Det er fett når Roskildefestivalen åpner med en headliner på Orange Scene. Men den virkelige festen starter først på festivalcampen klokken ett om natten, når lydsystemene dundrer om kapp i sommernatten. Leiren med den største høyttaleren og det sterkeste batteriet, vinner! Og det blir sannsynligvis en Soundboks. For ingen batteridrevet høyttaler er i nærheten av den når det gjelder brutal makt. Og den får de mer ordinære partyhøyttalerne til å minne om uskyldige påskelam.
Det er tre år siden første utgave av Soundboks-høyttaleren brøt lydmuren. Den brøt grensen for hvor høyt en batteridrevet Bluetooth-høyttaler kunne spille. Og også for hvor mye den kunne veie – og koste. Siden den gang har Soundboks blitt fast inventar på pakkelisten til musikkfestivaler. Man finner ofte hjemmebygde lydvogner, men den sorte og akkurat på grensen til bærbare høyttaleren ses, og i enda høyere grad høres, over alt.
Den splitter nye The New Soundboks ligner til forveksling de to foregående utgavene, men der inne bak det sorte metallgitteret er alt visst nok designet på nytt, helt fra bunnen.
Heavy duty
Grunnstammen i konstruksjonen er fortsatt to følsomme 10″ bassenheter. Diskanten ivaretas av et kjempestort horn med en 1″ driver bak. Hver enhet trekkes av en 72 W klasse D-forsterker – nesten det doble av den første utgaven. Strømmen leveres av en 12-volts akkumulator som bor i en fordypning i kassen. Det betyr at batteriet kan skiftes på få sekunder hvis man går tom midt i festen. Forutsatt at man har kjøpt et ekstra batteri. Det er strøm til fem timers fest ved fullt lydtrykk. Ellers omkring 40 timer.
En av forskjellene fra tidligere er på inngangssiden. Profesjonelle innganger til 6,3 mm jack og XLR gjør det lett å koble Soundboksen til en mikser og bruke den som PA-anlegg. Det er veldig bra tenkt, siden Soundboks med sitt vanvittige lydtrykk bare trygler om å bli brukt av gatemusikere og hobby-DJs.
Som de tidligere modellene er den nye Soundboks utstyrt med beskyttende kanter i aluminium, akkurat som profesjonelt utstyr. En fiks detalj er de kuleformede hjørnebeskytterne, nå av plast. De beskytter fortsatt høyttaleren, men unngår nå å ødelegge alt – og alle – man støter inn i.
Det er selvfølgelig en app til Soundboks. Den er uunnværlig når man skal koble flere høyttalere sammen – og det er i praksis alt den kan. Ved siden av å oppdatere maskinvaren, som ikke bør gjøres en dag man har dårlig tid.
If you can’t beat them – join them
Å slentre rundt på en festivalcamp utpå kvelden er en kakofonisk opplevelse av buldrende lydsystemer. Men lydtrykkskampen mellom de mange Soundboksene ender uavgjort. Her trekker den nye Soundboksen et ess ut av ermet. Nå kan man nemlig koble sammen opptil fem høyttalere som spiller den samme lyden. Dermed kan man både spille høyere og dekke et større område med øredøvende lyd.
Don’t do this at home!
En høyttaler som Soundboks bør behandles med varsomhet. Ifølge produsenten kan den levere et lydtrykk på 126 dB. Vi tar det like godt en gang til: et hundre og tjueseks desibel! Seks dB over smertegrensen.
Selv om man i beste fall ser stort på forvrengning og frekvensgang for å komme helt opp dit, er det ingen tvil om at Soundboks kan spille vanvittig høyt. Og oppholder du deg i nærheten av lyden over lengre tid, er det ikke bare en mulighet, men en garanti for varige hørselskader!
Derfor må den brukes med omtanke. Helst utendørs hvor den fint spiller opp en teltleir, og hvor man kan komme på avstand. Noen meter unna er lydtrykket nemlig blitt så mye mindre at man sannsynligvis kan nøye seg med å våkne med ringing i ørene neste dag, men med hørselen i behold.
Rock’n roll
La meg slå fast med det samme at The New Soundboks ikke er en høyttaler som verdsettes best med kammermusikk mens man nyter en kopp te og en kjeks. Den er til gjengjeld helt i sitt rette element med hard rock, tunge electrobeats, grillede spareribs og øl i bøttevis.
De to bassenhetene er av typen med lette membraner og stive kantoppheng. Det er ikke oppskriften på dypbass, men på effektivitet. En innebygget DSP hjelper litt ved lavere lydstyrker, men det er i mellombassen det for alvor er trøkk. Trommer og slagbass sitter rett i brystet, hvor de hører hjemme. Medelin med Madonna låter stramt og presist. Orkestermusikk bør man til gjengjeld la være å sette på.
Soundboksen spiller hardt og effektivt uten det helt store raffinementet. Bassen runger utpreget hult, men den setter gulvplankene og alle løse gjenstander i sving. Mellomtonen er bedre enn man skulle tro ut fra bestykningen, og stemmer låter faktisk ganske godt. Diskanten skjærer pent gjennom det interessante området – mens de aller høyeste, og ganske uinteressante frekvensene, forbigås.
Det kan virke som en hard dom, og hadde det dreid seg om en hi-fi-høyttaler, ville jeg ha anbefalt konstruktøren å oppsøke andre karriereveier. Men Soundboks leverer akkurat det den er skapt til: lydtrykk i overveldende mengder. Om den faktisk kan levere 126 dB, forblir ubesvart, da min lydtrykksmåler bare går til 120 dB. Men den kan i hvert fall spille høyt!
Konklusjon
The New Soundboks er en høyttaler som skiller seg ut i mengden. Den har mer til felles med et PA-anlegg, enn med hi-fi-høyttalerne hjemme i stuen. Den er til gjengjeld fullkommen perfekt til det den er laget til: å skape bråk og stemning på festivaler og strender. Målt etter en hi-fi-målestokk har den noen mangler, men ikke av betydning midt i en fem dagers lang fest. Å gi den profesjonelle innganger kan dessuten være det som får den inn i varmen hos musikere med eget anlegg. Prisen har steget et lite hakk opp, men lyden er faktisk også litt bedre enn før.