TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

test: SVS SB-4000

Amerikansk lowrider

Er du av dem som liker at bassen skal føles like godt som den høres? Da vil du digge SVS sin nye versting-subwoofer.

Av / 18.04.18 - 10:07
SVS SB-4000

Lyd & Bilde mener

  • Denne kompakte suben fra SVS serverer dypbass i brutale mengder!
  • Bassen er ikke like stram og impulsiv som de beste i klassen

”How low can you go?” Amerikanske SVS har på ti år rukket å bli en av de mest respekterte subwooferprodusentene på kloden. De er også blant de råeste når det kommer til å produsere skikkelig dyyyp bass – du vet, den som går helt ned i kjelleren, vibrerer grunnvollene og rister mors fineste servise ned fra kjøkkenhyllene! Den nye 4000-serien fra SVS tar sikte på å levere enda mer bass uten at prisen løper løpsk. Blant disse finner vi SB-4000, som er liten nok til å passe inn i en normal stue – men kraftfull nok til å levere bass av det riktig nabofiendtlige slaget.

SVS SB-4000

SVS SB-4000 1
SVS SB-4000. (Foto: SVS)

Etter å ha pakket opp og plassert den 46 kilo tunge subwooferen i hjørnet av testrommet, kunne vi konstatere at SB-4000 er en solid og velbygget sak. Vårt testeksemplar kom i pianolakk-finish til 2000 kroner ekstra.: Den speilblanke lakken tar seg utvilsomt godt ut i stua, men i en mørk hjemmekino foretrekker vi den mattere trefinér-utgaven.

Det kompakte kabinettet er akkurat stort nok til å romme en potent 13,5 tommers bass. Den spesiallagde bassmembranen har et tykt gummioppheng for ekstra lang slaglengde, med et kraftig magnetsystem og solid chassis til å holde alt under kontroll. Basselementet alene står for drøye 20 kilo av totalvekten, hvilket sier mye om hvor kraftig ”motor” vi har å gjøre med! Forsterkeren som driver det hele er på 1200 watt, med evnen til å levere opp mot 4000 watt spisseffekt ved behov…

SVS SB-4000 2
De tradisjonelle knappene og rattene på baksiden er erstattet med frontmontert display og digitale kontroller.

Brukervennlighet og finesser

4000-serien har også fått topp moderne betjening. Alle funksjoner (volum, fase, parametrisk equalizer m.m) kan styres via medfølgende fjernkontroll, eller enda bedre – via SVS-appen som er gratis nedlastbar til iPhone/iPad og Android. Appen byr på mange kjekke funksjoner, deriblant muligheten til å lagre flere ”presets” for ulike lyttescenarioer.

SVS SB-4000 3
SVS-subwooferen kan også styres med egen app for iOS og Android.

Den parametriske equalizeren gjør det mulig å fintune frekvensgangen, og luke ut de verste peakene fra bassresponsen i rommet. Det er imidlertid verdt å merke seg at det dreier seg om manuelle kontroller: SVS har ingen ”Auto-EQ” slik en del andre produsenter tilbyr, og du vil derfor være avhengig av å justere på egen hånd med måleutstyr.

Annonse

Lydkvalitet

SVS SB-4000 4
SVS og Arendal Sound: SB-4000 må klare seg med ett enkelt 13,5” basselement der nordmannen kan skilte med doble 13,8”. SVS kan imidlertid slå seg på brystet med ekstrem slaglengde og gampesterk forsterker. (Foto: Audun Hage)

 

Som bassglade lesere allerede har poengtert, glimret utfordreren fra SVS med sitt fravær under vår forrige subwoofertevling. Gleden var derfor stor da vi fikk SB-4000 inn på teppet, og kunne kjøre den opp mot testvinneren fra Arendal Sound! Den imponerende 1723 Subwoofer 2 er for tiden vår referanse under 20.000 kroner.

Det blir raskt klart at SB-4000 har de riktige genene i behold. Vi starter med Snoop Doggs Make America Crip Again, og SVS-suben leverer den tunge hip hop bassen i fullt monn. Bassen får stolryggen til å riste, og det føles litt som å cruise nedover gata i en senka amerikaner med stor stereo: Bassen er skikkelig fet, og de tunge anslagene går som trykkbølger gjennom rommet. Vi kan spille så høyt at naboklagene strømmer på, uten at subwooferen gir tegn til å ville gi seg. Både Geir og Audun gliser anerkjennende.

Vi går videre til James Blakes Limit to your love. SVS-suben låter bortimot perfekt på denne typen saktegående, monotone bassganger. Den har enda mer skyv enn Arendal i de aller dypeste frekvensene. Hele rommet rister!

So far so good, men hvordan står det til med litt raskere og mer impulsive tekno-rytmer? Deadmau5 ”Seeya” har en hurtig og hardtslående bass som virkelig setter responsen på prøve. Her holder ikke SVS følge med Arendal i det hele tatt! 1723 har en betydelig strammere bass med større dynamikk i anslagene, uten at det skorter på slagkraften. SVS har rikelig med punch den også, men den makter ikke å stoppe og starte igjen like raskt, noe som hemmer musikken en smule.

– SVS låter ikke like dynamisk, og har ikke på langt nær den samme transientresponsen som Arendal, bemerker Geir.

Maria Menas cover I was made for loving you avslører også at SVS-suben ikke er like musikalsk presis som referansen. Der Arendal gjengir kontrabassen lett og ledig i samspill med hovedhøyttalerne (Focal Kanta No. 2), har SVS en tyngre, mer ”subwoofer-aktig” lydkarakter. Den skiller seg tydelig ut i lydbildet, selv etter at vi har prøvd oss frem med EQ-kontrollene.

SVS låter beintøft når film står på menyen. Romskip-eksplosjonen i Alien Covenant slår så det kjennes dypt inn i ryggmargen, men sjokkbølgen føles ikke like dynamisk og ”eksplosiv” som Arendal-suben gjør med sine doble basser.

Vi kunne selvsagt ikke dy oss for å ”torturteste” begge subwooferne med dype frekvenssveip. Det hersker ingen tvil om at SVS har mer nivå fra 20 hertz og nedover, men gevinsten er ikke så stor som vi hadde håpet. Oppover i frekvens har nemlig Arendal Sound mer trøkk. Bassen føles også renere, raskere og strammere, med en mer sømløs overgang til hovedhøyttalerne våre (Focal Kanta).

Konklusjon

SVS SB-4000 er en potent subwoofer, med voldsomme mengder dypbass fra et relativt kompakt kabinett. Her får du en saftig og vektfull dypbass som evner å sette hele rommet i sving! Etter å ha testet en lang rekke subwoofere i denne størrelse- og prisklassen kan vi slå fast at SVS hevder seg mot de aller beste, men de når ikke helt til topps. Amerikanerne må nemlig se seg slått på målstreken av nykommeren fra Arendal, som har et besnærende attakk og impulsvilje.

Audun Hage
(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Sonos Arc Ultra tar lyden til nye høyder

Muskelbunt i skreddersøm

Lyden av dansk storhet

Latterlig bra retrohøyttaler

Lydplanke, høyttaler og møbel: Tre ting på én gang

Technics knock out

Blåser ørene av deg

Årets beste lydplanke fra Samsung?

Dynamitt i bokhylla

6 billige lydplanker

Lyngdorf til lavpris?

Kulerund høyttaler i reiseformat