Audiovector har ført en annerledes praksis med sine høyttalerserier. Nemlig at en høyttalermodell finnes i flere utgaver, akkurat som når man kjøper bil. Tar du turen innom en VW-forhandler og spør etter Golf, får du spørsmålet tilbake: Hvilken Golf da? Det samme vil Porsche gjøre, dersom du vil ha en 911. Visste du at det finnes ti ulike 2019-utgaver av 911!?
I motsetning til når du kjøper bil, vil derimot Audiovector ikke låse deg til den utgaven du har kjøpt, men gir deg mulighet til å oppgradere høyttaleren hvis budsjettet tillater det ved en senere anledning. Du kan bruke drøyt 30.000 kroner på et par SR3 i sin rimeligste Super-variant, og deretter oppgradere, gjerne i flere steg – til du til slutt sitter med den dyreste versjonen ved navn SR3 Avantgarde Arreté. Som for øvrig koster drøyt 80.000 kroner for et par om du kjøper den direkte.
For to år siden kom imidlertid SR3 i en enda råere versjon. Nemlig Arreté Raw Surface. Dette var en utgave bekledd i betong og med en helt ny diskant og delefilter. Denne kunne man for øvrig ikke oppgradere til, men måtte kjøpe den direkte. Kun 100 eksemplarer ble laget, ett har stått på vårt testrom helt til nå. Prisen på Raw Surface var 115.000 kroner for et par, men denne er nå utsolgt.
En helt ny 3-er
I etterkant av Raw Surface har Audiovector laget R8, en mindre bror til flaggskipet R11. I utviklingen av denne høyttaleren, som koster nesten 600.000 kroner for et par(!), har man lært noe nytt. Ikke bare kunsten å lage enda bedre høyttalerelementer, men man har også funnet ut at man ved å koble de riktige komponentene i delefilteret til jord, så kan man halvere den elektriske forvrengningen (3 dB).
Denne lærdommen har man nå brukt, når man skal lage en enda bedre serie enn SR3. R3, som den heter nå, er tilgjengelig i utgavene Signature, Avantgarde og Arreté, med mulighet for å oppgradere fra en til en annen. Bare Arreté-versjonen kan kobles til jord.
Prisene legger seg omtrent der hvor forgjengerne lå, men med Signature som rimeligste høyttaler er startprisen nå 47.000. Arreté-utgaven er noe dyrere enn den forrige SR3 Avantgarde Arreté, men en meget hyggelig nyhet er at den skal være en både bedre og billigere høyttaler enn Raw Surface-versjonen av SR3 Arreté. Den koster nemlig 98.000 kroner, altså 17.000 mindre enn Raw Surface. Kult!
Enda bedre enn best
SR3 Raw Surface sendte meg til himmels. Dette kunne da ikke bli stort bedre. Så fikk jeg høre R3 Arreté.
Selve klangkarakteren er veldig lik Raw Surface. Luften i toppen, den fantastiske mellomtonen som får frem magien når vokalister i verdensklasse utleverer seg. Enten det er Pavarottis legendariske vibrato, eller de utenomjordiske overtonestrukturene i stemmen til Cecilia Bartoli, så får høyttalerne det frem som den største selvfølge. Side ved side inne på vårt testrom aner jeg kanskje et ørlite lag med flere overtoner fra R3 Arreté, samtidig vil jeg ikke utelukke at det er ønsketenkning. Man vil jo at en ny modell skal være bedre! Det som i hvert fall er helt sikkert, er at R3 Arreté i likhet med Raw Surface er mye bedre enn SR3 Avantgarde Arreté, den tidligere toppmodellen.
Strammere bass
Det er større forskjeller å høre i bassen. Ved første gjennomlytting (det vil si, etter ca. 50 timers «innspillingstid») føler jeg at bassen er slankere hos R3. Raw har mer trøkk og guffe i bassen på flatt produserte pop- og rap-utgivelser. Som gjør dem et lite hakk mer underholdende å lytte til, på produksjoner som ikke er spesielt underholdende lytting i utgangspunktet. Mer tilgivende overfor dårlige produksjoner, rett og slett. Men etter hvert blir det tydelig at det er fordi Raw er noe tregere enn R3. Den er taktfast, for all del, men hos R3 reagerer den enda kjappere. Bare hør på kontrabassen på Patricia Barbers Summertime fra A Distortion of Love. Ok, så har man ikke det samme bunndraget som med den større SR6 Arreté, men det er like fjellstøtt som med SR3 Raw. Og enda krispere og tonalt luftigere.
Til jord skal du bli
På tide å koble inn jordkabelen (som Audivector kaller Freedom). Denne kobles fra jordpunktet på hver høyttaler til stikkontakten, men merk at det kun er jord som er tilkoblet.
Det som skjer, er ganske oppsiktsvekkende. Lyden blir verken høyere eller lavere, og selve klangbalansen er identisk. I stedet er det holografien som blir annerledes. Nærmere bestemt at lydbildet får bedre fokus. Instrumenter mikset i sentrum trekkes enda tydeligere mot midten, i stedet for å være smått smurt utover til hver side.
Cymbaler som panoreres fra venstre mot høyre har en enda tydeligere plassering i stereobildet. Spesielt godt hører man det på monoinnspillinger, som Frank Sinatras Only the Lonely fra albumet ved samme navn fra 1958, remastret i MQA i 2018. I stedet for å males utover på sidene, står Frank og pianoet midt i rommet, nærmest som om de spiller gjennom én høyttaler plassert midt på gulvet. Tilsvarende vil en innspilling med stor stereobredde males enda bredere utover, fordi fasen er enda mer spikret. Hunden i begynnelsen av Roger Waters’ The Ballad of Bill Hubbard, høres virkelig ut som om den kommer bakfra og til høyre, takket være QSound og altså høyttalernes faseriktige respons.
Den komplette, kompakte gulvhøyttaler
Når budsjettet øker til 100.000 kroner for et par gulvhøyttalere, har størrelsen det med å øke tilsvarende. Som er tøft, men upraktisk. Derfor er det meget kjærkomment at det også finnes high-end-produsenter som legger sjelen ned i et par kompakte gulvhøyttalere. Og når det kommer til kompakte gulvhøyttalere til 100.000 kroner, vet vi ikke om noe bedre enn Audiovector R3 Arreté.
Lyden er ytterligere forfinet fra den allerede fantastiske SR3 Raw Surface. Bassen er enda strammere, instrumentene får enda mer luft, det låter bare fantastisk. Og kobler du til Freedom jordkabelen (koster 6.000 kr ekstra), får man et stereoperspektiv som langt overgår det nest beste blant gulvhøyttalere i denne klassen.
1 hendelser på “Audiovector R3 Arreté”
Legg igjen en kommentar
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser
Jeg bet meg merke i følgende uttalelse her:
Hunden i begynnelsen av Roger Waters’ The Ballad of Bill Hubbard, høres virkelig ut som om den kommer bakfra og til høyre, takket være QSound og altså høyttalernes faseriktige respons.
Jeg har et par gamle Dali Grand her i stuen, og kan ikke annet enn å si at jeg hører akkurat det samme her. Selv uten denne fantastiske utgjevningsjordledningen.