Nostalgi er in. Her i redaksjonen fører Geir Nordby vintage-stilkappløpet ved å ha et par JBL 4411 monitorhøyttalere fra 1984 liggende på skrivebordet. Mens undertegnede må nøye seg med et mindre par JBL L86 fra 1982.
Vi ser også en stadig tettere strøm av høyttalere som prøver å gjenopplive fortidens dyder. JBL L100 Classic er en nyfortolkning av en populær høyttaler, mens Klipsch Heresy IV nedstammer i rett linje fra en 1957-modell.
Amerikanske forbilder
Franske Elipson har også blitt med på vintage-toget. Selskapet var fra 1950 til 1970-tallet kjent for sine kuleformede høyttalere. Men denne gangen har de sett over Atlanteren og latt seg inspirere av amerikanske høyttalere.
Elipson Heritage XLS11 ligner noe som JBL kunne ha bygd på 1980-tallet, og navnet gir assosiasjoner til Klipsch. Men kopiering må være den høyeste formen for heder man kan gi til en konkurrent.
Vi har å gjøre med en mellomstor treveishøyttaler i et format som er litt for stort til å plassere på et stativ (eller for den saks skyld i en reol), og for smått til å stille direkte på gulvet. Heldigvis lager Elipson noen metallføtter som hever høyttalerne litt opp fra gulvet, og samtidig heller dem litt bakover.
Gjennomført nostalgi
Kabinettet er ren nostalgi. Høyttalerne er – selvfølgelig – finert med ekte valnøtt, og bestykningen er like klassisk: en 8” bassenhet med lys membran, en totommers mellomtonedome og en 22 mm domediskant. En frontmontert bassport, to skruknapper til justering av mellomtone og diskantnivå, og et skilt med en trykt frekvenskurve fullfører vintagestilen!
Treveishøyttalere
Elipson Heritage XLS11 er en treveishøyttaler, noe som i dag er et uvanlig syn. Vi møter aller flest toveishøyttalere, og sitter det endelig tre enheter i kabinettet, er det oftest i et 2,5-veis-system, hvor den ene av to bassenheter skjæres av ved en lav frekvens, mens den andre fortsetter oppover i frekvensområdet til den møter diskanten.
Men ikke her. Heritage XLS har en dedikert mellomtoneenhet, og Elipson understreker selv at enheten dekker hele tre oktaver, fra 850 Hz til 5 kHz.
En slik konfigurasjon var vanlig i den type monitorhøyttalere som Heritage XLS11 er en gjenskapelse av. Og den innebærer noen tekniske fordeler. For det første unngår man å ha delefrekvenser i mellomtoneområdet, hvor øret er mest følsomt. Og for det andre kan bassenheten i et toveissystem ha vanskelig for å dekke de høyeste frekvensene – også selv om man kaller den for en bass/mellomtoneenhet.
Lydkvaliteten
Med vintagelook forventer man uvilkårlig at Elipson Heritage XLS11 vil ha en fyldig bass og en fremadrettet rock-lyd. Det innfris ganske godt med førsteinntrykket.
Mens det er fint med bass til å dekke trommer og elbass, glimrer dypbassen med sitt fravær. Det er helt etter høyttalerboken når vi har å gjøre med en forholdsvis liten og ganske effektiv høyttaler (90 dB følsomhet).
Diskanten er upåklagelig, og overtonene kommer godt med. Diskanten står imidlertid litt i skyggen av mellomtonen.
Toveishøyttalere har ofte en tendens til ”hengekøyelyd,” hvor mellomtonen nivåmessig ikke kan følge med bassen og diskanten. Det er ikke tilfellet her. Faktisk er det nesten mer enn det er behov for. Underveis i testperioden kommer nivåkontrollene i bruk. Skruknappene kan ifølge den påtrykte teksten heve eller senke henholdsvis mellomtonen og diskanten +/- 2 dB.
Demping av mellomtoneenheten hjelper på balansen, men gjengivelsen forblir litt skarp. Det skal understrekes at det er en beskjeden tendens, og Elipson Heritage XLS11 etterlater et inntrykk av en høyttaler som er underholdende å lytte til.
Nyanseringen er ikke den beste jeg har hørt, heller ikke til denne prisen. Det kan for eksempel høres ved at sangstemmer som ligger tett på hverandre, kan være vanskelig å skille fra hverandre. For eksempel på Right Hand Man fra musikalen Hamilton. På den andre siden kan man ikke få alt på en gang. Og vi har å gjøre med en treveishøyttaler med ekte trefiner og et solid bygd kabinett til en konkurransedyktig pris.
Konkurrenter
Og hvis du drømmer om å sette et par klassiske valnøttfinerte treveishøyttalere på plass i lytterommet, er Elipson-ene en billigere løsning enn man finner hos JBL og Klipsch. Skal det være fest i gaten, er Vestlyd V15C på den andre siden ikke mye dyrere enn Elipson, og det finnes dessuten en billigere modell.
Konklusjon
Elipson Heritage XLS11 ligner noe fra en svunnen tid som mange lengter tilbake til. Og det er neppe mulig å finne et par nye treveishøyttalere i ekte valnøttfiner til en billigere pris. På kjøpet får man et lydbilde som er ganske behagelig og med en passende lek-og-moro-faktor. Nyansering er ikke dens sterkeste kort, og mellomtonegjengivelsen kan virke litt hard. Men dette er ikke en høyttaler som er bygd til kammermusikk.