TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV
BLACK WEEK - 70% RABATT PÅ LB+

: Ken Kreisel DXD-12012

Brutalt bassmonster

En av verdens mest berømte subwooferprodusenter er tilbake i full vigør. Ken Kreisels siste kreasjon er et bassmonster vi ikke glemmer med det første!

Av / 07.08.12 - 00:00
Ken Kreisel DXD-12012

Lyd & Bilde mener

  • Slagkraftig og kontrollert Enorm kraftutfoldelse
  • Ingen småkar Prisen

Ken Kreisel har en så å si legendarisk status innen lydverdenen, og regnes som en av de første pionerene innen subwoofere. Han fant praktisk talt opp den aktive subwooferen en gang på 70-tallet, og siden da har det gått slag i slag med den ene hardtslående basshøyttaleren etter den andre. Med bakgrunn fra musikkproduksjon og studioteknikk hadde Kreisel som mål å lage musikalske subwoofere der lydkvaliteten sto i høysetet. Først senere tok han steget inn i hjemmekinobransjen, og responsen var overveldende: Dolby, Lucasfilm og Skywalker Sound var blant de mange selskapene som trykte Kreisels kreasjoner til sitt bryst. MX-5000, stamfaren til subwooferen vi tester her, var faktisk den første enkeltstående subwooferen som oppfylte Lucasfilms THX-krav til lydtrykk og frekvensgang.

MK høyttalere er senere blitt flittig brukt under produksjonen av kjente filmer som Star Wars, Ringenes Herre, Pearl Harbor og Black Hawk Down, og her hjemme brukte vi også Kreisels 150THX 5.1 system som referanse i mange år. Derfor knyttes det en hel del forventninger til den nye produktlinjen, hvor første modell ut er en ny subwoofer-versting!

Kreisel DXD-12012
DXD-12012 er en evolusjon av MX-5000, med to stykk 12-tommers basselementer montert i en push-pull konfigurasjon: Det ene elementet sitter synlig på utsiden av kabinettet og spiller utover, mens det andre sitter internt med membranen vendt innover, og baksiden vendt ut i friluft i bunnen av kabinettet. Dette elementet er koblet i motfase, slik at begge membranene slår ut av kabinettet samtidig, men fordi det ene magnetsystemet trekker og det andre dytter, vil mye av harmoniske forvrengningen utlignes. Dette, samt at bassene sitter i et lukket kabinett, er noe av hemmeligheten bak den rene, stramme og raske bassen Kreisels subwoofere er kjent for.

Den første forskjellen man legger merke ved DXD-12012 er at det utvendige elementet nå er flyttet til langsiden på kabinettet. Ken Kreisel anbefaler også at subwooferen settes i hjørnet, med basselementet vendt inn mot veggen for å gi best mulig akustisk kobling til rommet – et prinsipp som er hentet fra den gamle toppmodellen MX-5100.

Samtidig lanserer Kreisel det såkalte 3D Push-Pull-Pulsar prinsippet hvor man stabler to eller fire subwoofere oppå hverandre (annenhver subwoofer snus opp ned). Da oppnår man ikke bare  økt lydtrykk og ”headroom”, men også redusert forvrengning fordi de mekaniske resonansene utlignes.

Annonse

En annen viktig forskjell på den nye modellen kontra de gamle er forsterkeren, en meget kraftig Claridy forsterker som yter 750 watt kontinuerlig og hele 2200 W spisseffekt. Her er det ikke spart på kvaliteten for gi kraftig og kontrollert bass, som i følge spesifikasjonene skal strekke seg ned fra 20 – 200 Hz.

Lydkvalitet
Jeg har alltid vært en bassglad person, men aldri vært spesielt begeistret for subwoofere i stereosammenheng. Dyp og buldrende bass passer perfekt i hjemmekinoen, men til musikklytting foretrekker jeg som oftest den punchy og stramme lyden fra et par store gulvhøyttalere fremfor en subwoofer. Det kan så visst låte fetere med sub, men også tregere hvis ikke subwooferen er kjapp og distinkt nok til å følge musikken. Det å få til en sømløs overgang mellom subwooferen og hovedhøyttalerne kan også være en utfordring.

Kan en subwoofer by på det beste av to verdener, det vil si massiv trykk i hjemmekinoen og tilstrekkelig kontroll til å gjengi musikk på en nøyaktig måte? For å finne ut av det førstnevnte, koblet vi DXD-12012 opp i hjemmekinoen vår sammen med våre referanse 7.1 høyttalere fra Procella, med Rotel prosessor og forsterker som kraftleverandør. Vi plasserte subwooferen slik Kreisel anbefaler, i hjørnet med 12-tommeren vendt innover, og det tok ikke lang tid før vi kunne slå fast at dette er en ny verden sammenlignet med det vi har hørt fra Kreisel tidligere…

DXD-12012 er i stand til å levere utrolige mengder dypbass, og med Tsjernobyl-scenen i Transformers 3 ble vi utsatt for et inferno av dypbass uten like. Trykket kan sammenlignes med å oppleve en live konsert på kloss hold! Her blafrer det i buksebena, kiler det i nesa og hårene i nakken vibrerer i takt med bassfrekvensene, så man nesten skulle tro Cybertron-ormen er i ferd med å borre seg gjennom gulvet. Og nei, vi snakker ikke om en grøtete og utflytende bass, men kraftig og kontrollert og nyansert gjengivelse hvor man lett kan tyde hver ”basshendelse” fra den neste.

Kreisel-suben er også i stand til drive naboene, i dette tilfeller våre kolleger på kontoret, til det rene vanvidd. Nå er Lyd & Bilde-redaksjonen relativt godt vant med lydtester, men denne dagen lurte alle på hva vi holdt på med? Bassen forplantet seg fra vårt veldempede (trodde vi) testrom og ut i kontorlokalene, og satte det meste av løsøre i sving. La det ikke være tvil, dette er brutale saker!

Når det gjelder lydtrykk er det fristende å si som Rolls Royce pleide å si om sine motorytelser –  “tilstrekkelig”. Kreisel-suben har riktignok ikke like ekstremt lydnivå i de aller laveste frekvensene under 20 Hz som vår ”verstingreferanse” SVS PC13-Ultra, men fordi den er mer presis, slagkraftig og definert i  anslagene, oppleves den i hvert fall subjektivt som nesten like kraftig, og burde rekke for de fleste bassfanatikerne. Hvis ikke står man fritt til å stable flere i høyden…

Musikalsk bass
Fordi subwooferen er kjapp og presis, fungerer den også utmerket til musikk.

Utprøvingen sammenfalt med testen av Elac FS 509 VX-Jet, et par virkelig store high-end høyttalere til 120.000 som har rikelig med bass på egen hånd. Og selv i dette eksklusive selskapet har DXD-12012 mye å bidra med. Spesielt imponerende er det hvordan Kreisel-suben integrerer seg i lydbildet uten å påkalle unødig oppmerksomhet til seg selv. Samtidig fikk musikken en helt annen tyngde og fundament med subwooferen innkoblet. DXD-12012 gir en voldsom slagkraft, samtidig som den følger bassgangene til punkt og prikke.

Mest fascinerende var det hvordan den ekstra lavfrekvente informasjonen bidro til at lydbildet vokste i dybde og størrelse. Vokalen til sensuelle Stacy Barthe ble fyldigere og tydeligere, for ikke å snakke om Johnny Cash sin dype stemme. At en subwoofer kan bidra til å forbedre taleforståelen er ikke noe nytt, men er som regel forbeholdt dyrere, mer musikkdedikerte subwoofere som REL og Audio Physic. Derfor er det en ganske sjelden kombinasjon av kraft og finesse vi opplever med Kreisel-subwooferen.

Enkel å sette opp
DXD-12012 er veldig tradisjonell i form av at den benytter to kraftige elementer i et relativt stort kabinett. Her er det ingen fancy equalizer eller romkorreksjon, ingen automatiske oppsett med mikrofon slik man kan finne på konkurrerende high-end subwoofere som Velodynes DD-serie eller JL Audios Fathom-serie. Derfor må man beregne litt jobb med plasseringen, slik man må med subwoofere flest. Likevel greier den utrolig bra ”opp av esken”, trolig fordi den er konstruert for å dra nytte av rommets egen bassforsterking (room gain) i de dypere frekvensene. Frekvensresponsen i rommet er derfor jevnere enn man vil oppleve med mange bassreflekskonstruksjoner, selv uten kalibrering. Subwooferen leveres fra fabrikk med Kreisels egne anbefalte innstillinger merket med grønt, og disse er et godt utgangspunkt for de fleste oppsett.

Konklusjon
På papiret er det ikke mye som skiller denne subwooferen fra andre basshøyttalere, og to 12-tommere med 750 watts forsterkeri høres i utgangspunktet ikke så fryktinngytende ut. Men takket være meget høy kvalitet og et svært effektivt konstruksjonsprinsipp, byr DXD-12012 likevel på svært imponerende ytelser.

Den er riktignok ingen budsjettbombe, men kombinasjonen av slagkraft, dundrende dypbass og presise musikalske egenskaper er sjelden vare også i prisklassen over 20.000 kroner. Derfor anbefaler vi alle som er interessert i det ypperste innen aktiv basshjelp å sjekke ut Kreisels siste kreasjon. De gamle er eldst!

Litt historikk
Ken Kreisel er ingen hvem som helst innen lyd, og regnes som en av de virkelige pionerene innen subwoofere, eller dedikerte basshøyttalere som de også kalles. Ken startet som de fleste av oss, som ung audiofil med interesse for musikk og lyd. Hadde opprinnelig en bakgrunn fra studiobransjen, og lagde tidlig en rekke opptak av jazzmusikk, men var også en ung audiofil som syslet med høyttalere på fritiden. I 1973 ble han bedt om å levere en spesiallagd basshøyttaler til jazzrockgruppa Steely Dan, for bruk i miksingen av deres nye plate, Pretzel Logic. Denne høyttaleren ble så populær at både artister, studioteknikere så vel som hi-fi entusiaster gikk ”bananas” og ville ha en slik i anlegget sitt. Året etter teamet han opp med Jonas Miller, en hi-fi forhandler i fasjonable Beverly Hills, og sammen dannet de Miller & Kreisel Sound som oppnådde eventyrlig suksess med profesjonelle studiohøyttalere og etter hvert THX-godkjente hjemmekinosystemer. Etter noen års pause er Ken Kreisel nå tilbake med sitt eget merke, som vil distribueres av L-sound her i Europa og Norge. På listen over kommende produkter er både nye subwoofere, dedikerte kinohøyttalere og mer.

Hva er en subwoofer?
En subwoofer er en frittstående høyttaler som er laget spesielt for å gjengi dype bassfrekvenser, typisk fra 150 Hz og ned til ca 20 Hz, som er den laveste tonen vi mennesker kan høre, eller lavere. De enkleste subwooferne er passive og består av et basselement montert i et kabinett, mens en aktiv subwoofer har innebygd forsterker i tillegg.

Siden subwooferen er laget spesielt for å spille dypbass, benyttes den som regel sammen med vanlige høyttalere for å utvide frekvensområdet som lydanlegget kan gjengi. De fleste lydopptak på CD inneholder lavfrekvent lyd, og på moderne DVD og Blu-ray filmer har lydsporet en egen basskanal (LFE – Low Frequency Effects) beregnet på subwoofere.

Audun Hage
(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)

LB+Total måned / 185,-

Tilgang til ALT innhold i 1 måned

LB+ Total 12 mnd / 156,-

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder

55.50,- / mnd
185,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

En åpenbaring

Sonos Arc Ultra tar lyden til nye høyder

Muskelbunt i skreddersøm

Lyden av dansk storhet

Latterlig bra retrohøyttaler

Lydplanke, høyttaler og møbel: Tre ting på én gang

Technics knock out

Blåser ørene av deg

Årets beste lydplanke fra Samsung?

Dynamitt i bokhylla

6 billige lydplanker

Lyngdorf til lavpris?