ”pro-sumer”-linje og befinner seg dermed i gråsonen mellom proff- og konsumentmarkedet. Høyttalerne er tiltenkt mobile dj-er, musikere og ”loud music fans”.
Modellen, som har stoffbekledd kabinett og en tøff metallgrill, besitter hele to 12-tommere i tillegg til et stort diskanthorn. At dette er en toveiskonstruksjon betyr at bassene også har som oppgave å gjengi mellomtoneområdet.
Kabinettene er konstruert med bærehåndtak på sidene, og som ekte proffhøyttalere kan de stables i høyden.
Lydkvaliteten
Rytmene fra Lady GaGas ”Telephone” slår hardt, og MTX-høyttalerne kan spille perverst høyt i forhold til sin kompakte størrelse. For at basselementene skal spille mellomtone, og høyttalerne ikke skal bli for tungdrevne, ruller de av ved 40 Hz, og er dermed ingen dypbasseksperter. De ruller av tidlig, slik at de dypeste basstonene på Jill Scotts ”Gettin’ in the Way” knapt høres i det hele tatt.
Hvilket ikke er annet enn forventet. MTX-høyttalerne er slett ikke alene om dette, men det som skiller dem fra røkla er den overraskende skarpe diskantgjengivelsen. Spesielt kvinnevokaler som Lady Gaga og Jill Scott skjærer sånn i ørene at jeg bare i små doser takler å høre på musikk høyt. For å dobbeltsjekke at det ikke er forsterkeren (NAD C375BEE) som er underdimensjonert, skiftes den til fordel for 200-watteren Hegel H200. Samme resultat. Bassen slår hardere, og det merkes at lydnivået kan dras opp enda mer uten at lydbildet flater ut. Men det er uholdbart skjærende i diskanten.Videre er det knapt noe mellomtone å snakke om, så det er vrient å skille tonene fra hverandre. Det er liksom bare rytmebanking kombinert med skriking.
Konklusjon
MTX TP2400 tåler juling og kan spille høyt. Det anbefaler vi derimot ikke, da faren for hørselsskader er formidabel.
Visst byr høyttalerne på hardtslående rytmer, men disse blir ødelagt av en diskantgjengivelse så skrikende at ørene nesten blør.
Disse høyttalerne kan i beste fall anbefales til omreisende dj-er som hovedsakelig spiller musikk i utendørs omgivelser, hvor den skarpe diskanten ikke forsterkes av et rom med harde vegger. Campingen på sommerens musikkfestivaler er et mulig alternativ.
Også i denne testen:
Cerwin-Vega XLS-15
Når de døve våkner
Med Cerwin-Vega som festens midtpunkt blir det aldri kjedelig. Og med 15 tommer i hver høyttaler er det duket for en bass som virkelig banker!
Fence Boost 212
Her bli’ det liv RAI-RAI!
Det norske festalibiet kommer fra Fence Audio og gir utsagnet ”høy lyd til lav pris” en ny betydning.
JBL ES100
Allroundalibiet!
JBL er verdens største leverandør av konserthøyttalere. ES100 flytter konserten inn i stua.
Dynavoice Finale 10 Tower
To tårn
Disse gigantiske skapningene fra Dynavoice kan spille virkelig høyt med mye bass. De blir aldri kjedelige og låter ikke skarpt. Ulempen, bortsett fra at størrelsen gjør plasseringsarbeid vanskelig, er at stereoperspektivet blir noe diffust.
Jamo S 608
Festsjarmøren
Den elegante Jamo S 608 har gått for et fokusert og balansert lydbilde. Hvem skulle tro at denne sjarmøren også har en vill side?
Magnat Monitor Supreme 2000
Kompakt underholder
Testens rimeligste høyttaler, Supreme 2000, har to 8-tommere som sørger for dunkende bassrytmer uten å opptre for vulgært. Mellomtonen er litt dempet for å fremheve bassregisteret. Dette gjør instrumentene mindre fokusert, men gjør også totalopplevelsen heftigere. Bassen mangler bare litt mer kontroll for å imponere.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser