Hvor fine resultater vi enn fikk med Olympus’ portrettobjektiv, er vi redd det så avgjort må bli dårligere optisk ytelse i et megazoomobjektiv fra Olympus. Dette er kompleks optikk og resultatet kan vel ikke bli perfekt over hele zoomrekkevidden?
Det første vi legger merke til med objektivet er at det ikke har innebygd bildestabilisering. Visse produsenter velger å bruke sensorstabilisering i sine kamerahus i stedet for linsestabilisering i optikken, og de siste generasjoners Four Thirds-kameraer har også innebygd stabilisering. Hvis man derimot eier for eksempel en Olympus E-300/330 eller E-500, må man tåle å bruke stativ ved lengre brennvidder eller ganske enkelt bare fotografere i godt lys.
Bildekvalitet
Så til det spennende spørsmålet om også Four Thirds-zoomobjektivet holder god optisk kvalitet. Det raske svaret er absolutt, med objektivet har ikke uventet synlige linjefortegninger over store deler av zoomområdet, men at disse er mindre skjemmende enn på tilsvarende objektiver fra andre produsenter. Den optiske skarpheten imponerer, og vi ser ingen store problemer med vignettering – lystap i hjørnene – det er ganske enkelt ikke perfekt, men vi har aldri noensinne har sett et obektiv i denne prisklassen håndtere et så stort zoomomfang så pass bra som dette.
Vi vil imidlertid enda en gang understreke at dette skyldes at objektivets konstruksjon er tilpasset bildebrikken i FourThirds-formatet, men Olympus-objektivet også har visse svakheter. For eksempel er den største blenderåpningen ikke spesielt stor, og dersom man kombinerer den med et eldre kamerahus uten bildestabilisering, er risikoen stor for at det blir vanskelig å bruke hele zoomrekkevidden uten å få uskarpe bilder. Lysstyrken er altså en svakhet man må leve med for å få så imponerende bilder.
«Bokeh-en» er heller ikke perfekt, og bakgrunnen har en tendens til å se litt rotete ut – men det er langt fra det verste resultatet vi har sett på en megazoom.
Konklusjon
Four Thirds-standarden er delvis basert på lette objektiver som gir jevnt over lav linjefortegning. Så langt lykkes man utmerket. Objektivet veier ikke mer enn 435 gram og bildekvaliteten er utrolig i sammenligning med eldre objektivstandarder. Men også solen har sine flekker og lysstyrken er ikke den beste. Sitter du på et eldre Four Thirds-kamera, kan det være verdt å oppgradere også det for å få maksimalt ut av dette objektivet.
Også i denne testen:
Tamron AF Di II 18–250 3,5–6,3
Ekstrem zoom til budsjettpris
Tamron forsøker å imponere med 13,9 x zoom, og lykkes over all forventning. Pass bare på at ditt kamera har innebygd bildestabilisering!
Canon EF-S 18–200 mm f/3,5–5,6 IS-objektiv
Sikre langskudd
Med innebygd bildestabilisering i toppklasse, er det ingen store problemer knyttet til å bruke hele zoomomfanget til dette langrekkende objektivet.
Nikon Nikkor AF-S 50 mm f/1,4 G-objektiv
Portrettfoto i fronten
Kort fokusdyp krever stor blenderåpning, og Nikon leverer med overbevising på det punktet – og det selv ved bevegelige motiver.
Nikon Nikkor AF-S 18–200 mm f/3,5–5,6 G IF-ED VR DX
Fullspekket superzoom
Selv om man alltid kan finne optiske fortegninger, er dette superzoomobjektivet definitivt ikke uten positive sider.
Olympus Zuiko Digital 50 mm f/2,0 Macro
Det blir ikke skarpere
Olympus har lykkes med kunststykket å bygge et objektiv praktisk talt uten optiske feil. Vi er imponert!
Canon EF 50 mm f/1,4 USM-objektiv
Gammel trofast tjener
En tradisjonsrik historie bygger opp forventningene, men Canon viser at de kan innfri, og tilbyr et utmerket portrettobjektiv for pengene.
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser