TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

TEST: Bowers & Wilkins 802 D4

Ingeniørkunst i magiens tjeneste

Med 802 D4 har Bowers & Wilkins laget en imponerende høyttaler som balanserer på grensen til det teknisk mulige. Den kombinerer enestående ytelse med et ikonisk design.

Av / 18.04.24 - 12:00
Bowers & Wilkins 802 D4

Lyd & Bilde mener

  • En uendelighet av detaljer, i et enormt stort og rent lydbilde.
  • Den dype bassen fortjener enda mer trøkk i mellombassen.

Hva får du når en av verdens ledende høyttalerprodusenter kaster seg ut i et prosjekt for å skape den ultimate høyttalerserien? Svaret er Bowers & Wilkins 800 D4-serien. Hvor toppmodellen 801 D4 er foreløpig siste ledd i arverekken til den ikoniske høyttaleren som tok plass i legendariske Abbey Road Studios for nesten 45 år siden, og med det satte en ny referanse for studiolyd.

Et steg ned fra den gigantiske toppmodellen 801 D4 finner vi 802 D4. Hvor D4 står for fjerde generasjon med diamant-diskant. Mye mindre er den derimot ikke, bare tre millimeter lavere og knapt fire centimeter smalere. Hver høyttaler veier 12,5 kilo mindre, men med en vekt på 88 kilo pr. stykk skal nok ryggen få kjørt seg likevel. Heldigvis står de på hjul, så de kan trilles på plass. Det vil si, jeg ville ikke rullet dem rundt på parkett, da klemskader kan oppstå fra de små hjulene.

Bowers & Wilkins 802 D4 beauty-topaz
Foto: Bowers & Wilkins

Når høyttalerne står på ønsket plassering, kan du skru ned piggene, som allerede sitter på plass i undersiden av høyttalerne. Genialt!

802 D4 står, sammen med sine andre D4-søsken, som inkarnasjonen av B&Ws ultimate ambisjon – å bringe lytteren så nær det originale lydsporet som mulig. For å oppnå dette har B&W søkt mot kanten av hva som er teknisk mulig, og resultatet er en kompromissløs konstruksjon som tåler den mest notoriske granskning. Du vil ikke finne en skjev skjøt eller skrue noe sted, alt er slipt, pusset og sammenskrudd til perfeksjon. 

Les også Høyttalere du kan dø med Dette er ultra high-end som får deg til å gråte. Av glede, over å føle den fullkomne magien av musikk. Og av sorg, fordi du aldri får råd.
Bowers & Wilkins 802 D4 robotics production line-topaz
Mye av produksjonen skjer med roboter. Foto: B&W

Kabinettkonstruksjonen

Det første som slår en når man ser 802 D4 er det ikoniske designet. Utseendet er diktert av akustiske hensyn, hvor hovedkabinettet har en nærmest perfekt dråpeform, sett ovenfra. Dette er for å lede alle lydbølger bort fra hverandre og minimere egenresonans.

Annonse

Inni dette dråpeformede skallet finner vi B&Ws spesialkonstruerte Matrix-skjelett. Dette er et nettverk av intrikate, sammenflettede paneler som styrker kabinettveggene i alle retninger og reduserer resonanser. I tillegg er det forsterket med aluminium på kritiske belastningspunkter. Ifølge B&W er Matrix-oppbyggingen i D4-serien deres mest avanserte noensinne. 

Bowers & Wilkins 801 D4 matrix
Det innvendige Matrix-kabinettet er laget for å minimere vibrasjoner. Foto: B&W

Turbine Head

Over basselementene ruver det separate mellomtonekabinettet, som B&W selv kaller «Turbine Head». Huset er i solid aluminium og har gjennomgått omfattende avstiving og demping for å unngå vibrasjoner og stående bølger. I D4-versjonen har mellomtonekabinettet også fått en enda bedre akustisk frakobling fra basskabinettet.

Helt på toppen troner et skinnende aluminiumsstag som rommer diskanten – en separat enhet som igjen skal isolere den skjøre diamantdomen fra resten av kabinettet. Staget er avsmalende bakover, for å absorbere energi fra membranens bakside, og gi minimalt med diffraksjon.

Video over: Fra fabrikkomvisning under produksjonen av 800 D3-serien. Video: Geir Gråbein Nordby

Egenutviklede elementer

Selve høyttalerelementene i 802 D4 er skreddersydde og dypt forankret i B&Ws ingeniørkunst. Mellomtonen bruker deres unike, egenutviklede Continuum-membran, opphengt i et såkalt biomimetisk dempesystem, det vil si at det har egenskaper som etterligner de man finner i naturen. I dette tilfellet er det snakk om å redusere uønskede lufttrykkforskjeller, som kulminerer i hva Bowers & Wilkins hevder er «den mest realistiske mellomtonegjengivelsen noensinne».

Diamantdiskanten har vært et varemerke for B&W de siste årene, og representerer kanskje den reneste formen for høyteknologi i høyttalersammenheng. Med enestående stivhet og lav masse, skal denne gi en sylskarp, men samtidig ren og ufarget diskant helt opptil 28 kHz, lineært målt med bare -3 dB avrulling.

I bunnen finner vi to 8-tommers basselementer med B&Ws egenutviklede Aerofoil-membran. Denne har en sandwich-konstruksjon med karbonfiber utenpå et stivt skummateriale, og en kurvatur som skal minimere resonanser og sikre en renest mulig stempelbevegelse.

Det hele toppes med et spesialtilpasset delefilter med skreddersydde kondensatorer fra Mundorf. Disse sitter på innsiden av et solid aluminiumbakstykke med kjøleribber, for å holde delefilterkomponentene på en stabil temperatur. 

Bowers & Wilkins 802 D4 tweeter
Den ikoniske diamantdiskanten, i et dråpeformet stag, som reduserer forvrengning. Foto: B&W

Lyden av B&W 802 D4

Og hvordan låter denne teknologiske tour de force-en? I ett ord: lytefritt. Et frekvensomfang som strekker seg lineært fra 17 til 28.000 Hz og en følsomhet på hele 90 dB, vitner om at dette er en svært stabil og effektiv konstruksjon, som ikke burde trenge mange forsterkerwatt for å vise et godt snev av hva de kan.

Jeg har hatt høyttalerne stående en god stund, og rukket å få ulikt utstyr inn og ut døra i testperioden.

En interessant elektronikkombinasjon jeg fikk testet med var musikkstrømmeren Gold Note DS-10 EVO, med separat strømforsyning og med sin variable lydutgang direkte tilkoblet den eksepsjonelt rentlydende effektforsterkeren Mola Mola Perca (test kommer).

Lyden med dette oppsettet er forbilledlig ren, som om den er skåret med laser. Perfeksjon uansett hvor i lydbildet man fokuserer, aldri harskt eller grovkornet. Detaljrikdommen i Madonna-coveren Like a Prayer fremført av King Hannah er til å gå i gulvet av. Stemmen hennes står ut av høyttalerne, som totalt forsvinner. Som et hologram som henger foran meg i rommet. De droneaktige basstonene plassert mot høyre i lydbildet, er så detaljert og så velklingende at det føles som om basstonene nærmest er vevet lag for lag.

Perkusjonen gjengis med en sånn snert og åpenhet, spesielt i mellomtoneregisteret, men sammenhengen mellom frekvensområdene er da også upåklagelig.

Det eneste jeg ønsker meg, er mer trøkk og dynamikk, da det tross alt er svære høyttalere som bør klare å hamre løs når de skal (selv om det å lytte til musikk som regel dreier seg om helt andre kvaliteter, som disse høyttalerne virkelig besitter).

BW-802-D4-rig-GeirNordby
Bowers & Wilkins 802 D4, med Naim New Classic 300 og dCS Lina i bakgrunnen. Foto: Geir Gråbein Nordby

Med Naim

Et elektronikkbytte til Naim Classic 300-serien gir vesentlig bedre fysikk. 175 watt ville kanskje ikke sagt så mye, om det var hva som helst annet enn Naim. Men når vi vet at Naim med 90 watt får til hva de fleste konkurrentene trenger 200 watt til (Naim har gjerne en enorm peak-effekt, som absolutt er relevant), så blir det klart at mono-effektforsterkeren NAP 350 har kraft så det monner.

Naim-oppsettet med en separat strømforsyning til streameren NSS 333 koster omtrent det samme som et par 802 D4, så prismessig er det en god kombinasjon.

Og det er det definitivt også lydmessig. For når man tar den ekstreme oppløsningen og tilfører en god dose mer fysikk, så blir det noen ganske andre rytmer på Lola Youngs triphop-låt Stream of Consciousness. Perkusjonen får en helt annen fysikk, og stemmen til Lola tilføres mer «kjøtt på beinet» nedover i toneregisteret.

Med Hegels dyreste

Sammen med Hegels dyreste forsterkersett P30A og H30A ligger alle forutsetninger for en enda mer dynamisk og fysisk gjengivelse av lydbildet. Og det får man også. Samtidig blir det også klart at høyttalerne har en innebygd bremsekloss i bassen. Nærmere bestemt mellombassen. For mens høyttalerne går unektelig dypt, og bassen gjengis med en detaljrikdom man knapt trodde var mulig, så er høyttalerne ganske langt unna å formidle en skarptromme med samme magespark som for eksempel KEF Blade One Meta er i stand til. Den ekstreme fysikken i rytmene de skapte i testrommet for to år siden, er en følelse jeg har jaget siden. Og når man forventer litt mer trøkk i mellombassen med såpass store og tunge høyttalere som 802 D4.

Bowers & Wilkins 800 D4 family
Hele 800 D4-familien. 801 D4 (venstre) er ikke veldig mye større enn 802 D4 ved siden av. Foto: Bowers & Wilkins

Den fornuftige modellen i midten?

Også den mye dyrere storebroren 801 D4 har litt samme tendens, selvsagt i mindre grad. Og under har vi jo 803 D4. Som igjen har en ørlite lysere bass enn 802, men som ellers klarer seg veldig bra. Og som for meg fremstår som det mest fornuftige kjøpet av de tre, men har du et større rom så er 802 D4 ikke prosentmessig så mye dyrere. Med samme magi i hele toneregisteret, bare ikke med de aller dypeste frekvensene i bassen. Men heller ikke noe spesielt mindre trøkk i mellombassområdet.

Men la det ikke være noen tvil: Uansett hvilken høyttaler i 800 D4-serien man skulle valgt seg, så kommer musikken ut med en ekstremt lav forvrengning, som lar musikken puste fritt gjennom de mest komplekse passasjene. Man hører nye nyanser og detaljer ved hver lytting. Dette er virkelig vanedannende saker.

Bowers & Wilkins 802 D4 black beauty side
Foto: Bowers & Wilkins

Konkurrenter

Hvis du er heldig nok til å være i dette prissegmentet når du skal finne dine neste høyttalere, så står 802 D4 selvsagt ikke uten konkurranse. KEF Blade Two Meta, lillebroren til Blade One Meta, koster det samme. Hvis brutal dynamikk og kraftige magespark er det du søker, så vil de være et bedre valg. Der får du også en enormt bra spredning, slik at lyden er veldig homogen uansett hvor du sitter i forhold til høyttaleren. Men 802 D4 har et klart forsprang når det kommer til luftighet, gjennomsiktighet og oppløsning. KEF-ene har også et aksentuert presensområde, som kan bli skarpt på nasale sangstemmer.

Så har vi Focal Sopra No3, som låter storvokst og potent. Mer potent i mellombassen enn 802 D4, men mer overdrevne sibilanter.

Audiovector R6 Arreté er også en høyttaler å vurdere. De låter eminent bra, samtidig er de enda mer lettdrevne enn 802 D4. Langt fra samme inntrykk av byggekvalitet, men en fabelaktig høyttaler likevel.

Vivid Audio Kaya 90, da. Med sitt spesielle avrundede utseende, og med flere likheter med Bowers & Wilkins enn ulikheter. Selv om de visuelt sett er veldig forskjellig. Sjefskonstruksjonen Laurence Dickie hadde nemlig ansvaret for B&Ws snegleformede Nautilus-høyttaler tilbake i 1993, og kom opp med prinsippet om avsmalende rør bak høyttalerelementene. Det samme prinsippet brukes i Vivid Audios høyttalere, bare formet annerledes på innsiden av kabinettet.

Kaya 90 låter da også like klokkerent som homogent. Den er mye lettere av vekt enn 802 D4, men lydmessig er de ikke så ulike. B&W-høyttalerne går riktignok vesentlig dypere i bassen, men jeg ville absolutt også lånt ørene til Kaya 90. 

B&W 802 D4 all colors
Foto: Bowers & Wilkins

Konklusjon

Er B&W 802 D4 den perfekte høyttaleren? Vel, det spørs om noe slikt eksisterer. Jeg mener det ikke gjør det. Men det som er sikkert, er at den tøyer grensene for hva som er mulig å oppnå innen høyttalerdesign i dag. Spesielt når det kommer til renhet og åpenhet. Høyttaleren kombinerer B&Ws mest avanserte teknologi med materialvalg fra øverste hylle, og en særegen design hvor funksjon og form går hånd i hånd.

802 D4 er kanskje ikke høyttalermodellen for alle. Både pris og størrelse henvender seg til de mest dedikerte entusiastene. Men for de som søker det ypperste av høyttalerkunst, og har midlene til å realisere det, representerer 802 D4 noe av det beste du kan få. En høyttaler som ikke bare spiller musikk, men som fyller sjela med den.

Personlig savner jeg mer trykk og energi i mellombassregisteret. Men jeg åpen for at det er meg det er noe galt med.

Karakter
Bowers & Wilkins 802 D4
Ultra High End
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)

LB+Total måned / 185,-

Tilgang til ALT innhold i 1 måned

LB+ Total 12 mnd / 156,-

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder

55.50,- / mnd
185,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Sonos Arc Ultra tar lyden til nye høyder

Muskelbunt i skreddersøm

Lyden av dansk storhet

Latterlig bra retrohøyttaler

Lydplanke, høyttaler og møbel: Tre ting på én gang

Technics knock out

Blåser ørene av deg

Årets beste lydplanke fra Samsung?

Dynamitt i bokhylla

6 billige lydplanker

Lyngdorf til lavpris?

Kulerund høyttaler i reiseformat