Four Thirds-objektivene skiller seg fra objektivene fra Canon og Nikon fordi de er konstruert fra grunnene av utelukkende for bruk med Olympus digitale speilreflekser. Å si at de dermed er bedre er en sannhet med modifikasjoner, for hovedsakelig er de annerledes og må håndteres deretter. Visse egenskaper er ubetinget positive – og dem skal vi ta for oss under bildekvalitet. Andre egenskaper er mer tvetydige. Four Thirds-objektiver gir for eksempel et meget kraftig skarphetsdyp selv ved større blenderåpninger. Bra når man vil fange mye i fokus, dårlig når man vil ha uskarpe bakgrunner.
Zuiko Digital 50 mm f/2,0 Macro er det nærmeste Olympus kommer et gammelt, hederlig portrettobjektiv (TIlsv. 100mm brennvidde på Olympus FourThirds-kameraer). Samtidig har den en imponerende minste fokusavstand og fungerer også, som navnet antyder, som makroobjektiv
Bildekvalitet
Det er vanskelig å slutte å snakke om bildekvaliteten på dette objektivet når man først har kommet i gang. Det er nemlig så bra! Skarpheten er utrolig imponerende over hele bildet – selv ut mot hjørnene og selv med blenderen helt åpen. Likeså ser vi ingen tegn på geometrisk fortegning eller vignettering med lystap i hjørnene. At de produsentene som støtter Four Thirds har tatt seg tid og penger til å utvikle en helt ny standard for utbyttbare objektiver, har helt åpenbart gitt gode resultater. Den eneste ulempen vi egentlig kan se med konstruksjonen, er at den maksimale blenderen ikke gir riktig så effektiv bakgrunns-uskarphet som vi gjerne skulle hatt i et portrettobjektiv. På den andre siden er objektivet desto bedre på makrofotografering.
Bokeh-en ser veldig bra ut og det er bare dersom vi skal være ytterst pirkete at vi kan peke på små fargebrytninger rundt kantene av lysende punkter. Det er imidlertid ubetydelig.
Konklusjon
Ikke nok med at man får et god objektiv nærmest uten feil, den klarer både portrettfoto og makro med bravur. Ulempene vi finner er at selv om feilene glimrer med sitt fravær, så oppfører det seg ikke akkurat som et klassisk 50mm objektiv og skarphetsdybden er litt større en vi skulle ønske. Autofokusmotoren er ikke heller den raskeste vi har sett. Dette objektivet gjør ikke alt like bra, men det det gjør bra, gjør det meget bra.
Også i denne testen:
Tamron AF Di II 18–250 3,5–6,3
Ekstrem zoom til budsjettpris
Tamron forsøker å imponere med 13,9 x zoom, og lykkes over all forventning. Pass bare på at ditt kamera har innebygd bildestabilisering!
Canon EF-S 18–200 mm f/3,5–5,6 IS-objektiv
Sikre langskudd
Med innebygd bildestabilisering i toppklasse, er det ingen store problemer knyttet til å bruke hele zoomomfanget til dette langrekkende objektivet.
Nikon Nikkor AF-S 50 mm f/1,4 G-objektiv
Portrettfoto i fronten
Kort fokusdyp krever stor blenderåpning, og Nikon leverer med overbevising på det punktet – og det selv ved bevegelige motiver.
Olympus Zuiko Digital ED 18–180 mm f/3,5–6,3
Minimale forvrengninger
For å være et ekstremt zoomobjektiv presterer dette Olympus-objektivet nesten latterlig bra til prisen.
Nikon Nikkor AF-S 18–200 mm f/3,5–5,6 G IF-ED VR DX
Fullspekket superzoom
Selv om man alltid kan finne optiske fortegninger, er dette superzoomobjektivet definitivt ikke uten positive sider.
Canon EF 50 mm f/1,4 USM-objektiv
Gammel trofast tjener
En tradisjonsrik historie bygger opp forventningene, men Canon viser at de kan innfri, og tilbyr et utmerket portrettobjektiv for pengene.
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser