Tannoy Mercury 7.1

Høy luftgitarfaktor

Disse høyttalerne fra Tannoy egner seg dårlig til å spille musikk i bakgrunnen. Det låter de altfor engasjerende til!
Tannoy-høyttalerne utmerker seg med en finslipt detaljert diskant og frodig mellomtone som virkelig får frem vokalistenes stemmeprakt. Mercury 7.1 er også lettdrevne og kompakte nok til å plasseres nesten hvor som helst.
En liten høyttaler som dette har begrensede bassressurser, og bassgjengivelsen kan virke noe slank og forsiktig i enkelte sammenhenger.

Tannoy Mercury 7.1

• Type: 2-veis kompakthøyttaler
  • Diskant: 1 x 1,1” dome
  • Bass/mellomtone: 1 x 5” multifiber
  • Frekvensgang: 53Hz-32kHz
  • Følsomhet: 87 dB @2,83/1m
  • Impedans: 8 Ohm
  • Finish: Eik, valnøtt, svart ask vinyl
  • Mål: 27 x 16 x 20 cm (H x B x D)

Mercury-serien fra Tannoy har lenge vært blant våre favoritthøyttalere i budsjettklassen, og nå er den ute i sin syvende (!) generasjon. Ikke så rart: konkurransen i kompaktklassen er tøffere som aldri før, og da nytter det ikke å hvile på laurbærene.

Skotske Tannoy er en av verdens eldste og mest tradisjonsrike høyttalerprodusenter. Kanskje aller mest kjent for sine Dual Concentric høyttalere, også kalt koaksialhøyttalere fordi diskanten sitter montert i senter av bass/mellomtonen. Denne teknikken glimrer med sitt fravær på en budsjettserie som Mercury, men det er likevel snakk om ganske påkostede løsninger.

Mercury 7.1

Modellen vi tester her er minstemann i den nye serien, og er en ytterst kompakt høyttaler laget for å smette inn i bokhylla, eller kanskje aller helst på et par stativer. Kabinettet er velbygget, og består «knakktesten» med glans. Diskant og bass er riktignok separat fra hverandre, men til gjengjeld er det snakk om solide kvalitetselementer. Det knøttlille basselementet måler 5 tommer, og får pustehjelp av en bassrefleksport på baksiden. Membranen er av papir med en spesiell «coating» som hindrer oppbrytninger.

Diskanten er kanskje den mest interessante biten på nye Mercury. Den er 28 millimeter stor og bruker en høyeffektiv neodymium magnet, noe man sjelden ser i denne prisklassen. Diskantgjengivelsen strekker seg helt til 38.000 Hz – langt over hva menneskeøret kan høre, men det sikrer i hvert fall at den delen man kan hører er uforvrengt og ren.

Lydkvalitet

Vi plasserte Tannoyene på et par 60 cm høye stativer, og etter litt eksperimentering fant vi en bra balanse med høyttalerne plassert ca 30 centimeter fra bakveggen og trukket godt inn fra sideveggene. Forsterkeren for anledningen var en BlueSound PowerNode 2 som stakk av med seieren i vår strømmingstest. Deretter var det bare å trykke play!

Mercury 7.1 viste raskt at de er enkle å ha med å gjøre, og generelt brukervennlige både når det kommer til plassering og forsterkervalg. Akkurat her minner de mye om sine forgjengere. Samtidig er det lett å høre at lydkvaliteten har tatt et steg opp: Den oppgraderte diskanten gir et betydelig mer fokusert og detaljert lydbilde.

Tannoy har lykkes veldig godt med vokalgjengivelsen, som gjør musikkopplevelsen ekstra nærværende og realistisk. I det siste har jeg lyttet mye til britiske vokalister som Hannah (London Grammar), og Sam Smith, og Mercury 7.1 greier å gjengi den store spennvidden i stemmene deres, uten plagsom forvrengning eller fargelegging på noe vis. Diskanten og mellomtonen er virkelig imponerende god for en høyttaler i denne prisklassen – nok til å bekymre erkekonkurrenter som B&W og deres 600-serie.

De som liker at det rister i stolryggen når bassen hamrer, bør imidlertid kikke seg om etter noe større enn Mercury 7.1. Bass, og da spesielt dypbass, er som forventet ikke høyttalernes sterkeste side. Selv ikke en produsent av Tannoys kaliber greier å oppheve fysikkens lover, og det merkes at høyttalerne kneler litt på de saftigste bassrytmene til Daft Punk og Kygo. Akustisk musikk, bass og trommer fungerer derimot utmerket.

Ikke at det kommer som noen overraskelse, men diskanten og mellomtonen skaper visse forventninger som bassgjengivelsen ikke helt greier å leve opp til. Dette er ikke nødvendigvis Mercury 7.1s «feil» – det betyr bare at bassglade entusiaster heller bør kikke i retning av noe større, for eksempel Elac Debut B5 som er min favoritt I kompaktklassen for tiden. Men dette åpner også for å sjekke ut storebror Mercury 7.2, som er utstyrt med en 6-tommer i litt romsligere kabinett!

Forgjengerne i Mercury-serien var så visst ingen sinker, men nye Mercury 7.1 har blitt langt mer spennende å lytte til. Mercury 7.1 er en ørevennlig allround-høyttaler som inviterer til aktiv lytting. Her får du en engasjerende lydgjengivelse full av sprut og liv, som låter utmerket på alle typer musikk, og med ekstra sterke vokalprestasjoner. I prisklassen under 3.000 kroner er Tannoyene blant de aller beste akkurat nå. Vil du ha enda bedre lyd, må du også være villig til å gå opp i størrelse – og pris!

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.