De lyser opp rommet som ingen andre høyttalere. Den korngule frontplaten setter ikke bare farge på tilværelsen, den speiler også lyden fra de gulvstående Focal-høyttalerne forbløffende godt.
De finnes også med andre farger på den vinklede frontplaten i støpt polymer, som blått, brunt, beige, sort og hvitt, men jeg synes den gule fargen harmonerer perfekt med hvordan jeg oppfatter lyden fra Kanta No 3. Som for de uinnvidde, er Focals flaggskip i Kantas-serien. Som vi har testet tidligere, men da var det den litt mindre No 2 vi testet.
Kanta-seriens No. 3 er siste stopp før man rykker opp til den enda mer påkostede Sopra-serien med høyttalere, som vi også har testet, for en tid tilbake.
Men denne, med sort metallic-lignende lakk kombinert med gult, vil for mange være et bedre kjøp. De krever litt plass i rommet, men har man plass – og råd, får man en av de åpneste og friskeste høyttalerne i denne klassen.
Konkurrentene
Som også inneholder et av våre favorittpar, Audiovector SR3 Arreté Raw, Sonus faber Olympica Nova III, og de aldrende Dali Epicon 6. Sammenlignet med for eksempel Olympica Nova III, er det større detaljrikdom i Kanta No. 3, som også har mer tyngde i bassen enn f.eks. SR3 Arreté Raw, og enda bedre integrert diskant enn samtlige av dem.
Focal-høyttalerne kan som jeg allerede har hintet til, leveres i en rekke ulike fargevarianter, fra helhvitt eller sort, til fargerike utgaver med trefinér i stedet for lakk.
Men det er selvsagt ikke alt.
Flax og Beryllium
I likhet med Kanta No. 2, er også disse utstyrt med Focals unike høyttalerelementer med Flax-membraner, og et diskantelement med en invertert Beryllium-membran. Sistnevnte er Focals IAL3 diskantelement ((Infinite Acoustic Loading) som også bruker et hornlignende kammer for å dempe resonanser, og Beryllium-membranen som kan skimtes under de blankpolerte gitteret, er stivere og samtidig lettere enn en metallmembran.
Mellomtoneelementet, og de to basselementenes Flax-membraner, er rett og slett en kompositt av vevd lin, dyrket i Frankrike, som er belagt med tynne lag glassfiber på begge sider. Focal mener at Flax er lettere enn plastmaterialer, og samtidig både mer inert og stivere enn Kevlar, som brukes av andre produsenter.
Støpt polymer
Den gule frontplaten – som finnes i mange farger – er støpt i HDP (High Density Polymer), som hevdes så være 70 prosent tettere enn MDF, 15 prosent stivere, og 25 prosent bedre dempet. Alt ifølge Focal, som ikke er ukjent med å bruke materialer de færreste høyttalerprodusenter bryr seg om å bruke.
Det sitter en bassrefleksport i enden av frontplaten, og én til på baksiden. Focal mener denne løsningen – Power Flow – begrenser kompresjon bedre enn en enslig bassport gjør.
Focus timer
De mer påkostede høyttalerne fra Focal, har alltid en buet front hvor bass, mellomtone og diskant vinkles innover for å skape et optimalt spredningsmønster og bedre timing mellom elementene. En effekt av denne måten å avstemme, eller balansere, responsen fra tre elementer som tar seg av ulike frekvensområder, er en mer homogen gjengivelse. Som er tatt til det ekstreme i millionhøyttalerne Grande Utopia EM, hvor man kan justere vinkelen på de ulike seksjonene selv, med en enkel håndsveiv!
Plassering
Så store høyttalere som dette, må plasseres med presisjon for å yte optimalt. I mitt 28 kvm lytterom betød det én meter fra bakvegg, og 50 cm fra sidevegger, fordi en plassering nærmere bakveggen, ga et lite velkomment løft i bassen. Som disse høyttalerne absolutt ikke trenger.
De kryssformede metallføttene leveres med justerbare pigger, som man enkelt kan skru på med hendene, for å koble høyttalerne til underlaget på stødigst mulig vis.
Jeg fant også ut at å vinkle høyttalerne bare moderat innover, ga den beste balansen i mitt rom.
Silkemyk og oppløst
Med McIntosh monsterforsterker, MA12000, var det ingen sak å få liv i høyttalerne. De er ganske lettdrevne, og en Yamaha A-S3200 med noe mindre krefter, hadde heller ingen problemer med å drive Kanta-høyttalerne.
Som skinte som en sol da jeg dro opp volumet på Keith Jarretts legendariske Køln-konsert. Etter at førsteinntrykket av en åpen og svært godt oppløst høyttaler, med lynrask dynamikk hadde lagt seg, begynte jeg å høre nyanser på det over 40 år gamle opptaket, som jeg sjelden hører fra høyttalere i denne prisklassen.
Der et par Olympica Nova III vil presentere klangene fra klaveret med en nydelig varm, fyldig klang, gir Focal-høyttalerne klaverklangen litt mer tid til å klinge ut. Spesielt i toppen. Et par Audiovector i SR3 Arreté Raw eller R3 Arreté, gjør mye av det samme med den fine bånddiskanten, men de har ikke den samme fylden i bassen som Kanta No 3.
Det merket jeg for eksempel på Kari Bremnes Togsang. Her er perkusjonen hjertelig tilstede i det superbe lydbildet opptaket skaper, og de to 21 cm basselementene, gir både vekt og dybde til perkusjonen på opptaket. Som man kjenner fysisk på kroppen selv om man bare spiller moderat høyt.
Kan hende kunne vokalen hatt litt mer varme, men det mangler ikke noe hverken på tilstedeværelse eller nyanser. På for eksempel Vivaldis fire årstider, lyder strykerne på første sats i sommeren (allegro non molto), fantastisk oppløst og klangen er silkemyk og samtidig godt fokusert. Hvis man liker sine strykere gjengitt med litt mer varme i klangen, er igjen Olympica Nova III et alternativ, men jeg foretrakk den lette og bedre fokuserte klangen fra Kanta-høyttalerne.
Som jeg oppfatter som litt mer nøytral i klangen, men de er slett ikke uten fylde. I bassen f.eks. hvor kontrabass gjengis med en vibrerende klangdybde som man faktisk kjenner på kroppen på samme måte som trommer og perkusjon.
Konklusjon
Focal Kanta No. 3 vil garantert få ørene til å stå ut av hodet, og vibrasjonene fra bassene vil massere deg mens sansene smøres av de deiligste nyanser. Som strømmer ut fra et sjenerøst lydbilde som oppleves som forfriskende deilig. Det virker som det ikke finnes hemninger her, og gleden over å høre på musikk forsterkes av den lynraske dynamikken, og det svært oppløste og detaljrike lydbildet. Har man plass og råd, vil Kanta No.3 både sette farge på tilværelsen, og forsterke gleden over å spille musikk.