Ekstrem dynamikk og ”headroom” i diskantområdet gjør at Kreisel-høyttalerne takler nærmest enhver utfordring på strak arm. Her kan man spille på THX referansenivå uten at lyden forvrenges.Vi liker ikke
I forhold til den energiske diskanten kan mellomtonen virke litt tilbakeholden
Glem lydplanker og plastifiserte alt-i-ett anlegg: Kreisels hjemmekinohøyttalere henvender seg til deg som vil ta opp konkurransen med din lokale kino i lydkvalitet og lydstyrke! Her er vi definitivt i tungvektsklassen innen hjemmekino.
Ken Kreisel, mannen bak Miller & Kreisels eminente kinohøyttalere er tilbake for fullt. I fjor slapp han en av de råeste subwooferne vi har hørt (DXD-12012), og med helt nye front, senter og surroundhøyttalere er ringen nå sluttet med et komplett høyttalersystem. Forrige gang vi testet et komplett sett MK-høyttalere endte vi med å beholde dem som referanse i mange år, så disse høyttalerne har en hel del av forventninger å leve opp til…
Brutale byggeklosser
Front- og senterhøyttaleren Q-125 er kjernen i det nye Kreisel-systemet. Den kommer i dedikert venstre, høyre og senter utgave og danner frontrekken i et typisk 5.1 system. Byggekvaliteten er overbevisende, og mens de gamle MK-høyttalerne kun kom i en industriell matt svart finish, er det blankpolert pianolakk som gjelder på de nye Kreisel-høyttalerne.
Bak finner vi Q-125 TriFX, som er en surroundhøyttaler med mange talenter. Ved å fjerne en skinne bak på høyttalerterminalene kan man veksle mellom dipol og tripol konfigurasjon. I dipol-modus spres lyden hovedsakelig ut på sidene i stedet for direkte mot lytteren. Med tripol innstilling, som er den anbefalte settingen for moderne Dolby Digital og DTS lydspor, spres lyden i 180 grader ut fra veggen. Men det stopper ikke der. Den kommer sågar i dedikerte utgaver for høyde- og breddekanaler (Audyssey DSX), og i Kreisel-manualen beskriver man oppsett på 7.1, 9.1 og helt opptil 11.1 kanaler!
Quattro diskantløsning
Felles for alle høyttalerne i systemet er bruken av mange diskanter, nærmere bestemt fire stykker i hver høyttaler, blant annet for å oppnå høyere lydtrykk. Mens et alminnelig 5.1 hjemmekinosystem typisk vil ha 5 diskantelementer totalt, har man med Kreisel hele 20! Det sier seg selv at dette gir økt lydstyrke og dynamikk, men det er også nødvendig for å møte de strenge kravene i en THX-godkjent hjemmekino. De fleste domediskanter har vanskelig for å takle de høye lydnivåene vi forlanger i kinosammenheng uten å låte anstrengt. Flere produsenter, deriblant Klipsch, JBL og Procella bruker derfor horndiskanter i sine kinohøyttalere, mens Kreisel sverger til domediskanter for lydkvalitetens skyld.
Den andre årsaken er angivelig for å kunne påvirke høyttalernes spredningskarakteristikk. Hver av de fire diskantene mates med forskjellig signal fra delefilteret, slik at de kan fokusere lyden mot lytteposisjon og (i hvert fall til en viss grad) redusere den reflekterte lyden fra tak, gulv og sidevegger.
Oppsett
Vi koblet opp Q-125 og DXD-12012 i hjemmekinoen vår slik Kreisel anbefaler, med senter og fronthøyttalerne i ørehøyde, og med bakhøyttalerne plassert 90 grader til siden for lytteposisjon. I manualen fra produsenten står det en egen tabell med anbefalt høyde i forhold til lytteposisjon. Jo lenger unna man sitter, jo høyere på veggen skal man plassere høyttalerne. Vi endte med ca 170 centimeter høyde fra gulvet.
Vi har alltid vært begeistret for Kreisels subwoofere, og i dette tilfellet får høyttalerne potent hjelp av to stykk DXD-12012. Subwooferne ble plassert foran i hjørnet, stablet oppå hverandre med den ene subwooferen snudd på hodet. Dette prinsippet øker lydnivået med 6 desibel, samtidig som det hjelper med å utligne vibrasjoner fra de to kabinettene. Totalt kan man stable fire subwoofere oppå hverandre, dersom man har penger og takhøyde nok.
Importøren hadde også forsynt oss med en forsterker for anledningen, nærmere bestemt den potente ATI AT2005 (pris 24.990) som leverer 5 x 200 watt i 8 ohm. Rikelig med effekt altså. Denne ble koblet til Marantz surroundprosessor AV8801 via balanserte kabler, med Electrocompaniet EMP-2 som Blu-ray kilde.
Lydkvalitet musikk
Forrige generasjons MK-høyttalere låt mesterlig på film, men ytelsen i stereo var ikke noe spesielt å skrive hjem om. Den kontrollerte spredningen skapte riktignok en vegg av lyd, men den var uten særlig dybde eller stereoperspektiv.
Akkurat her merker vi klar forskjell med de nye Kreisel-høyttalerne. Allerede fra første tone imponerer Q125 med et glimrende stereoperspektiv som er uvanlig for dedikerte hjemmekinohøyttalere. Den tonale karakteren virker også livligere enn før. Stemmer og instrumenter bærer preg av å slippe fri fra høyttalerkabinettene i stedet for å låte innestengt.
Rachelle Ferrells (Individuality: Can I Be Me?) mektige sangstemme står klippefast mellom høyttalerne, med imponerende dybde i lydbildet. Et klart løft fra den litt endimensjonale presentasjonen vi opplevde med de gamle S150-høyttalerne.
Vi har vært bortskjemt på diskantfronten av mange gode høyttalere i det siste, med henholdsvis Elacs foliediskanter og horndiskantene i våre Procella referansehøyttalere. Kreisel står imidlertid ikke tilbake fra disse, verken når det gjelder raffinement eller råskap. Ferrells kraftige stemme dekker hele seks oktaver og kan lett bli en utfordring for mange høyttalere, men i dette tilfellet kommer hun ut med full kraft.
Multikanals musikk låter også nydelig. Med 2Ls ”Quiet Winter Night” i skuffen greier Kreisel å omslutte oss i musikken, og front- og bakhøyttalerne danner et helstøpt, homogent lydbilde. De fire diskantene sørger for en svært detaljert gjengivelse av strykere og blåseinstrumenter, uten at det føles påtrengende eller anstrengt.
For å si det rett ut er vi imponert over de musikalske egenskapene fra Q125, som fint kan utfordre mange dedikerte ”hi-fi” høyttalere, spesielt på dynamikk. Det eneste som mangler er dypbass: Q125 er beregnet på å deles ved 80 Hz, og må kombineres med en subwoofer for å få full uttelling nedover i bassen.
Lydkvalitet film
Det imponerende kraftoverskuddet kommer til sin fulle rett med Star Trek: Into Darkness i Blu-ray spilleren. Når erkerivalen Khan angriper Stjerneflåtens hovedkvarter i romskipet sitt, må jeg bokstavelig talt dukke ned idet en kraftig fasersalve kimer forbi i bak-kanalene. Jeg ble rett og slett vettskremt! Høyttalerne har en evne til å gå fra avslappet og ”veloppdratt” til et ildsprutende inferno på brøkdelen av et sekund. Lyden er kontant, direkte og usminket, akkurat slik vi forventer av toppklasse kinohøyttalere.
Ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd, og mange høyttalersystemer sliter med begrensninger i senterkanalen. Det hjelper lite om Tyrannosaurus Rex høres ut som en liten firfisle når lyden kommer til senterkanalen! Kreisel har tydeligvis ingen problemer her. Gjengivelsen av dialoger er en av styrkene vi husker fra MK 150THX systemet, og Q125 må sies å være en god arvtager i så måte. Khan (spilt av Hobbiten-aktuelle Benedict Cumberbatch) låter akkurat like skummel som han ser ut, og den dirrende røsten hans fyller lytterommet med stor overbevisning. Taleforståelsen er ekstremt god, og bidrar til å gjøre scenene mer engasjerende. Tidlig i filmen når Kirk får refs av admiral Pike, føler vi nesten trangen til å gå opp i rett! God filmlyd står og faller på en senterkanal med tilstrekkelig dynamikk, fylde og autoritet, og i så måte må Kreisel sies å levere varene. Med tre tonalt identiske høyttalere foran blir lyden veldig uniform og helstøpt, som skapt for å matches med et ekstra stort bilde. Den ekstra sterke diskantgjengivelsen gjør også at de uten problemer kan plasseres bak et akustisk transparent lerret.
Bakhøyttalerne i Kreisel-systemet sprer lyden i tre retninger og gir en suveren romfølelse. Sammenlignet med våre mer direktestrålende Procella-høyttalere har Q125 TriFX en anelse mer luftig og romslig lydbilde. Panoreringen mellom front-og bakkanalene er så godt som sømløs. Dette er spesielt merkbart i scenen hvor Kaptein Kirk suser gjennom verdensrommet mens romskipsavfall fyker forbi på alle kanter.
Vi skal ikke bruke så mye tid på å beskrive DXD-12012 subwooferen her. Vi har testet Kreisel-subwooferne både enkeltvis og i flertall tidligere, og en av tingene vi bemerket da vi testet DXD-12012, var evnen til å være både presis og hardtslående brutal på samme tid. Med et slik jordskjelv av en subwoofer, kreves det også sin mann av høyttalerne som skal holde følge. Heldigvis finner vi mange av de dynamiske egenskapene igjen i Q125 satellitthøyttalerne.
Er så Kreisel-høyttalerne helt uten svakheter? Så klart ikke. Den energiske diskanten kan av og til bli i sterkeste laget i forhold til mellomtoneregisteret, som er litt mer tilbakeholdent og sivilisert i forhold. Det merkes også at våre litt større (men betydelig dyrere) Procella høyttalere har enda mer brystklang i dialogene så vel som litt mer smell i de tøffeste actionscenene. Men så koster da en Procella P6 høyttaler like mye som to Kreisel Q125! Det blir bare en bekreftelse på at Kreisel-systemet – dog ikke billig det heller – gir svært mye lyd for pengene, og er gunstig priset for den som vurderer et enda mer omfattende 7.1 eller 9.1 system.
Konklusjon
Disse høyttalerne burde egentlig komme med et advarsel-stempel på esken. Selv de mest hardbarka hjemmekinoguruene vil sannsynligvis få sjokk over hvor mye dynamikk og sprut som bor i Kreisel-pakka. Q125 høyttalerne er noe av det tøffeste vi har hørt av dedikerte surroundhøyttalere i prisklassen, ikke bare til film, men også musikk. Det er mye takket være den unike firedelte diskantløsningen som gir både detaljer og dynamisk overskudd til lydgjengivelsen. Kort fortalt, hvis du leter etter høyttalere som kan holde følge med Kreisels spreke subwoofere er det disse du skal ha!