Den britiske høyttalerprodusenten B&W er en av de store høyttalerprodusenter på verdensplan. Firmaets høyttalerserier har vært på markedet i mange år, og det er gjennomtenkte konstruksjoner bygd for å holde. Man er heller ikke så følsomme for motetrender, men holder på sitt konsept med egne spesialiteter som man stadig filer på for å forbedre.
Her ser vi på den siste høyttaleren fra firmaet, CM10, en treveis bassrefleks gulvhøyttaler med flere av de velkjente B&W spesialiteter.
CM10
CM10 er flaggskipet i CM-serien, som er den nest største serien i B&W-programmet. Høyttaleren er like høy og bred som den tidligere toppmodellen i serien, CM9, men er nærme 4 cm dypere. Den meterhøye høyttaleren står på en ganske stor rektangulær fot som man kan skru spikes i. Til tross for at CM10 er av samme størrelse som CM9 har man lykkes med å få inn et tredje basselement i kabinettet. Til gjengjeld har man så flyttet diskanten opp på kabinettet i et karakteristisk B&W-hus som på toppmodellene fra firmaet, 800 Diamond-serien. Dette skal ifølge B&W forbedre både spredning og stereoperspektiv markant. Det å sette diskanten på toppen av kabinettet er noe som B&W har holdt på med siden slutten av 70-tallet på sine toppmodeller.
Annet nytt er en nykonstruert aluminium sandwich diskantmembran og at FST-mellomregisteret rent mekanisk sett har blitt koblet fri fra kabinettet på samme måte som på 800-serien. FST er en B&W spesialitet, hvor man takket være at Kevlar mellomregistermembranen beveger seg veldig lite har oppnådd et minimalt og skjult kantoppheng. Det mener man gir en bedre transientoppløsning og gjør også at elementet kan utnyttes til å gå lenger opp i frekvens.
Bassporten er bakoverrettet og sitter over terminalene. Den har den spesielle overflaten med groper, som en golfball, som B&W sier gir bedre luftstrømming gjennom porten. Til forskjell fra stativhøyttaleren PM som har fått påført komposittmateriale for å gjøre kabinettet enda mer dødt, har CM10 et mer klassisk kabinett. Det finnes i wenge og rosewood tre, matt hvitt eller med sort høyglansfinish.
Stort, meget stort
Høyttalere fra akkurat B&W pleier å få mange meget motstridende kommentarer. Mange synes at de spiller mitt i blinken, noen har innvendinger mot fremfor alt diskanten som visse ikke liker. Jeg har ingen problem med deres diskant, heller tvert i mot. Og spesielt ikke den nye diskanten her, som er et klart fremskritt etter min mening.
Helt klart er det at B&W har noen familietrekk i sine høyttalere, her er en åpen og veldig konkret og påtakelig lydopplevelse som folk som liker en litt slappere og mer tilbakelent gjengivelse, kan oppleve som for livlig. Vi andre opplever dem som engasjerende og som høyttalere man gjerne benytter, de maner liksom til musikklytting og gjør det artig å spille. Det betyr at dette er en høyttaler du skal lytte til, men jeg mener det er stor sjanse for at du kommer til å bli fengslet av spillestilen, som virkelig arbeider for at du skal få en fin opplevelse når du spiller din musikk.
Bowers & Wilkins CM10 spiller stort, meget stort. De fyller mitt store lytterom på en måte som bare høyttalere som er konstruert for større rom kan klare. Det er et lydbilde med ordentlig dyp og bredde, mer dyp enn jeg hadde forestilt meg. Det er faktisk i klasse med de aller beste (og skikkelig dyre) høyttalere jeg har hatt på besøk. Den spiller med autoritet.
Lydbildet er også fint balansert. At man har lagt til et ekstra basselement gir mer kropp og en kraftigere gjengivelsen med mer kjøtt enn for eksempel lillebror CM9, er meget bra, det gir bedre harmoni da den fysisk flyttede diskanten med sin nye membran er mer oppløst og detaljert enn tidligere diskantelementer i de ”normale” seriene fra B&W. Det har sikkert også betydning for at man opplever det store lydbildet, stereoperspektivet og spredningen er bedre enn jeg husker fra mine tidligere opplevelser fra B&W.
Spennende
Dette er en spennende høyttaler. Spiller jeg velprodusert popmusikk, i dette tilfellet den italienske sangerinnen Laura Pausini, gir det store lydbildet en meget fin plattform for at alt det arbeid som har blitt lagt ned på produksjonen virkelig skal komme til sin rett. Her er både det trykket som skal være, og alle de fine og gjennomarbeidede detaljene som skiller en bra produksjon fra en dårlig kommer fint frem. Det gjør også at musikkopplevelsen får liv. Ordentlig med liv.
Er dette da en høyttaler for den sanne audiofile? Nei, til det har B&W sin 800-serie. Dette er en høyttaler for musikkelskeren som vil ha mye musikk for pengene. Du får følgelig ikke den stille og svarte bakgrunnen som kjennetegner high-end, og du får heller ikke den strikt nøytral gjengivelsen. I stedet får du liv og følelse.
Iblant kan det nesten bli litt mye liv. Jeg har en innspilling av en trommesolo med Alex Riel der han i starten på sporet går frem til sitt trommesett. Han går betydelig tyngre via CM10 enn jeg kan huske fra noen annen høyttaler. Men, det er litt av dette ekstra trøkket som også gjør at vi får liv i musikken.
Dette skulle kunne medføre at det ikke var så artig å høre klassisk musikk på CM10. Feil, sier jeg, tvert i mot. Til min overraskelse ble for eksempel solopartier på fiolin spennende, man får den der nerven i musikken som gjør at man instinktivt spisser ørene og lytter. Det er en virkelig god karakter for en høyttaler i denne prisklassen.
Konklusjon
B&W CM10 er en høyttaler for den som lytter mye på musikk og musikk fra alle sjangre. Høyttaleren skal ha et stort rom for å komme til sin rett, men den kan også fylle et riktig stort rom. Den byr på et stort lydbilde og spiller engasjerende, med autoritet og gjør det helt enkelt artig å lytte til musikk. Og det er en av de viktigste egenskapene en høyttaler kan ha!