Sony Bravia Theatre Quad er arvtagerne etter det populære høyttalersystemet HT-A9, som ble introdusert i 2021 og siden har vært ettertraktet blant Sony-tilhengere for sin helomsluttende surroundlyd.
Forgjengeren var et fire-høyttalers oppsett pluss eventuell subwoofer: en brobygger mellom tradisjonelle lydplanker og fullskala hjemmekinosystemer, som vi også testet med uventet godt resultat.
Nykommeren bruker mye av den samme teknologien, men antallet høyttalerenheter har nå økt fra 12 til 16. Høyttalerne har dessuten fått en ny, slankere formfaktor som skal ta seg bedre ut på veggen der hjemme.
Samtidig har prisen gått ytterligere i taket – Quad-systemet koster nå det dobbelte av lydplanken Theatre Bar 9! Derfor det blir spennende å høre om Sony nok en gang klarer å overgå forventningene …
Sony Bravia Theatre Quad: Flatpakket surroundanlegg
Bravia Theatre Quad (HT-A9M2) bygger på de samme prinsippene som forgjengerne, og består av fire trådløse høyttalere som skal plasseres til venstre og høyre, foran og bak sofaen.
Hjernen i systemet er den lille sentralenheten som du plasserer i nærheten av TV-skjermen. Det er denne som tar imot lydsignalene fra TV-en gjennom HDMI eARC kontakten, og fordeler dem ut til respektive trådløse høyttaler.
Den mest åpenbare forskjellen er at høyttalerne har krympet litt, og skiftet form fra sylindrisk til flat. Noen må åpenbart ha ment at det gamle systemet var lite stuevennlig – eller for plasskrevende?
Quad-systemet kommer «flatpakket» i en kompakt eske, nesten som en hjemmekino i en boks. Men subwooferen kommer i tillegg.
Digital kontrollenhet
Sony-boksen kommer med egen fjernkontroll, og bruker ellers mye av den samme teknologien vi kjenner fra Sonys lydplanker, med støtte for tredimensjonale lydformater som Dolby Atmos og DTS:X. Den har dessuten en ekstra HDMI-inngang for videokilder, som du kan bruke i stedet for den inngangen du «mister» ved å koble lydanlegget til din TV.
Dersom du har en kompatibel Sony Bravia TV, kan du også dra nytte av finessen Acoustic Center Sync. Da sender Quad-systemet deler av lyden til TV-skjermen, slik at lydbildet kan forankres bedre i forhold til handlingen på skjermen. For å gjøre dette må du også tilslutte en minijack-kabel som følger med i esken.
Dette er smart tenker vi – men det blir jo enda en boks med ledning og strømforsyning.
Det er nærliggende å tro at mange potensielle Quad-kunder også har en nyere Sony-TV. En mer elegant løsning ville derfor være at Sony gjorde det mulig å sløyfe hele sentralenheten, og heller lot oss koble de trådløse høyttalerne direkte opp mot Bravia TV-en via Wi-Fi. Noe for eksempel Samsung har gjort med deres Music Frame høyttaler – riktignok bare i tokanals stereo, og ikke full surround.
4.0.4 – ingen senterkanal?
De kompakte høyttalerne er kledd i grå høyttalertekstil, og kommer med en metallsokkel som hjelper dem å stå stødig på underlaget. Den samme sokkelen kan også fungere som veggbrakett dersom du ønsker å henge høyttalerne på veggen. Ganske smart! Høyttalerne er forresten aktive, med innebygd forsterker, slik at du trenger et støpsel til hver av dem.
Til tross for den slanke og flate fasongen, har Sony fått plass til masse elementer i de små høyttalerne. Både i front, sidene og på toppen, for å kunne gjengi høydeeffektene i Dolby Atmos og DTS:X lydspor. Lydbølgene sendes opp i taket før de reflekteres ned på lytteren i sofaen – dvs. samme prinsipp som mange av dagens lydplanker.
Høyttalerkonfigurasjonen er av typen 4.0.4, her er det altså ingen dedikert senterkanal, og heller ingen subwoofer. Sony HT-A9 bruker en intelligent 360 graders kartlegging av lyden i rommet (360 Spatial Sound Mapping) for å simulere ekstra høyttalerkanaler. De klarer for eksempel fint å gjengi senterkanalen ved å fordele den mellom venstre og høyre fronthøyttaler. Subbassen er det nok derimot vanskeligere å «simulere», så du bør budsjettere med en slik, først som sist.
Lydkvalitet
Før vi testet Theatre Quad hadde vi allerede hatt lydplankene Bar 8 og Bar 9 innom på testbenken, så dette var en gylden mulighet til å sjekke akkurat hvor mye ekstra lydmessig valuta det største Sony-systemet kan tilby. Vi snakker tross alt om Sonys mest avanserte – og dyreste – hjemmekinosystem hittil, med unntak av separat receiver og tradisjonelle høyttalere.
Det opprinnelige Sony-systemet (HT-A9) tok oss litt på senga første gang vi fikk høre det: Sony hadde nemlig oppnådd en forrykende sammenheng mellom de fire høyttalerne, som klarte å innhylle oss i en troverdig «holografisk boble» av surroundlyd – på høyde med et anlegg av separate komponenter.
De nye Quad-høyttalerne byr på en lydopplevelse som ligger veldig tett på forgjengerne: Med Top Gun: Maverick med Dolby Atmos får vi en stor og omsluttende lydopplevelse. Dialogene er sterke og klare, og det er ingen «problemfrekvenser» her, hvor noen lyder maskerer for andre. Tvert imot låter det balansert og bra.
Derimot kan vi umiddelbart høre at det mangler senterhøyttaler her. Dialogene er store og klare, men strekker seg også mer utover til sidene her, enn vi typisk opplever med lydplankene.
Selv når vi sjalter inn «Acoustic Center Sync» funksjonen på Bravia 9 TV-en vi har stående, kan vi tydelig høre at mye av senterkanalen mikses i frontkanalene. Derfor virker ikke dialogene alltid like godt forankret til skjermen som vi kunne ønske. Sitter man rett foran TV-skjermen låter det glimrende – men utenfor «sweet spot», vil man kunne oppleve at stemmene trekkes mer mot den nærmeste høyttaleren.
Atmos-effekter fra taket fungerer derimot imponerende bra, med en god illusjon av høyde, selv om de naturligvis ikke gir samme inntrykk som ekte takmonterte høyttalere.
– Dynamikken er god, men kunne definitivt vært bedre til denne prisen, utbryter Geir. – Ikke minst i bassen, hvor høyttalerne er avhengig av subwoofer for å få den store opplevelsen. Da blir det fort kostbart!
Musikk i stereo låter glimrende, med presis timing og saftig dynamikk. Du kan for eksempel velge å kjøre lyden i vanlig stereo via AirPlay2, og la Sonys lydprosessor oppskalere lyden til mer luftig og omringende surround. Begge deler fungerer bra på hver sin måte, og her kommer Quad-systemet mye bedre fra det enn lydplankene Bar 8 og Bar 9 – ikke minst fordi det er større fysisk avstand mellom høyre og venstre kanal. Så dersom du planlegger å bruke anlegget like mye til musikklytting, kan dette være et argument for å spandere de ekstra kronene for Quad.
Låter flatt uten bass
Selv om Sony har valgt å sende systemet på markedet uten medfølgende subwoofer i esken, ligger det i kortene at du også trenger en slik for å oppnå tilstrekkelig fylde i LFE-kanalen. For selv om Quad-høyttalerne gir brukbar bassrespons på egen hånd når de plasseres på eller nær veggen, er de avhengig av en subwoofer i de lavere oktavene, for at det skal svinge skikkelig fra både musikk og lydeffekter.
I så måte er det litt synd at Sony ikke har fått designet en egen «Quad» subwoofer med en lignende estetikk og farge som høyttalerne. Beste alternativ er den ganske kraftige SA-SW5 som vi allerede har god erfaring med fra lydplanke-systemene.
Med denne innkoblet får vi en stram og velkontrollert dypbass som matcher bra til de øvrige høyttalerne, men vi savner muligheten til å gå inn og finjustere og korrigere bassresponsen. For utover avstand/forsinkelse og nivå, virker det ikke som Quad-systemet gjør noen romkorreksjon i bassfrekvensene.
Konklusjon
Bravia Theatre Quad er det nyeste topp-surroundsystemet fra Sony for 2024. Det fremstår først og fremst som en oppdatert og «ansiktsløftet» utgave av 2021-modellen HT-A9, som betyr at du kan forvente helomsluttende og realistisk surroundlyd, på et nivå som overgår de vanlige lydplanke-pakkene.
Sony har klart å bevare den samme gode lydkvaliteten fra forgjengerne i et litt mer kompakt og stuevennlig format – men utover det, sliter vi litt med å forsvare den store prisforskjellen. Dette blir derfor et system for de spesielt kresne og trofaste Sony-kundene, som sikrer seg en «pakkedeal» inkludert subwoofer!