TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV
BLACK WEEK - 70% RABATT PÅ LB+

: Sony Alpha 850

Sonys studiokamera

Markedets rimeligste speilrefleks med fullformat bildebrikke skuffer ikke. Det er det heller ingen grunn til med så gode gener.

Av / 24.11.09 - 23:00
Sony Alpha 850

Lyd & Bilde mener

  • Ekstrem oppløsning Stor søker Omfattende bildeparametere Mekanisk bildestabilisator Relativt gunstig priset
  • Synlig kornstøy fra 1600 ISO Kraftig fargestøy over 3200 ISO

Kameraet er basert på Sony Alpha 900 og har den samme 24,6 megapiksler bildebrikken i fullformat, altså 24 x 36 mm. Like stort som filmruten på 35 mm filmformat. Med gener fra Alpha 900 er Sonys rimeligere A850 fullt ut i stand til å levere samme bildekvalitet som den dyrere toppmodellen. Siden kameraet er helt likt A900 på nesten alle områder, er det et perfekt utgangspunkt for de som trenger høy oppløsning til studio-, portrett-, makro- og landskapsfotografering.

Men noe sportskamera er A850 ikke. Sammenlignet med A900 mister man skuddhastighet som er senket til maks 3 bilder per sekund (fra 5 bps), og opp til 16 råfiler eller 34 JPEG-filer i serie. Alternativt 12 bilder i serie dersom man lagrer råfiler samtidig med JPEG-filer.

Søkeren er fremdeles kjempestor og blant det beste man kan kikke gjennom på noe kamera, men utsnittet i søkeren er redusert til 98 prosent av bildeflaten på A850. Resten av kameraet er helt likt A900 ned til den minste skrue, men koster 21 500 kroner veiledende. Hvilket gjør A850 til det rimeligste speilreflekskameraet med fullformat bildebrikke.

Konstruksjon og brukervennlighet
Det massive kamerahuset er bygget i magnesiumforsterket aluminium og kledd med slitesterk polykarbonatplast som på A900. Og knapper og ratt er gummiforseglet slik at fukt og støv ikke skal trenge inn. Bildebrikken har innebygget støvfjerning og mekanisk bildestabilisator som fungerer med alle påmonterte objektiver, uansett brennvidde.

Siden A850 er basert på A900, har det heller ikke live view eller videoopptak. Den 3 tommer store skjermen har dog skikkelig oppløsning slik at den egner seg godt til å sjekke eksponering, skarphet og hvitbalanse på. Som på de fleste av Sonys Alpha-modeller slukker skjermen når man løfter kameraet til øyet.

Annonse

Bildekvalitet
Kameraet ble testet med to av Sonys beste objektiver. Portrettobjektivet Sonnar T* 135mm f/1.8, og Planar T* 85mm f/1.4 som vi også testet A900 med. Begge er Carl Zeiss-merkede objektiver i tungvektsklassen. Både hva pris og vekt angår. Selv om A850 er et fullformatkamera, kan det brukes med APS-C-tilpassede objektiver, men da reduseres den anvendte bildeflaten til 11 megapiksler.

Siden CMOS-bildebrikken er den samme på A900 og A850, ventet jeg ingen overraskelser med A850. Sammenlignet med testbildene fra A900 (L&B 1208) var det heller ingen forskjeller i oppløsning, fargegjengivelse, dynamisk omfang eller bildestøy. Om det i det hele tatt eksisterer en forskjell grunnet for eksempel ulikheter i prosessering, er den så marginal at den kun kan måles. Synlig er den i hvert fall ikke. Altså er den av null betydning for 99,99 prosent av fotografene som har behov for høy oppløsning kombinert med fullformat bildebrikke.

Fargegjengivelsen når alt er skrudd til nøytralt og hele veien fra 100 til 1600 ISO, er fullstendig strålende selv når fin kornstøy dukker opp ved 800 iSO. For Sony har ikke gjort mye for å dempe kornstøyen, som faktisk også er synlig på store forstørrelser ved 400 ISO, men da er kornstøyen så marginal at jeg tviler på om noen vil legge merke til den med mindre de kikker på pikselnivå. Derfor vurderer jeg bildestøyen fra A850 som betydningsløs helt opp til 1600 ISO. Greit nok, man får mer synlig kornstøy og litt smalere fargedybde på 1600 ISO sammenlignet med Canon EOS 5D mk II, men forskjellen er knapt stor nok til at det har noen praktisk betydning. Men 3200 ISO er betydelig verre, men kraftig fall i fargemetning og mer markert kornstøy.

Råfilene fra kameraet kan man med fordel etterbehandle, men kameraets JPEG-filer virket å være bedre prosessert enn tilsvarende filer fra A900. Et mulig fremskritt altså for A850. Og kameraets automatiske hvitbalanse viste mye av den samme presisjonen med små avvik i blandingslys innendørs. Oppløsningen er uten tvil kameraets største styrke. Med de to Carl Zeiss-merkede objektivene vi brukte under testen, leverte A850 den høyeste oppløsningen til dato fra noe speilreflekskamera. Fordelen med Carl Zeiss-optikk på et kamera med så høy oppløsning kan ikke overdrives. Med CF-optikk av så skarpt kaliber, er A850 i stand til å skape bildefiler med en skarphet og oppløsning du ikke finner andre steder.

Konklusjon
Sony Alpha 850 er et fenomenalt kamera. Skuddhastigheten og aufofokusens hastighet i lite lys kan virke hemmende for noen fotografer, men de som prioriterer høy oppløsning, fargegjengivelse og bildedynamikk får et formidabelt arbeidsverktøy i A850. Som teknisk sett ikke bare er Sonys beste kamera til dato, men definitivt blant de fem beste vi har testet, også prisen tatt i betraktning. Med god optikk, som Carl Zeiss-merkede objektiver fra øverste hylle, får selv kresne fotografer et instrument som ikke hemmer fotografens ambisjoner når den tekniske kvaliteten ikke tillates å stå i veien for resultatet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *