Med Andrew Jones på laget har MoFi nærmest over natten blitt en seriøs produsent av høyttalere i premium- og high-end-klassen.
Det er oppsiktsvekkende godt gjort, men kanskje ikke så rart når man tenker på hva slags merittliste Andrew Jonas har. Mannen kan lage gull av gråstein.
MoFi Electronics er et søsterselskap til Mobile Fidelity, som er kjent blant for sine audiofile pressinger og mastring av LP-er og CD-er. De startet med platespillere og nå har de også to høyttalere, begge med et koaksialelement, SourcePoint 8 og 10. Med henholdsvis et 20 og et 25 cm element, med diskant og bass/mellomtone plassert på den samme vertikale aksen.
SourcePoint 8 har vi nylig testet. Den er bygget over samme lest som Tannoy og KEFs høyttalere med koaksiale elementer, og har mye til felles med for eksempel KEF LS50 Meta.
Den større SourcePoint 10 er identisk med SourcePoint 8, bortsett fra størrelsen på kabinett og element, og et resultat av Andrew Jones’ forkjærlighet for koaksiale høyttalerelementer. Han har konstruert høyttalere for blant andre KEF, TAD og Pioneer. Selvsagt med koaksiale elementer.
Ikke akkurat en bokhyllehøyttaler
De store SourcePoint 10 er nesten 60 cm høy og veier 21 kilo. I likhet med andre ‘bokhyllehøyttalere’ som JBL L100 Classic, er det ikke sjans at de går inn i noen bokhylle. Men de passer fint på de solide stativene høyttalerne ble levert med.
Med det samme Twin-Drive-prinsippet med kraftige neodymiummagneter som driver hver sin svingspole – en til diskant og en til mellomtone/bass – mener Jones at de har eliminert fluksmodulasjon og senket forvrengningen. Kantopphenget er i flukt med ytterkanten av membranen, for størst mulig membranflate og mest mulig uniform spredning av lydbølgene. I midten av det 25 cm store elementet, sitter den samme 32 mm diskantmembranen som i SourcePoint 8.
Delefrekvensen er oppgitt til 1600 Hz, mens impedansen er oppgitt til 8 Ohm, og aldri lavere enn 6,4 Ohm. Høyttaleren er langt mer følsom enn SourcePoint 8, med en følsomhet på 91 dB. Vi har ikke prøvd, men det bør være musikk i ørene til de med små rørforsterkere.
Dødt kabinett
Knoketesten på kabinettet forteller at SourcePoint 10 er like godt dempet som SourcePoint 8. Den fasettfreste frontplaten er hele 5 cm tykk, og det valnøttfinerte kabinettet i 25 mm tykke plater, er forsterket på innsiden med to vertikale plater.
Høyttalerne kan leveres i sort ask eller valnøttfinér, og bak har de to bassrefleksporter med et par kabelterminaler i midten. De leveres med stoffgriller som hekles på med magneter, og det finnes som nevnt et par MoFi gulvstativer som ekstrautstyr til både SourcePoint 8 og 10.
Større autoritet
At Andrew Jones bruker koaksiale elementer, er ikke tilfeldig. I SourcePoint 10 og andre høyttalere med koaksiale høyttalerelementer, er målet å oppnå en sømløs integrasjon mellom to elementer, som spiller i hvert sitt frekvensområde.
Plasserer man diskanten i midten av basselementet, får man også en mer uniform spredning av lyden, fordi man kan kontrollere spredningen bedre enn om diskantelementet er montert over basselementet på fronten av kabinettet. Den såkalte off-axis responsen – spredningen av lydbølgene på siden av elementets horisontale akse – blir lidende med et konvensjonelt design.
Med diskanten plassert midt på den vertikale og horisontale aksen til bassen, og i sentrum av an koneformet membran, blir både følsomheten og spredningen forbedret.
Man kan merke hvordan et par KEF LS50 Meta lyder forskjellig fra et par Dynaudio Special Forty, siden de er så ulikt konstruert. Men man merker ikke store forskjeller mellom SourcePoint 8 og 10. Noen tydelige forskjeller er dog hørbare, som størrelse og skala på lydbildet, og naturligvis bassresponsen.
Bassen går dypere og gjengis med større autoritet i et par SourcePoint 10. Man kan høre at bassen strekker seg dypere på Sades Babyfather fra Soldier of Love, og hvordan den lyder fyldigere med de større høyttalerne. Den samme snerten fra perkusjon, som vi opplevde fra SourcePoint 8, er også til stede her. Forskjellen er at den større høyttaleren leverer dynamikken fra stortrommen og snerten fra skarptrommen, med mer vekt og dybde. Høyttalerne har det samme stabile stereoperspektivet, og en fokusert mellomtone med oppløst og distinkt diskant. Helt uten skarphet eller hardhet.
Å lytte til Al Jarreau på My Foolish Heart, kan sammenligne med å sitte i studio sammen med Jarreau. Som lener seg inn i hodetelefonene mens han står tre meter foran deg og synger inn i mikrofonen.
Konklusjon
Mo-Fi SourcePoint 10 lyder ikke overraskende som en stor SourcePoint 8. Særlig gjelder det størrelsen på lydbildet, og bassgjengivelsen. De egner seg bedre i store rom, og er forbausende lett å drive – og er i likhet med SourcePoint 8, en særdeleshet vellykket høyttalerkonstruksjon. MoFi-høyttalerne er de mest interessante nykommerne vi har testet på lenge, og den store SourcePoint 10 kan definitivt utfordre de mer etablerte merkenes høyttalere i tilsvarende prisklasse. De mindre SourcePoint 8 er egentlig et bedre kjøp siden de koster 20.000 kr mindre for et par, men har man plass og budsjett, er SourcePoint 10 et av de beste valgene i klassen.
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser