De fleste kunne tenke seg fetere lyd når de ser film eller lytter til musikk, men slett ikke alle er villige til å innrede stua med høyttalere store som kjøleskap. Da er slanke og lettplasserte høyttalere veien å gå – men smaker det, så koster det også: Det har dessverre lett for å bli dyrt når du skal ha 5-6 kompakte høyttalere som skal fungere like bra til musikk som til film.
Nettopp derfor er den nye 190-serien fra Elac interessant: Dette er en meget kompakt høyttalerfamilie som inneholder designelementer vi tidligere kun har sett på dyrere Elac-høyttalere. I tillegg kommer de i to matte farger som ikke skriker for mye i stuemiljøet. Spørsmålet er om lydkvaliteten holder mål?
190-serien
Alle store høyttalerprodusenter har sine varemerker de er stolte av. Klipsch har sine horn, Bowers & Wilkins har sine kevlar membraner. Hos Elac er det definitivt JET-diskanten som henger høyest. Denne har vi etter hvert lært å like for sin særegne luftige og finkornede diskantgjengivelse. Ulempen er at den koster en del mer enn vanlige domediskanter, men nå har Elac gjort noen grep for å gjøre den tilgjengelig i høyttalere fra rundt 5.000 kroner og oppover.
Den nye 190-serien har en litt mer standard finish enn dyrere Elac-høyttalere utvendig, men høy kvalitet på de innvendige delene. Derfor kan man nå sette sammen en komplett surroundpakke med den berømte Elac-diskanten i fem kanaler, uten at det behøver å koste skjorta.
Gulvmodellen FS197 danner basis i 5.1 systemet. De kompakte høyttalerne måler beskjedne 97 centimeter i høyden, og består av to 5,25” basselementer pluss den nevnte JET-diskanten. Bassporten munner ut i bunnen av kabinettet, derfor kan høyttalerne fint settes tett inntil veggen uten å få pusteproblemer. Solide bi-wiring terminaler gjør at høyttalerne er enkle å bi-ampe om surroundreceiveren din har et par kanaler til overs.
FS197 får selskap av BS197, en stativhøyttaler som også passer utmerket til bakkanaler, samt den matchende senterkanalen CC197. På anbefaling fra Elac bruker vi også subwooferen 2030, som er tilgjengelig i samme farger som 197-serien.
I denne testen brukte vi Yamahas nye surroundreceiver RX-A3020 som forsterker.
Made in Germany
Elac er kjent for å ha en ganske kompromissløs byggekvalitet og finish. Derfor er det gledelig at 190-serien ikke er ”Kina-varer”, men settes sammen på fabrikken i Kiel akkurat som de dyrere high-end modellene. Forskjellen er at 190-serien må greie seg med rimeligere kabinettkonstruksjoner, uten den eksklusive pianolakken utenpå, samt at basselementene er en enklere type uten diamantstrukturen til de dyrere modellene.
Den matte lakkeringen er selvfølgelig ikke like lekker å se på som ekte høyglanspolert pianolakk, men til gjengjeld er den mindre følsom for fingermerker, og stikker seg mindre frem i interiøret. I tillegg er den matte overflaten gunstig i dempet kinobelysning.
Lydkvalitet i stereo
Vi begynte lyttingen med de gulvstående FS197 alene, og det ble raskt klart at de slekter tydelig på dyrere Elac-modeller som FS257 og FS247 Black Edition. Strenge- og blåseinstrumenter, kvinnevokal og andre lyse toneområder gjengis klokkerent. I tillegg er det en god sammenheng nedover i mellomtonen som gjør at stemmer og instrumenter får en bra ”kropp” og fylde over seg.
Akilleshælen til FS197 blir bassgjengivelsen, som definitivt blir litt slank og ”blodfattig” i forhold til den imponerende diskanten. Det er tydelig at FS197, liten som den er, mangler litt av groove-faktoren til en del konkurrenter i prisklassen, som for eksempel de større Audiovector X3 eller System Audio Mantra 50. I dette oppsettet har vi imidlertid en glimrende mulighet til å gi høyttalerne litt pustehjelp, og med subwooferen 2030 koblet inn blir det merkbart mer liv i sakene. Den utfyller FS197 på en bra måte og gir en betydelig større slagkraft og pondus til musikkgjengivelsen også i stereo. Vi fikk godt resultat ved å dele av høyttalerne rundt 60 Hz og la subwooferen ta seg av de laveste bassfrekvensene på egen hånd, og med riktig avstand og forsinkelse klokket inn på Yamaha RX-A3020, satt bassen som et skudd. En slik kombinasjon vil være en drøm for et lite rom, da høyttalerne fint kan settes inntil bakveggen uten å gi svampete bass.
Fra stereo til surround
Den forrige 5.1 høyttalerpakken jeg testet var Sonys elleville ES-system til over 120.000 kroner, drevet av et kobbel med dyre Hegel-forsterkere. Man må nødvendigvis senke forventningene litt når det er snakk om et høyttalersystem til en fjerdedel av prisen – men ikke så mye som man kanskje skulle tro!
La det være sagt med en gang at Elacene ikke når opp til Sony-settets enorme fundament, størrelse og musikalske nærhet. Og det blir i beste fall en miniatyr av den eksplosive dynamikken vi opplever til daglig fra vårt Procella THX referansesystem. Men det er en god miniatyr, og sett i forhold til prisen og størrelsen låter det imponerende bra.
Hemmeligheten er ingen hemmelighet i det hele tatt: Den allerede nevnte JET-diskanten gir Elac høyttalerne en del egenskaper i overtoneområdet som få andre høyttalere i prisklassen kan matche. Med fem identiske diskanter foran og bak innhylles vi i et stort, presist og superdetaljert lydbilde. Små detaljer i lydsporet som vindsus, bakgrunnsmusikk og romklang kommer utrolig godt gjennom på Elac-høyttalerne. Det morsomme er at de beholder denne oppløsningen også når noe skal knuses, skytes eller sprenges i været. Man kan dra opp volumet uten at diskanten blir skarp eller aggressiv.
Når det er sagt, er ikke dette høyttalerpakka for deg som elsker å se helaftens actionfilm på THX-lyttenivå – til det finnes det mer rendyrkede kinohøyttalere der ute som slår enda hardere. Derimot passer de utmerket til de som foretrekker å høre handlingen på et mer moderat volum. Takket være den gode oppløsningen, behøver du nemlig ikke å spille grisehøyt for å høre hva som foregår.
Senterhøyttaleren CC191 gir meget god taleforståelse til alt av film og TV-innhold. Jeg merket spesielt hvordan de ulike skuespillernes toneleie, ja selv humøret deres, ble gjengitt troverdig ned til minste detalj. Stemmene har også rikelig med autoritet og brystklang. Samtidig oppleves senterkanalen ganske følsom å plassere, trolig på grunn av JET-diskantens spredningsmønster. Den bør derfor plasseres på høyde med sidehøyttalerne eller vinkles opp mot lytteren for å gi likest mulig klang i front- og senterkanalene.
Musikk i surround
Et godt surroundanlegg kan by på mer enn filmopplevelser: Det finnes etter hvert også mange gode musikkutgivelser på Blu-ray som er verdt å få med seg. Det norske plateselskapet 2L har oppnådd internasjonal anerkjennelse med sine surround musikkproduksjoner, som i mine ører er grunn nok i seg selv til å overveie et surroundanlegg fremfor en dedikert tokanals rigg! I stedet for å fylle frontkanalene med all lydinformasjon, kan vokaler, instrumenter, romklang og bass arrangeres på en mer fordelaktig måte i hver sin høyttaler. Her er det duket for store musikkopplevelser, hvor man kan se, høre og føle musikken i tre dimensjoner.
Jeg må med hånden på hjertet si etter å ha hørt hva dette Elac 5.1 oppsettet kan gjøre med multikanal musikkinnspillinger, at jeg personlig må revurdere mitt syn på stereo vs. surround. Elac-høyttalerne kan nemlig spille den berømte ”fletta” av mitt dyre stereooppsett når det gjelder romfølelse, realisme og innlevelse. Sett på Blu-ray versjonen av 2Ls Quiet Winter Night, og det føles som å bli transportert til musikkens indre, med instrumenter på alle bauger og kanter i perfekt harmoni. Magien skyldes i dette tilfellet vel så mye opptaket som høyttalerne, men er et godt eksempel på hvor bra det kan låte, når høyttalerne er godt matchet med hverandre, og har tilstrekkelig presisjon til å gjengi høyoppløste musikkopptak.
Subwooferen i Elac-systemet var kanskje den jeg hadde minst forventninger til, siden jeg ikke har hørt noen av Elacs subwoofere før. Men 2030-modellen ble en positiv overraskelse: Her er det rikelig med fundament, og bassen går helt i ”kjelleren” med bra vekt i de laveste basstonene.
Basselementet i 2030 er nedovervendt, og spiller ned mot en bunnplate som sikrer en viss avstand mellom basselementet og gulvet. Mange hevder at plasseringen av basselementet ikke skal ha noe å si, men min subjektive oppfatning var i alle fall at 2030-subwooferen fysisk ”kobler” seg veldig bra til rommet og ga en imponerende effekt i den dypeste enden av bassen. Dette er en sub man kan både høre og føle, og gir imponerende ytelse i forhold til størrelsen. Når bussen kjører gjennom bankveggen i The Dark Knight, er det virkelig så det skjelver i gulvplankene. Den er ikke den raskeste eller best definerte subwooferen jeg har hørt, men i all hovedsak utmerket til både musikk og film, og en utmerket match til 197-serien. Som en bonus går det også an å gjøre subwooferen trådløs ved å plugge inn Elacs egen ”dongle”.
Konklusjon
Elacs nye 190-serie er et godt eksempel på hvordan et par høyttalere kan låte utmerket i stereo, men samtidig gå opp i en høyere enhet når de kombineres med matchende høyttalere i et 5.1 oppsett. De gulvstående FS197 har nemlig litt tam bass når de spiller alene, men får en imponerende synergieffekt i kombinasjon med Sub 2030, CC191 og BS192. Med Elacs berømte JET-diskant på alle kanter gir dette systemet en lydkvalitet som kommer tett på vesentlig dyrere høyttalerløsninger. Dette er med andre ord en svært spennende 5.1 pakke som vi trygt kan anbefale!
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser