JL Audio slo bokstavelig ned som en bombe i markedet da de for noen år siden lanserte sine første serie med subwoofere til hjemmebruk. Versting-subwooferen Fathom F113 satte umiddelbart den amerikanske bilstereoprodusenten på kartet, både hos hi-fi og hjemmekino interesserte. Den rimeligere E-serien tar sikte på å oppnå mye av den samme ytelsen til lavere pris.
E112 har et kompakt, smart utformet kabinett som leveres i svart pianolakk eller svart ask. Kontrollene er gjemt bak et gummideksel øverst på baksiden. Den avanserte romkorreksjonen fra Fathom-serien er borte vekk, og erstattet med enklere nivå- og fasekontroller. Bestykningen er enkel, men effektiv: En 12-tommer med ekstra lang slaglengde, med en forsterker som er i stand til å lavere hele 1500 watt i korte øyeblikk.
Lydkvalitet
Geir og Audun er ikke i tvil: Dette er den subwooferen i testen som best kombinerer raffinert og stram bassgjengivelse med rå kraft i de dypeste frekvensene! JL Audio E112 gjengir Daft Punk med formidabel tyngde og snert i basstromma, helt uten etterheng eller ujevnheter. Man kan tydelig høre hvordan bassen hamrer presist i takt med musikksignalet.
E112 er riktignok ikke så fintfølende og flink til å gjengi små detaljer som den ultramusikalske REL-suben, men den har vesentlig mer slagkraft. JL Audio takler som en av få subwoofere Tygas beintøffe ”Rack City” uten tegn til stress, på lydnivåer som ville filleristet de andre subwooferne! Kendrick Lamars ”Drank” gjengis også med fysisk og heftig bass, som likevel henger bra sammen med fronthøyttalerne. – Dette låter kanonfett, utbryter Geir, og Audun er heller ikke sparsom med superlativene: – Her er det mye bedre snert i rytmene enn med noen av de andre subene.
Mens alle subwooferne i testen har evnen til å få tak og vegger til å riste litt, legger JL Audio inn et ekstra gir. Drønnene fra Godzillas nemesis, Muto, går gjennom marg og bein, og får buksebena til å blafre. Film blir til en fysisk opplevelse!
Ytelsesmessig ligger JL Audio og råskinnet fra SVS svært likt. Desibelmåleren viser stort sett like nivåer helt ned til 20 Hz, hvor SVS SB-13 Ultra ga 3 desibel ekstra (målt i rom på 1 meters avstand). I våre ører har JL Audio et litt strammere og bedre definert attakk på musikk, men i begge tilfeller dreier det seg om rå bassmaskiner.
Konklusjon
JL Audio viser nok en gang at de lager Subwoofere med stor S. Testingen avslører at vi har med en særdeles godt sammenskrudd sub å gjøre: E112 gir ikke fra seg det minste klynk eller knirk på høyt volum, bare ren, kontrollert og uforvrengt bass, kraftig nok til å sette hele omverden i sving! Når man legger til utmerkede musikalske egenskaper, samt gode og lett tilgjengelige justeringsmuligheter, er vi ikke i tvil. JL Audio E-112 er en kompromissløs bassmaskin, og testens beste subwoofer!
Også i denne testen:
SVS SB13-Ultra
Rå slagkraft
Med testens største basselement varter kraftkaren fra SVS opp med harde slag på både film og musikk. Og den låter bra!
REL Acoustics S/5
Best på musikk
Med én gang denne subwooferen ble koblet til, hørte vi at det satt.
Velodyne SPL-1200 Ultra
Fleksibel kraftkar
Har får du mye kraft i et kompakt kabinett, kombinert med automatisk romkorreksjon og fjernstyring.
Elac SUB 2070
Knyttneve i silkehanske
Elacs nye dobbeltdekker-subwoofer er både kraftfull og fintfølende. Trådløs overføring og app-styring gjør SUB 2070 til en av de mest avanserte subene i testen.
Dali P-10 DSS
Kompakt allrounder
Dalis bud på en high-end kompakt subwoofer er både lekker og vellydende, men noe dypbassmonster er den ikke.
Les videre med LB+
Høsttilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker
LB+ Total mnd
Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home i en måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i et år (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser