Devialet Silver Phantom ga oss bakoversveis da vi testet den i 2015. Ikke fordi den var det mest brukervennlige high-end-produktet vi hadde vært borti – det var den! Det som tok oss, var at den tilsynelatende sprengte grensene for hva vi trodde var mulig. En liten trådløshøyttaler av bokhyllestørrelse, som kunne fylle rommet med et ekstremt lydtrykk og dessuten like dyp bass som et par gulvstående høyttalere. Med en peak-effekt på 3.500 watt dundret den løs med 105 desibel. Et teknologisk vidunderbarn, som i tillegg låt særdeles bra.
Den kostet også sitt, og den er fremdeles i salg til 19.000 kroner for én høyttaler. Ja, for vi snakker om en trådløs multiromshøyttaler som kan fungere alene i mono. Men mest moro blir det selvsagt med to koblet i stereo. 38.000 kroner fattigere blir du med et par Silver Phantom i stua. Men nå må Silver abdisere fra tronen, for Gold Phantom er her. Den hvite missilformen er den samme, med unntak av den sølvfargede sideplaten som er erstattet med en gullfarget. Prisen har økt til 25.500 kroner pr. stykk, vi ser altså på en parpris på 51.000. Og her er vi ikke snauere enn at vi tester et stereopar.
Mer av alt
Hva får du for de ekstra pengene? For det første har forsterkereffekten økt fra 3.500 til 4.000 watt, og maksimalt lydtrykk fra 105 til 108 desibel. Det virker kanskje ikke så mye, men det betyr at lavere lydtrykk kan gjengis med enda mer kontroll og dynamikk.
Silver Phantom gikk ned til 16 Hz, dypt nok til at til og med enkelte subwoofere fikk skjelve i buksene. I hvert fall på papiret. Gold-versjonen tar det enda et steg, ned til 14 Hz. Dypere enn øret kan høre, og det gir mer overskudd til å gjengi det hørbare bassområdet med lavere forvrengning. Ikke glem at vi snakker om en liten høyttaler med et indre kabinettvolum på bare 6 liter, som er 20 ganger mindre enn typiske high-end gulvhøyttalere med tilsvarende dypbassprestasjoner.
Bassgjengivelsen sørges for av to 7-tommers basselementer i aluminium, som slår ut til hver side i en push-push-modus. Denne konfigurasjonen reduserer forvrengninger som forplanter seg i kabinettet. Slaglengden er også høy, rundt 3 cm for hvert element, og selv når man spiller høyt med mye bass, kan man legge hånden på kabinettet og nesten ikke kjenne vibrasjonene.
Missilformen på kabinettet er for øvrig ikke tilfeldig. Et rundt kabinett forhindrer stående bassbølger og dessuten diskanttoner som beveger seg over flatene av et firkantet kabinett, hvorpå de sendes ut i alle retninger idet de treffer kantene av kabinettet. Også kjent som diffraksjon, som skaper forvrengning og et unøyaktig stereoperspektiv. I front av kabinettet sitter et koaksialelement med diskanten montert midt i mellomtoneelementet. Diskantelementet på Gold Phantom er i titan, en oppgradering fra Silvers aluminiumdome.
Bedre forsterker
Som lillesøsknene Phantom og Silver Phantom bruker Gold en såkalt hybridforsterker mellom Klasse A og Klasse D, som Devialet kaller ADH. Denne opererer i Klasse A – den reneste men også minst effektive måten å forsterke et signal på – innenfor normalt lyttenivå, som i virkeligheten bare trenger noen få watt. Men straks mer effekt kreves – som når man spiller veldig høyt, svitsjer forsterkeren kort og konsist over til den langt mer effektive Klasse D. Det hele kontrolleres digitalt, slik at begge basselementene spiller i perfekt synergi med hverandre.
– Var det ikke for ADH-forsterkeren, ville denne konstruksjonen ha vært umulig, sa Devialets markedssjef Thierry Massoubre da han overleverte Silver Phantom den gangen. – Da ville det alltid vært slik at det ene elementet dominerte over det andre. Men her er de helt perfekt kontrollert, i perfekt symmetri.
På Gold-modellen er forsterkerteknologien ytterligere forfinet og heter ADHV2. Der hvor lillesøsknene allerede er stille, er forsterkeren i Gold tystere enn graven. Prøv å legge øret inntil diskantelementet, du vil aldri høre noe som helst.
Ny digitalkonverter
Det er ikke bare forsterkeren som er ny. Hele den digitale delen er skiftet ut. Der hvor de rimeligere Phantom-modellene benytter en DAC fra Texas Instruments (PCM1798) har Devialet utviklet en helt egen DAC til Gold Phantom. Denne er nå en direkte bestanddel i ADHV2-forsterkeren, og skyver det digitale støygulvet fra -106 dB og helt til -112 dB. For ordens skyld finnes det knapt noen mikrofon eller instrument med et støygulv lavere enn -110 dB, som er rundt 18-bits oppløsning. Dermed skal Gold Phantom i teorien kunne gjengi hele dynamikkområdet på enhver studioinnspilling.
Se Thierry Massoubre forklare oppsettet av Devialet Phantom. Her med Silver Phantom, men det er likt for Gold.
Plassering og oppkobling
Som sine søsken er også Gold Phantom meget plasseringsvennlig. De kan stå på TV-hylla, monteres på vegg med braketter, eller aller helst plasseres på høyttalerstativer litt ut fra veggen og vinklet innover mot lytteposisjon, for best mulig stereoperspektiv.
Høyttalerne skal kobles i nettverk, og da må først hovedsentralen Dialog kobles til hjemmenettverket med ethernet-kabel. Denne har ikke forandret seg siden sist. Det hele styres med appen Spark på mobil eller nettbrett. Denne finner enkelt Phantom-høyttalerne, og du definerer hvilken som er venstre og høyre. Eller om de skal være i hvert sitt rom, om du ønsker multirom.
Tilkoblinger og formatstøtte
Av musikktjenester støtter Phantom både Tidal, Spotify og Deezer. Andre tjenester kan kobles til via Bluetooth, som endelig er inkludert. Ønsker du AirPlay, må en AirPort Express eller forrige generasjons Apple TV tilkobles den optiske inngangen på Dialog.
Fremdeles like brukervennlig
Brukeropplevelsen er sømløs som alltid, appen er fortsatt er noe av det mest strømlinjeformede jeg kjenner til, og Tidal-funksjonaliteten er en drøm. For min del står ikke Devialets app noe tilbake fra Sonos, og det sier ikke rent lite.
Lyden av gull
Og når det kommer til lydgjengivelsen, er Gold-versjonen enda et hakk opp fra Silver. Neil Youngs Harvest Moon har en fantastisk klang over fingerspillet på kassegitaren, og kordamene synger klart som dagen i bakgrunnen. Stemmen til Neil er så åpen og gjennomsiktig som jeg kan huske å ha hørt den. Og selv om ikke denne låta er noen basstest av noe slag, så står bassgitaren fjellstøtt, mens trommevispene skinner i toppen. Det er enda mer luft og flere nyanser fra Gold, enn jeg kan huske fra Silver ( jeg har ikke fått sammenlignet direkte).
The Kills’ Doing it to Death fra nyeste album Ash & Ice har derimot en dypere og mer rytmisk bass, og spiller man med det jeg betrakter som ”normalt lyttenivå”, er det hele glimrende kontrollert. Høyttalerne kan også spille grisehøyt, enda høyere enn Silver Phantom, men i likhet med sine svakere søsken flater Gold ut i bassen når man drar på. Det blir slankere og flatere, og dermed også et mer klinisk og kaldt lydbilde.
Til sammenligning er det mer varme og fylde i bassen ved høyt lydnivå når vi spiller på Audiovector QR3 drevet av Rotel RA-1592. En kombo til rundt 45.000 kroner, og dermed prismessig sammenlignbart. Der hvor Devialet ikke lar seg plukke på nesen, er i dynamikken i mellomtonen, som er så livat og leken som noe vi har hørt, og som rydder opp i selv det mest rotete lydbilde. Her har Devialet noe som man ikke får med passive høyttalere.
En liten svakhet våre testeksemplarer av Gold Phantom imidlertid har, er at stereoperspektivet ikke er like spikret som med det passive høyttalerparet fra Audiovector. Kan det være at Dialog ikke helt klarer å få de to trådløse høyttalerne til å treffe helt på slaget? At det er en forsinkelse på et mikrosekund i den ene høyttaleren? Dette var ikke noe jeg la merke til med Silver Phantom, og går jeg tilbake i notatene mine noterte jeg meg at den hadde bedre stereoperspektiv enn de digitale og trådløse Dynaudio Foxus 600 XD. Men det er ikke til å komme bort fra at Gold Phantom ikke har et like definert sentrum av lydbildet som Audiovector QR3. I hvert fall ikke det paret vi fikk låne. Det skal nevnes at dette var første gang Devialets utsendte franskmenn fikk høre om at dette da de kom for å hente høyttalerne, så vi får ta forbehold om at det kanskje bare var dette paret. Det var ikke noen stor sak, men til denne prisen bør man kunne forvente perfeksjon på dette området.
Konklusjon
Med Gold Phantom har Devialet tatt grensene de allerede hadde flyttet med Silver Phantom, og tøyet dem ytterligere. Gold kan nemlig spille enda høyere, renere og mer eksplosivt, og får musikken til å stå ut av høyttalerne og lage skikkelig liv i stua! Og det er ekte dypbass her!
Du kan bruke en høyttaler i mono, eller kjøpe to og koble i stereo. Så kan du plusse på en høyttaler på badet, en på soverommet og i det hele tatt fylle huset med Phantom-høyttalere. Det kan da være fornuftig å kjøpe rimeligste modell til de andre sonene, for den som bare heter Phantom er faktisk også ganske rå med 750 watt peak-effekt og 99 dB maksimalt lydtrykk.
Brukervennligheten er på topp, alt er tipp-topp tommel opp, men vær klar over at bassen flater ut når man spiller høyt, for å beskytte høyttalerne, og vi opplevde at stereoperspektivet ikke var 100 prosent spikret i midten, antakelig på grunn av en liten tidsforskyving på et millisekund eller noe sånt på den ene høyttaleren.
Vi lar oss likevel stadig imponere over Devialets oppfinnsomhet og ingeniørskap, og Gold Phantom er med på å flytte grensene videre. Uten å ha sammenlignet dem direkte, spørs det om du kanskje likevel får mer for pengene ved å velge den rimeligere Silver Phantom.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser