Ingen lydplanker kan slå et par stereohøyttalere på realistisk musikkproduksjon. Det finnes ingen Bluetooth-høyttalere som gjør det heller. Selv ikke den enestående Naim Mu-so 2.
To høyttalere gir nemlig musikken en ekstra dimensjon som lydblanker og bordhøyttalere mangler.
Det blir veldig tydelig når man kobler opp KEFs nye LSX II. Som til forveksling ser ut akkurat som forgjengeren vi testet i 2018. De har siden vært vår referanse i kompaktklassen blant trådløse stereohøyttalere, bare slått av de dobbelt så dyre KEF LS50 Wireless II.
Den nye utgaven av LSX er like kompakt, like fargerik, men mer fleksibel med enda bedre lyd. LSX II kan brukes i langt flere sammenhenger enn forgjengeren. Inkludering av HDMI med lydretur, betyr at man kan hoppe over en lydplanke, og gå rett på ekte stereolyd til tv-en.
Med en USB-C-inngang kan den kobles rett i datamaskinen og brukes som monitor på videoredigering eller musikkmiksing. Den har også en minijackinngang for analoge lydkilder – som en platespiller eller en spillkonsoll – og en optisk digitalinngang, for eksempelvis en CD-spiller.
Den kan også kobles til en ekstern subwoofer fra utgangen på den ene høyttaleren. Eller trådløst til den fenomenale KEF KC62. Som er en meget passende sub for et par LSX. Da snakker vi virkelig seriøs lydkvalitet fra et par av de minste trådløse vi har testet.
Man kan velge å strømme musikk trådløst med Bluetooth, eller over Wi-Fi rett til høyttalerne, eller enda bedre: Strømme høyoppløst lyd fra Tidal eller Qobuz via ruteren koblet til høyttaleren med Ethernet. Da kan man strømme lydfiler opptil 24-bit/96 kHz, og kobler man høyttalerne sammen med den medfølgende CAT6-kabelen, kan man strømme opptil 24-bit/192 kHz.
Høyttalerne har avspilling over Airplay 2 og Chromecast, og støtter lydformater med DSD- og MQA-filer – men også PCM, opptil 24-bit/384 kHz.
Store tekniske forbedringer
Med andre ord er det lagt til rett for høyest mulig lydkvalitet fra de små høyttalerne, som bruker et velkjent høyttalerelement. KEFs koaksiale UNI-Q-element, her ei 11. generasjon og 11,5 cm stort, med en 19 mm diskant i midten. Det er ikke oppgradert med KEFs MAT-plate som absorberer resonanser bak elementet, (Metamaterial Absorption Technology).
Det koster mer og er forbeholdt de dyrere høyttalerne med UNI-Q-element, som LS50 II, LS50 Wireless II og LS 60 Wireless.
Men forsterkerne og DSP-en med Music Integrity Engine som styrer det hele, er nye i LSX II, som har til sammen 200 w systemeffekt. Fordelt på 70 w til bassen og 30 w til diskantelementet i hver høyttaler.
Brukervennlighet
Som på forgjengeren er alle tilkoblingene på den ene høyttaleren. De kan som nevnt kobles trådløst sammen siden begge har forsterkere og DSP-kretsen innebygget. Det er bare de som strømmer høyoppløst med Ethernet over kablet nettverk, som trenger å koble høyttalerne sammen med kabel.
Når TV-en er koblet til med HDMI ARC, kan man styre lyden med tv-fjernkontrollen, og da tenner høyttaleren når man slår på tv-en.
Alle grunnleggende funksjoner kan enkelt styres med fjernkontrollen. Men man må laste ned KEF Connect-appen for å sette opp høyttalerene første gang. Der er også i appen men legger til en subwoofer. Er det en KEF-sub, holder det å velge modell, så stilles delefrekvens og nivå automatisk. For andre subwoofere må man selv justere lavpass- og høypassfrekvens, nivå, og fase i appen.
Det er også her man styrer bass og diskant, og forteller høyttalerne hvilken som skal være venstre og høyre kanal, om den er plassert på en hylle eller på veggstativ.
I Connect-appen logger man seg inn på sin foretrukne strømmetjenester, Spotify, Tidal, Qobuz, Deezer, eller Amazon Music, og så har man alt i en og samme app. Apple Music er ikke inkludert i appen.
