TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV
L&B Julekalender 2024 Delta her!

TEST: KEF R3 Meta

Kanskje det beste kjøpet du kan gjøre

De både ser ut som, og spiller som mye dyrere høyttalere.

Av / 03.07.24 - 12:00
KEF R3 Meta

Lyd & Bilde mener

  • Klassens beste bassgjengivelse, og stereoperspektiv. Stor dynamisk kontrast i et åpent og dypt lydbilde. Overbevisende kvalitetsinntrykk. Mye for pengene.
  • Krever bevisst matching med forsterker. Dyre stativer.

Disse høyttalerne har gjort det mye enklere å bestemme seg for nye stativhøyttalere. Det er nemlig vanskelig å finne grunner til ikke å velge KEF R3 Meta.

Den 42 cm høye stativhøyttaleren har kanskje kommet litt i skyggen av de fantastiske KEF LS50 Meta, som er blant våre absolutte favoritthøyttalere. Uansett prisklasse. Nå har vi fått en ny favoritt.

For de kompakte R3 Meta er en liten juvel i deres lange rekke av høyttalere, og disse er de minste i R Meta-serien, som ellers består av gulvstående modeller og to senterhøyttalere. 

De ser bra ut, spesielt i testeksemplarets forseggjorte utgave i valnøttfinér, men de finnes også i hvit eller sort høyglans lakk. Men også i en spesialutgave i en dyp indigoblå, matt lakk, hvor også basselementet er farget blått. Og der er vi ved den største forskjellen mellom R3 Meta, og LS50 Meta: Et ekstra basselement. 

KEF R3 Meta 1
Foto: KEF

Høyttalerne bruker det samme koaksiale Uni-Q-elementet, men i R3 Meta deles bassen ved 420 Hz, til et 16,5 cm basselement. Det merkes. Høyttalerne går dypere enn LS50 Meta, og har langt mer vekt i bassen. De presenterer også musikken i en større skala, med mer dybde, uten at Uni-Q-elementets styrke maskeres. R3 Meta har det samme presise stereoperspektivet og det samme skarpt fokuserte lydbildet. 

Annonse
Les også Sensasjonelt god lyd Det finnes mange gode små høyttalere, men ingen som denne.

Så R3 Mat er altså noe så sjeldent som en treveis stativhøyttaler, og den eneste i sitt slag KEFs katalog. 

Det koaksiale Uni-Q-elementet i høyttalerne, er siste generasjon med KEFs smarte MAT-teknologi – Metamaterial Absorption Technology, som alle Meta-utgavene av KEFs høyttalere har.

KEF R3 Meta 2
Foto: KEF

Unik 

Den nyeste utgaven av Uni-Q-elementet har et nytt membranoppheng og et nytt svingspole-system. Med bedre demping av resonanser i åpningen mellom diskantmembranen på 2,5 cm i midten, og den 12,5 cm store aluminiumsmembranen. 

KEF R3 Meta 3
Uni-Q-elementet. Foto: KEF

Meta eller MAT, er en rund plate som er plassert bak Uni-Q-elementet (se bildet). Den har et frest labyrintmønster som er formet for å absorbere ulike frekvenser på baksiden av elementet. Som KEF har beskrevet det for oss, er det som et akustisk, sort hull hvor opp til 99 prosent av uønskede resonanser  fjernes i området mellom 620 Hz og 40 kHz.

Det virker faktisk også. Vi har testet flere av KEFs høyttalermodeller med MAT, og det er ingen tvil om at Meta-høyttalerne lyder hørbart bedre enn høyttalerne uten MAT.

KEF R3 Meta 4
MAT er den runde platen som er plassert bak Uni-Q-elementets magnet. Foto: KEF

Gulvstativer

Det finnes spesialtilpassede gulvstativer til R3 Meta, S3 Floor Stand. De er 54 cm høye, og monteres med til sammen 12 skruer per stativ. Her er det også hull til fire skruer under topplaten, som brukes til å feste høyttalerne til stativet. 

Stativene monteres på noen minutter med medfølgende unbrako, og det følger med pigger og parkettbeskyttere. Søylen har to rom som kan fylles med dempemateriale, og en åpning under og bak for kabelføring. 

De kan også leveres i matchende farger, hvit, skifergrå eller indigoblått.

KEF R3 Meta 5
Indigoblått. Stativene også. Foto: KEF

Mini Meta med mega klang

De små R3 Meta har den samme klarheten, åpenheten og fokuset de gulvstående R7 Meta hadde i vår test i 2023. Den største forskjellen er at den minste høyttaleren ikke spiller fullt så høyt, eller fullt så dypt. Naturligvis.

Men alt det andre er på plass.

Her presenteres man for et stort lydbilde, med en varm, naturlig klangfylde, og en betydelig mengde klangrikdom. Klaverklangen på SACD-utgaven av Jan Gunnar Hoffs album Home, er fyldig med merkbar tyngde også på de laveste oktavene. De finere klangnyansene fra Steinway-klaveret er en tydelig del av lydbildet, og på albumspor som Free Flow og Magma, får man enkelt med seg temposkiftene og dynamikken i spillet. 

KEF R3 Meta 6
Foto: KEF

Når jeg bytter fra Hoffs soloalbum til Keith Jarrett trio live, får jeg samtidig med kontrabass og slagverk. På tittelsporet The Cure, er det noen solopartier og lyden fra slagverket som er spesielt interessant. For her viser basselementet seg virkelig fram i lydbildet. Slagverket – og kontrabassen- gjengis med en vekt og dybde som de små LS50 Meta ikke er i nærheten av. Med volumet på det som ville vært konsertvolum om jeg satt nærmere scenen, er det nesten sjokkerende å høre hvor lett og uanstrengt KEF-høyttalerne leverer dynamikken i musikken.

Les også Dynaudio Evoke 20 Dynaudio vekker musikken til live og plasserer artisten midt i stuen. Med et gigantisk rom rundt seg.

Kantslagene på skartrommen smeller i veggene, men det lyder aldri skarpt eller spisst. Det er klart, høyttalerne går ikke like dypt som et par R7 eller R11 Meta, men de har mer vekt i dypbassen, enn Dynaudio Evoke 20 og Sonus faber Sonetto II.  

Det merkes også på Sades Babyfather, hvor dybden i bassen overgår alle andre stativhøyttalere jeg har hørt, i tilsvarende prisklasse. På tittelkuttet Soldier of Love, kunne jeg også spille høyere enn godt er, uten at høyttalerne hverken gikk i kompresjon, eller at lyden ble ubehagelig eller skarp.

Les også Sonus faber Sonetto II De snøhvite Sonetto-høyttalerne spiller bra på det meste og tar seg godt ut.

Du vil oppleve luftigere klangnyanser fra bånddiskanten i et par Audiovector R1 Arreté, til tre ganger prisen, men du vil aldri få den samme rekkevidden i bassen som i et par R3 Meta. Strykerklangen fra allegro-satsen i Rossinis sonate i a-dur, lyder mer fokusert i et par R1 Arreté, som de også skal teknologien og prisen tatt i betraktning. Men heller ikke i R1 Arreté, vil du oppleve den samme klangbunnen fra strykerne, som i R3 Meta.  

KEF R3 Meta 7

Det sier litt om hvor gode KEF-høyttalerne er til prisen. En frekvenstest viste at de leverte effektiv bass ned til 40 Hz i mitt rom, og 31,5 Hz var fullt hørbar, men så lavt er det lite energi og dynamikk igjen. Likefullt, er det oppsiktsvekkende bra ytelse.

Et råd om forsterker. KEF-høyttalerne spiller fint med en Marantz Model M1 (se egen test), men lav følsomhet og lav impedans, reduserer høyttalernes effektivitet. For å få mest mulig ut av et par R3 Meta, er f.eks. en Yamaha A-S701 et godt sted å starte, men man får mer kontroll og bedre lyd med en Hegel H95, eller en Marantz Model 40n. 

Les også Strømmeforsterker fra øverste hylle Du trenger bare denne forsterkeren og et par fete høyttalere, så har du et fabelaktig godt anlegg.

Hvis budsjettet tillater det, er det ingenting i veien for å velge en dyrere forsterker til høyttalerne. Strømmeforsterkeren Rotel RAS-5000, Yamaha R-N2000A eller en Hegel H190V, vil ha mer enn tilstrekkelig med krefter til et par R3 Meta, og løfte lydkvaliteten ytterligere.

KEF R3 Meta 8
Det følger med griller. Foto: KEF

Konklusjon

Det virker ikke som det betyr noe hva du spiller på KEF-høyttalerne, de leverer superb lyd uansett. De har tyngden og dynamikken til å gjengi Lizzo eller Kvelertak med den samme energien, samtidig som de er raffinerte og klangrike nok til å få fram nyansene i strykere, og klangbunnen i et klaver. Vokaler gjengis med en naturlig varme, blottet for betoning, og de leverer det mest overbevisende stereoperspektivet, enn noen annen høyttaler vi har testet i denne klassen. Den forseggjorte trefinéren, og det solide stativet, gir et kvalitetsinntrykk bare Sonus faber matcher i denne prisklassen. Det er faktisk et kompliment. Men KEF R3 Meta spiller musikk med mer kraft, tyngde, dybde, og åpenhet.  

Karakter
KEF R3 Meta
Premium
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)

Prøv LB+Total i 1 måned

Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-

LB+ Total 12 mnd / 156,-

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder

925,-
79,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse
Lyd & Bilde