Hi-fi-utstyr dreier seg gjerne om å gjengi musikken på en mest mulig engasjerende måte, og lydkvalitet kan derfor være en svært subjektiv affære. Men for en lydtekniker som skal høre alt som ligger på et opptak, for å kunne legge til eller trekke fra det som skal til for å oppnå en perfekt musikkinnspilling, så må lydsystemet være så nøytralt og avslørende som mulig. Dette gjelder ikke minst for høyttalerne, altså monitorene, som må være i stand til å gjengi ethvert instrument som det låter på innspillingen. Enhver detalj, styrker som svakheter, må komme frem, slik at man kan vurdere om noe må forandres.
Slikt krever en lineær frekvensrespons og en upåklagelig timing og faselinearitet. Dynamikkområdet må også være stort nok, men for et par med nærfeltsmonitorer er det langt viktigere at høyttalerne har et lavt støygulv, enn at de må spille veldig høyt. Dette fordi en tekniker sjeldent befinner mer enn en meter fra høyttalerne.
Men er ikke slike egenskaper også gull verdt for en musikkelsker? Tenk deg å kunne oppleve musikken som lydteknikeren og produsenten hørte den i studio! Når de har sagt seg fornøyd og ferdig med en innspilling, så må det jo være den optimale måten for oss å høre musikken på!
Anerkjent monitorprodusent
Finske Genelec er blant verdens mest anerkjente produsenter av studiomonitorer, og vi har tidligere fått noen hakesleppopplevelser av deres koaksiale treveishøyttalere 8351A og den større 8260A. Men dette er relativt dyre monitorer til henholdsvis 66.000 og 97.000 kroner for et par, og dermed uaktuelle for folk flest. Hva så når man skalerer det hele ned til en kompakt toveismodell til drøyt 15.000 kroner pr. par? Bare litt mer enn høyttalere som de fantastiske Dynaudio Excite X18, men til gjengjeld er forsterkeren inkludert i høyttaleren, og dermed også i prisen. Alt du trenger i tillegg er en forforsterker, eller en volumkontroll som Genelec selger ved siden av til en knapp tusenlapp.
Se Genelecs egen produktpresentasjon i videoen over.
Digital monitor
Si hei til 8330A, som er medlem av Genelecs SAM-familie (Smart Active Monitoring). Den er faktisk digital, og har en XLR digitalinngang av profesjonell AES/EBU standard. Den har dessuten innebygd digitalprosessor (DSP) som er klargjort for Genelecs romkorreksjon AutoCal. Genelec har sett nødvendigheten av å utvikle et romkorreksjonssystem, siden stadig flere lydteknikere sitter i et lite kontrollrom med nokså dårlig akustikk. AutoCal gjør det mulig for høyttalerne å oppføre seg noenlunde likt, uavhengig av hva slags miljø de blir satt inn i. Slikt kan selvsagt også være en fordel for oss vanlige musikklyttere, spesielt om høyttalerne skal brukes på PC-bordet.
Nettverk
Nettverkstilkoblinger på baksiden er ikke for strømming eller digital lydoverføring fra PC, men for å koble flere høyttalere i nettverk. Du kan koble inntil 30 høyttalere og subwoofere sammen i et nettverk, i stereo så vel som 5.1 surroundlyd. Og du kan velge om høyttalerne skal kobles digitalt eller analogt. For å kunne utnytte nettverkstilkoblingene og romkorreksjonen, er det nødvendig med tilleggspakken GLM 2.0 Monitor Manager System, til 3.700 kroner. Her følger både programvare med intuitivt brukergrensesnitt, i tillegg til en høykvalitets målemikrofon. Uten denne pakken fungerer høyttalerne bare som et helt vanlig par analoge monitorer. Du kan selvsagt kjøpe denne pakken ved en senere anledning.
Lyden som vanlig monitor
Jeg har faktisk hatt høyttalerne i et halvt år, men ikke funnet plass til dem før nå. I det lengste brukte jeg dem som helt vanlige monitorer til PC-en min, balansert tilkoblet en Hegel HD12 DAC med volumkontroll. Lyden er meget fokusert, uten å låte stresset eller sterilt på noen som helst måte. Sammenlignet med for eksempel de langt rimeligere Kef EGG med separat subwoofer, har de ikke samme dypbass, men et langt større og uanstrengt mellomtoneområde, og mye mer oppløsning oppover i overtonene. Enten det er Tidal, Spotify eller radio som står på, er lyden ytterst detaljert, samtidig som den faktisk engasjerer – i motsetning til hva mange tror om studiomonitorer. Stemmer og gitarer imponerer meg mest. Det er klokkeklart, samtidig som det er nok bunnklang til at det funker uten subwoofer. Med et ytterst spikret stereoperspektiv, hvor sentrum nesten høres ut som det kommer fra en dedikert senterhøyttaler. Det skulle bare mangle at det låter vesentlig bedre enn et par trådløse PC-høyttalere til 5.000 kroner, men også sammenlignet med dyrere saker byr 8330A på heftig lyd. Jeg kan nevne de passive Dynaudio Excite X18, som til 13.000 kroner også låter meget bra og dessuten har en større bass, men som ikke har samme snert og detaljrikdom i mellomtonerområdet. Og da kommer forsterker i tillegg i prisen.
Med romkorreksjon
Når jeg har høyttalere plassert på kontorpulten, plasserer jeg dem på hver sin sokkel, for å frigjøre dem fra pultflatens resonanser. Mye kan brukes, for eksempel et par feite ruller pakketeip(!). Likevel vil diffraksjoner fra pulten fremdeles påvirke lyden og skape en litt kunstig klang. På tide å prøve med AutoCal romkorreksjon. Det grafiske PC-grensesnittet på programmet GLM 2.0 er uhyre enkelt, her velger du hvordan hver høyttaler er plassert i rommet, om den er venstre eller høyre (ved digital tilkobling), og om du bruker subwoofer – som for øvrig må være av merket Genelec og støtte dette systemet. Jeg har hatt 7350A for anledningen, til 11.300 kroner.
Forskjellen med og uten korreksjon er stor. Grums som oppstår i nedre mellomtoneområde og i bassen ryddes opp i – uten nåde. Det betyr at musikken står nakent frem med alle sine detaljer, på godt og vondt. For en lydtekniker er dette gull verdt, da man hører alt som foregår på opptaket. Men det gjør også at alt annet enn de beste innspillingene låter spinkelt og blodfattig. Spesielt popproduksjoner, hvor transientene, og dermed livet i musikken, er kuttet strupen på. Veldig mye musikk låter veldig flatt.
Subwoofer tilkobles
Subwooferen kobles til, noe som hjelper en hel del. For det første integreres den enkelt og sømløst, det er vanskelig å høre at bassområdet kommer fra en separat høyttaler. For det andre gir den mer bunnklang nederst i oktavene. Selv flat popmusikk får mer liv, men best låter dynamiske og pustende innspillinger. Et flygel får stor kropp, en kontrabass låter fyldigere, og musikken får generelt en svartere bakgrunn, med mer ro og med enda mer snert når den skal.
Fremdeles opplever jeg lyden noe sterilt. Det mangler varme. Frem med den digitale tryllestaven, nemlig Sound Character Profiler som man finner i kalibreringsprogrammet. Her finner jeg funksjonen ”strength”. Denne aksentuerer det øvre frekvensregisteret, og ved å trekke denne ned for eksempel fem hakk, runder den pent av nedover i diskantområdet. Resultatet er en varmere, rundere lyd. Det er mye man kan leke seg med, for eksempel dra subwooferen litt opp i nivå, for å tilføre mer fylde og varme.
Men det viktigste er kanskje å koble høyttalerne digitalt fremfor analogt. Det gir bedre kontroll over et nettverk av mange høyttalere, men det gir også enda litt mer liv og dynamikk i musikken. Dette fordi man slipper to ekstra konverteringer. Det blir mer sprut i musikken, rett og slett.
Som stuehøyttaler
Ok, så vi har konstatert at 8330A fungerer ypperlig som en nærfeltsmonitor, også for musikklyttere. Men hvordan fungerer den i stua?
Satt på et par stativer i vårt lytterom – som er noe mer dempet enn en stue, men ikke overdempet på noen måte – gjør monitorene en til dels god jobb. De har egentlig bare én ulempe: de spiller ikke høyt nok. Man skal ikke dra på veldig før lysdioden i front blinker og indikerer at det klipper i forsterkerdelen. Til vanlig musikklytting med dagligdags lydnivå fungerer de helt fint – enda bedre med subwoofer – men det blir aldri riktig sving over sakene når man skal dra på. I stua ville jeg derfor heller hatt noe annet. For eksempel de nevnte Dynaudio Excite X18, med en ordentlig forsterker.
Konklusjon
Genelec 8330A er en finfin studiomonitor, som er alt en lydtekniker trenger for å skru optimal lyd på enhver musikkinnspilling. Men med sine kvaliteter er den også en meget god musikkformidler, som gjør den til et godt valg også om du ikke skrur lyd selv. Lydbildet formidles ærlig og upolert, med flott dynamikk og oppløsning. Selv med to høyttalere koblet som et helt vanlig par til en forforsterker, eller Genelecs volumkontroll til en tusenlapp, skal du lete lenge etter bedre PC-høyttalere i prisklassen.
Men det er med ekstrapakken GLM 2.0 og subwooferen 7350A at magien skjer. Da får du avansert digital romkorreksjon med et svært enkelt brukergrensesnitt, og skikkelig klangbunn i bassinstrumenter. Plutselig er prislappen over 30.000 kroner, men det kan være vel verdt det, spesielt om du har vanskelig akustikk. Den gode nyheten er at du kan starte med høyttalerne og oppgradere siden.
Som høyttalere i stua ville vi nok valgt noe annet, rett og slett fordi 8330A ikke spiller riktig høyt nok før det klipper i forsterkeren.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser