TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Vienna Acoustics Die Musik

Et mesterverk!

Få, om noen høyttalere klarer å gjenskape følelsen man får av å sitte i en ekte konsertsal. Vienna Acoustics nye referansehøyttaler «Die Musik» er imidlertid navnet verdig, og kommer nærmere enn noen annen høyttaler vi har hørt.

Av / 25.03.09 - 12:21
Vienna Acoustics Die Musik

Lyd & Bilde mener

  • Ekstrem dynamikk og innlevelse Fokusert lydbilde
  • Krever stort lytterom

Det hersker ingen tvil om at klassisk musikk er den mest krevende musikkformen å gjengi for en høyttaler. Det massive lydbildet, antall instrumenter og den rene og skjære kraften fra et fullt orkester gjør det hele til en tøff oppgave. En ting er å bevare kontrollen i både de sterke og svake partiene, men å samtidig kunne formidle hver minste musikalske detalj, er forbeholdt de aller beste og dyreste høyttalerne.

I musikkbyen Wien har de lang erfaring med klassisk musikk, både av den ekte og reproduserte sorten. Den østerrikske høyttalerprodusenten Vienna Acoustics har i årevis laget høyttalere som låter usedvanlig bra på både klassisk såvel som annen musikk. «Die Musik» er deres nye referansehøyttaler, og har tatt 5 år å utvikle.

096_vienna_klimt_036_c_hr

På konsert
Følelsen vi fikk første gang vi lot «Die Musik» fyre løs på testrommet var helt spesiell. Musikken for anledningen var Mahlers velkjente 9. symfoni, men det låt ikke som noe vi hadde hørt før. Et kolossalt lydbilde fikk orkesteret til å rive seg løs fra høyttalerne og fylle hele lytterommet, og det var heller ingen diffus og oppblåst fremstilling vi fikk servert. Tvert imot var presentasjonen så fokusert og ekte at man lett kunne «se» inn lydbildet og nærmest føle hvert enkelt instrument sin plassering. En bedre og mer realistisk gjengivelse av et klassisk symfoniorkester har vi knapt hørt!

En høyttaler med østerikske aner må selvfølgelig kunne forventes å gjøre det bra på de klassiske verker. Men Die Musik låter aldeles fortreffelig på andre typer musikk også, og gjør at de fleste platene man hører settes i et nytt lys. Selv vanlig listepop låter ubeskrivelig heftig. Vi fikk nærmest hakeslepp av hvordan de hamret ut bassrytmene fra Beyoncés siste soloalbum «I am Sasha Fierce», og ikke minst hvordan de formidlet stemmeprakten til den smekre dama. Krystallklart selv på lydnivå med et diskotek, og uten et hint av farging eller forvrengning. Og her er ikke opptakskvaliteten av den beste heller…

Annonse

Selv om lyden er superfokusert og åpen, blir den aldri anstrengende å høre på. Likevel vil  nok lyden kunne oppleves litt intens i mindre lytterom, rett og slett på grunn av mengden av informasjon som kommer ut. Høyden på høyttaleren tilsier også at bør man ha en lytteavstand på minimum tre til fire meter for at lyden ikke skal virke som den kommer ovenfra og ned. Høyttalerne krever altså litt  pusterom, men så er de da også beregnet på å kunne fylle selv de største stuene med lyd på konsertnivå.

Bassgjengivelse
Et av kravene til en ekte referansehøyttaler er at den skal kunne gjengi hele det hørbare frekvensområdet, og den dypeste bassen er aller mest krevende. Jo lavere frekvenser som skal gjengis, jo større membranareal må til for å oppnå et tilstrekkelig lydnivå. Her finner vi også forklaringen på hvorfor Die Musik må være såpass stor som den er. Bare basskabinettet alene er større enn de fleste gulvhøyttalere, men de tre kraftige 9 tommerne sørger da også for et bassfundament uten sidestykke.

Først kan man nesten få inntrykk av at bassgjengivelsen er ganske slank, for den gjør ikke spesielt mye ut av seg under vanlig lytting. Men det er fordi den er helt  fri for resonanser, «boom» eller noen form for imponatorbass. Die Musik har ikke behov for noen slike billige triks, da den er fullt i stand til å gå kjellerdypt i bassen helt uten anstrengelse. Og slagkraften er formidabel når det virkelig gjelder.

De tre 9 tommers basselementene har en tett på perfekt kombinasjon av slagkraft og hurtighet. Til såpass store høyttalere å være er de overraskende lette på foten musikalsk sett, uten den tunge og udefinerte bassen man kan oppleve på mange store høyttalere. Den fullstendig uanstrengte bassgjengivelsen er i tillegg til mellomtonen med på å gi Vienna-høyttalerne en svært engasjerende åpenhet.

Plassering
Selv de beste musikkinstrumentene må stemmes og fintunes før de spiller optimalt, og det samme gjelder for Vienna-høyttalerne. Bruksanvisningen anbefaler en meters avstand til bak- og sidevegger, samtidig som høyttalerne bør plasseres med rikelig avstand mellom seg. Noe som indikerer at du bør ha et lytterom av en viss størrelse for å utnytte høyttalerne maksimalt. Videre anbefales det at høyttalere og lytteposisjon former et triangel, der det er like stor avstand mellom høyttalerne som fra høyttalere til lytteposisjon.

Konkurrenter
I denne prisklassen, såvel som både over og under, finnes det naturligvis mange konkurrenter å måle seg mot, det være seg Bowers & Wilkins, KEF, Burmester og Piega, bare for å nevne noen. Alle har sine spesielle fordeler, og uansett hvilken man velger er man nesten garantert lyd i toppklassen. I de høyere prisklassene har høyttalerne likevel en tendens til bli mer spesialiserte, og er på mange måter kulminasjonen av den enkelte høyttalerkonstruktør sin lydfilosofi. Derfor er det mulig å finne høyttalere med enda større lydbilde og enda mer sylskarpt fokus enn Die Musik, og kanskje høyttalere med enda mer imponerende dynamikk (skjønt, de har vi ennå ikk hørt). Hos Vienna har mantraen vært å gjenskape følelsen av å sitte midt i en stor konsertsal. Derfor har de en harmonisk og kraftfull, men samtidig avslappet lydkarakter som du kan lytte til i timevis uten å bli sliten av.

Forsterkere
En høyttaler av dette kaliberet fortjener kun det beste av elektronikk. I løpet av testperioden fikk Die Musik blant annet boltre seg med Electrocompaniets Nemo forsterkersett, som er en bra match både når det gjelder kraft og klangmessig signatur. Men vi har også fått erfare at en kraftig McIntosh-forsterker låter himmelsk sammen med de østerikske høyttalerne. På dette nivået bør du også bevilge penger til de rette høyttalerkablene. I Vienna sitt tilfelle er det kun anledning å bruke kabler med single wiring (ett enkelt sett), som til gjengjeld bør være av god kvalitet.

Konklusjon
Vienna Acoustics Die Musik har alt som skal til for å være en drømmehøyttaler. Et majestetisk lydbilde med suveren åpenhet, en ekstremt heftig og dynamisk bassgjengivelse, og ikke minst en sjelden grad av realisme og nærhet gjør dette til det musikalsk mesterverk. Vi kommer ikke til å glemme denne høyttaleren med det første, men håper at Viennas nyhøstede erfaringer med denne toppmodellen også kommer nye, og mer hyggelig prisede modeller til gode.

 

Audun Hage
(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)

LB+Total måned / 185,-

Tilgang til ALT innhold i 1 måned

LB+ Total 12 mnd / 156,-

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder

55.50,- / mnd
185,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

En åpenbaring

Sonos Arc Ultra tar lyden til nye høyder

Muskelbunt i skreddersøm

Lyden av dansk storhet

Latterlig bra retrohøyttaler

Lydplanke, høyttaler og møbel: Tre ting på én gang

Technics knock out

Blåser ørene av deg

Årets beste lydplanke fra Samsung?

Dynamitt i bokhylla

6 billige lydplanker

Lyngdorf til lavpris?