Referanselyd
Michael Youngs design ser fremdeles friskt og tiltalende ut. De små høyttalerne er ikke høyere enn 24 cm og får enkelt plass under tv-en, i en bokhylle, på en benk eller et skrivebord. Der kan de plasseres på et P1 bordstativ som løfter og vinkler høyttalerne litt. Det finnes også et B1 veggstativ og gulvstativer som er tilpasset høyttalerne.
Som kan leveres i flere farger. Den skarpt blå Cobalt Blue eller den nye Soundwave by Terence Conran, Som tidligere var en Limited Edition, men nå er tilgjengelig i ubegrenset antall. De to fargene, og den grå, leveres med kabinettene trukket i et ullstoff fra danske Kvadrat. Det gjelder ikke den hvite og den røde.
Uansett hvilken farge man måtte velge, er det ikke til unngå at man blir stående å måpe når lyden strømmer ut av de små høyttalerne.
Med mobilen i hånden, skrudde jeg opp lyden på Burna Boys Last Last, suggerende deilig afrofusjon med en markert beat som er en utfordring for spesielt små høyttalere. Men de kompakte KEF-høyttalerne lot seg ikke affisere av den tunge rytmen, og sparket ut bassen med en overbevisning som fikk meg til å utbryte et ord som ikke egner seg på trykk.
Det var ikke et at bassen gikk spesielt dypt, høyttalerne er nesten stumme under 50 hz, men derfra og opp til 200 hz, sparket de forbløffende godt fra seg. Man kan man forestille seg hvor tøft det hadde vært med en subwoofer tilkoblet.
På sett og vis er det en av de to begrensningene man man akseptere med et par LSX II. Den andre er at de ikke spiller særlig høyt i et stort rom. KEF sier maks 40 kvm, men i et rom på 30 kvm fikk seg aldri det samme volumet som et par JBL 4305P eller de større LS 50 Wireless II kan gi.
Ikke at det betyr så mye, for de spiller høyt nok til at man må rope for å bli hørt av andre i rommet.
Da er det mer interessant at de er så åpne og gjennomsiktige, at man får med seg alle nyansene i Jan Gunnar Hoffs nydelige klaverspill, på stjerneproduksjonen norske 2L har gjort på albumet Home. Der, og på Keith Jarrets Køln-konsert, kan man bade i klanger og bli kjælt i øregangene av små nyanser man ikke har hørt tidligere.
Live-opptak får endelig den 3D-effekten som mangler når man spiller musikk i stereo på en lydplanke.
Konkurrenter
De fleste trådløse stereohøyttalere i kompaktklassen, er enten langt billigere, eller dobbelt så dyre som et par LSX II. Men Klipsch The Sixes og The Fives, stiller nesten i samme prisklasse. De spiller begge høyere enn KEF-høyttalerne, og særlig Sixes har fettere bass. Men de mangler raffinementet og detaljrikdommen i et par LSX II.
Konklusjon
De små, trådløse KEF LSX II er den nye referansen blant stereohøyttalere i denne klassen. Ikke noe annet sted får man så knallgod lyd i en så lekker innpakning. Alle oppgraderingene fra de fire år gamle LSX, har gjort II-utgaven ikke bare enda bedre, de er også mer anvendelige med USB-C og HDMI-inngang. Muligheten for en subwoofer utvider bruksområdet ytterligere. Det finnes ikke en bedre trådløs, kompakt og brukervennlig stereohøyttaler i denne klassen enn KEF LSX II.
KEF LS50 Wireless II
Brenn lydplanken
Trådløs musikk i stereo blir ikke bedre enn med KEFs små høyttalere.
KEF KC62
Knøttliten bassbombe
Det å lage en subwoofer som matcher lydkvaliteten til de populære LS50-høyttalerne er ikke bare-bare. Men KEF har virkelig fått det til med KC62!
Hei, Apple Music er ikke integrert i KEF App. Legger det noen begrensninger på avspilling av Apple Music enten med BT eller trådløst?
Det gjør det ikke, du kan bruke Apple Music-appen på mobilen og strømme over BT eller Wifi. Bare velg LSX II i nedtrekksmenyen på skjermen hvis du bruker Wifi, eller velg LSX II i Bluetooth-innstillingene.