Helt siden starten i 1983 har Velodyne hele tiden vært i fronten med sine høyteknologiske subwoofere. Produsenten var blant annet en av de første til å bruke digital basskorreksjon i en subwoofer.
Og SPL-1200 Ultra gjør ikke skam på sin Silicon Valley-arv, for i pakken ligger en målemikrofon, som sammen med en innebygd 7-bånds parametrisk equalizer måler subwooferens oppførsel i rommet, og til en viss grad kan rette opp skjevheter i frekvensgangen. Man kan også velge mellom ulike innstillinger: Movies, Rock, Jazz og Games, som har litt ulik filtrering og boost av frekvenser.
Et blått display i front viser lydnivået, og dessuten innstillinger som gjøres underveis med fjernkontrollen. Displayet kan slukkes, om det ønskes.
Velodyne har også skjønt hvordan man får mest mulig slagkraft fra en 12-tommer i et kompakt kabinett, nemlig ved å putte på en forsterker på 1200 watt!
Lydkvalitet
Lydmodusen Jazz er den nøytrale. Her filtreres alle toner under 15 Hz ut, som uansett ikke høres og derimot kan gi problemer i rommet. Ikke dumt.
Ukorrigert er bassresponsen noe svulstig, som låter tøft på funk og rap. Hør på Kendrick Lamars ”Swimming Pools” og fortell at det ikke rikker i hiphop-foten! I Rock-modus forsterker subwooferen 50 Hz-området med 4 dB og rister tak i buksebeinet.
Men også i nøytral modus er bassen litt varm og fet. Basstonene har vekten i det lavere frekvensområdet, og bassen blir ikke helt så stram og punchy som vi ønsker. Jazz og klassisk foretrekkes uten denne «larger than life»- karakteren.
Etter korrigering blander subwooferen seg bedre inn i lydbildet, slik at den forsvinner mer. Med litt jobbing med plassering og nivå fikk vi temt den ganske bra, slik at kontrabassen til Jan Johansson på hans «Jazz på Svenska» følger tonene bra. Vi får likevel aldri helt bort den litt bøse «subwoofer-lyden».
Film i surround er på sin side tøft. Her drønner det løs, basskanalen gjør mye ut av seg og rister tak i veggene. Subwooferen har ikke like skarpe impulser på Godzilla som Elac og REL, små detaljer i bassområdet går tapt. Men det står klart til godkjent.
Konklusjon
Til tross for et ganske kompakt ytre er Velodyne SPL-1200 Ultra en slagkraftig subwoofer, som rister bra tak i både bukser og vegger. Den har en rekke innstillingsmuligheter til å tilpasses rom og smak hva film og musikk angår. Og best av alt, den har automatisk romkorreksjon. En heftig subwoofer på film og rock, som bare mangler litt på attakk og raffinement i de lysere basstonene for å være det foretrukne valget på akustisk musikk.
Også i denne testen:
SVS SB13-Ultra
Rå slagkraft
Med testens største basselement varter kraftkaren fra SVS opp med harde slag på både film og musikk. Og den låter bra!
JL Audio E-Sub e112
Muskler og finesse
Med JL Audio får man det beste av to verdener: stram, detaljert dypbass kombinert med en slagkraft av en annen verden!
REL Acoustics S/5
Best på musikk
Med én gang denne subwooferen ble koblet til, hørte vi at det satt.
Elac SUB 2070
Knyttneve i silkehanske
Elacs nye dobbeltdekker-subwoofer er både kraftfull og fintfølende. Trådløs overføring og app-styring gjør SUB 2070 til en av de mest avanserte subene i testen.
Dali P-10 DSS
Kompakt allrounder
Dalis bud på en high-end kompakt subwoofer er både lekker og vellydende, men noe dypbassmonster er den ikke.
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser