SVS SB13-Ultra

Rå slagkraft

Med testens største basselement varter kraftkaren fra SVS opp med harde slag på både film og musikk. Og den låter bra!
Lyd & Bilde mener
Her kombineres stor slagkraft med en evne til å henge med i svingene, uansett musikk. Basseffektene på film gjengis også med stor overbevisning.
Funksjoner og display sitter på baksiden, som gjør det knotete å stille inn. Subwooferen er ikke fullt så stram og oppløst som et par andre.
Spesifikasjoner
  • Trykkammer
  • 13,5" basselement
  • 1000 W RMS forsterker
  • 20-460 Hz frekvensgang (+/-3 dB)
  • 45,5 x 44,2 x 47 cm (H x B x D)
  • 22 kg
forfatter

Amerikanske SVS lager også høyttalere, men er først og fremst kjent for sine subwoofere. Og mange av dem er store, med både to og tre refleksporter.

SB13-Ultra tilhører SVS sin minste subwoofer-serie, men er likevel blant testens største. Det må den være for å få plass til et 13,5 tommers basselement med lang slaglengde. Kabinettet er her et lukket trykkammer uten noen form for ventilasjon, som kan gi renere basstoner, men på bekostning av dypbass og slagkraft. Men med 1000 watts forsterkerkraft er vi ikke bekymret.

Av innstillinger kan nevnes parametrisk EQ, fase, og både lavpass- og høypassfilter ved tilkobling av høyttalere til subwooferen. Forsinkelse kan da settes til høyttalerne, for riktig timing. Dessuten kan man aktivere et subsonisk filter hvis det rumler for mye i bassen. Suben har både balanserte og ubalanserte tilkoblinger.

Innstillinger gjøres på baksiden. Her sitter også tegnruten som viser hva man gjør. Vi ville foretrukket at dette satt i front, spesielt siden det ikke følger med noen fjernkontroll her.

 

SVS_SB13_Ultra_svarteik

 

Lydkvalitet

Med hiphop og funk viser SVS seg fra sin tøffeste side. Det låter tungt, og det slår hardt. Og det uten å låte like bunntungt i dypbassen som Velodyne. I stedet låter SVS ganske rent og pent nedover, samtidig som den henger veldig bra med oppover. Den har ingen problemer med å sømløst skjøte seg til lyden fra høyttalerne våre.

Det gjør at SVS fungerer bra også med akustisk musikk. Kontrabass låter stort og stødig, det samme gjør flygel. JL Audio er enda litt strammere og mer lineær enn SVS, men forskjellen opp er liten. SVS blåser fra både Dali, Velodyne, Elac og REL når det gjelder evnen til å spille høyt ved de aller laveste frekvensene rundt 20-30 Hz.

Filmopplevelsen blir derfor meget tøff. Basseffektene smeller hardt og dypt, uten at subwooferen får noen pusteproblemer. Intense fluktscener i «Maze Runner» har masse trøkk i basskanalen, som får buksebeina til å riste. Dette er moro!

SVS er ikke fullt så stram som JL Audio, som blander seg enda bedre inn i lydbildet. Men nå skal vi nevne at vi ikke har hatt nødvendig måleutstyr for å finne problemfrekvensene og dra ned disse med SVS sin parametriske EQ, noe som garantert ville hjulpet.

 

Konklusjon

SVS beviser at de fortsatt gir mye subwoofere for pengene. For selv om SB13-Ultra er i den rimeligere enden i denne testen, holder den fint følge med de dyreste – og vel så det. Her kombineres slagkraft med finesse på en overbevisende måte, og subwooferen egner seg like godt til musikk som til film. Den slår hardt, og spiller rene og fine basstoner. Og har du måleutstyret i orden, byr den på mange innstillingsmuligheter.

Les alle artikler i 1 måned for 49 kr

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Allerede abonnent?

Også i denne testen:

JL Audio E-Sub e112

Muskler og finesse

Med JL Audio får man det beste av to verdener: stram, detaljert dypbass kombinert med en slagkraft av en annen verden!

JL Audio E112 er bygget som en stridsvogn, og kan saktens brumme like høyt også. E112 kombinerer stram og presis bass på musikk med tordnende og kraftfull dypbass til film. I bunn gjør den alt vi kan forvente av en god subwoofer!
E112 er ikke fullt så fintfølende og responsiv som de mest musikalske subene, men tett på.

REL Acoustics S/5

Best på musikk

Med én gang denne subwooferen ble koblet til, hørte vi at det satt.

Hvis akustisk musikk er favorittføden, gir REL S/5 en helt magisk bassgjengivelse. Stram og kontrollert, og forbasket godt integrert i lydbildet. Funker også bra på film.
De aller dypeste basstonene får subwooferen til å skurre ved høyt lydtrykk.

Velodyne SPL-1200 Ultra

Fleksibel kraftkar

Har får du mye kraft i et kompakt kabinett, kombinert med automatisk romkorreksjon og fjernstyring.

Dette er en meget kapabel subwoofer med plenty med kraft og masse muligheter for å tilpasses rommet. Pluss for automatisk romkorreksjon.
Vi ønsker oss litt mer attakk og raffinement i det lysere bassregisteret.

Elac SUB 2070

Knyttneve i silkehanske

Elacs nye dobbeltdekker-subwoofer er både kraftfull og fintfølende. Trådløs overføring og app-styring gjør SUB 2070 til en av de mest avanserte subene i testen.

En presis og kraftfull subwoofer som blander seg godt inn i lydbildet, og skaper en nærmest sømløs overgang til fronthøyttalerne. Bassgjengivelsen er lett og leken, fri for etterheng og ujevnheter.
Mangler litt nivå i den aller dypeste bassen.

Dali P-10 DSS

Kompakt allrounder

Dalis bud på en high-end kompakt subwoofer er både lekker og vellydende, men noe dypbassmonster er den ikke.

Dali har levert en meget lekker subwoofer, som henger godt med på rytmene. Fjernkontroll er et stort pluss!
De dypeste basseffektene mangler tyngde og kontroll.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.