TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Sony MDR-DS6500

Hjemmekino på hodet

Man behøver ikke gå glipp av kinoopplevelsen bare for at man må ta hensyn til omgivelsene. Sonys hodetelefoner gir imponerende surroundlyd i bærbart format.

Av / 08.12.11 - 07:35
Sony MDR-DS6500

Lyd & Bilde mener

  • Behagelige Imponerende kinolyd
  • Støtter bare en hodetelefon Batteribytte krever service

Som filmentusiast har man selvfølgelig en reell hjemmekino med høyttalere som ikke bare kan formidle dialogen, men også effektene.  Når jagerflyene kommer dundrende over hodet skal man føle at man må dukke, og når målet eksploderer føles det som et spark i brystet.  Men det er ikke alltid det passer å dra på lyden slik at veggene rister.  Vil man se en film sent på kvelden er det ikke populært å forstyrre naboer eller sovende barn.

Hodetelefoner er så klart en løsning, men man går jo glipp av en hel del om man må lytte i stereo.  Her kommer imidlertid Sonys surround hodetelefoner som en reddende engel.

Konstruksjon
Bøylen over hodet består av en metallbue som er kledd med et tynt lag kunstlær.  Bøylen er solid, men spørsmålet er hvor lenge det varer før skinnet går i stykker.  Konstruksjonen går så over i to plastbiter som klokkene er festet til via et kuleledd.  De er skyvbare slik at man skal kunne justere inn klokkene for best mulige komfort.  Det er en skikkelig stabil løsning, men man bør nok unngå å sette seg på dem.

Både bøyle og klokker har en relativt sjenerøs polstring slik at de ikke trykker, selv etter lengre tids lytting.  Derimot blir man – som med alle lukkede klokker av denne typen – lett litt varm rundt ørene etter en stund.  Takket være den lave vekten, polstringen og justeringsmulighetene må hodetelefonene sies å være riktig bekvemme.

På den høyre bøylen sitter en strømbryter som er tilstrekkelig innfelt til at man ikke kommer bort i den ved en feiltagelse, men ikke så mye at den er vanskelig å trykke inn.  Volumkontrollen sitter like under, og den burde ha vært litt enklere å bruke.  Man er tvunget til å famle med fingeren for å finne den og derved lykkes med å justere volumet.

Annonse

Funksjoner og bruk
Senderen kan kobles til din lydkilde på to måter.  Enten med helt vanlige phonokontakter, noe som selvfølgelig bare gir stereolyd, eller med optisk digital tilkobling.  Vil man ha surroundlyd må man altså ha en lydkilde med Toslink ut.  Man kan ha begge tilkoblet samtidig og bytte mellom dem med en bryter på senderen, eksempelvis for Blu-ray-spilleren og TV-apparatet.

På senderen kan man også stille inn om man vil anvende kompresjon eller ikke.  Det hever de lavmælte partiene og senker de mest høylytte, slik at man kan lytte på et rimelig lydnivå uten å gå glipp av noe.  Men det er klart at man mister den imponerende følelsen av effektene om man begrenser dynamikken på den måten.

Man kan også stille inn ulike typer av DSP-effekter.  Voice som gjør stemmer klarere om dialogen er det viktigste.  Game som prioriterer at lydens retning blir så korrekt som mulig, slik at man hører fra hvilken retningen fienden skyter på en.  Cinema skal gi en så naturlig lyd som mulig.  Om man liker disse effektene eller ikke er en smak sak, men man kan alltid stenge av de man ikke ønsker. Ladestasjonen på senderen fungerer bra.  Hodetelefonene havner imidlertid ikke automatisk i rett stilling som på Sennheisers suverene lader, men er ikke langt unna.  Det krever ingen mekking for å få dem på plass, og man merker om de ikke er riktig plassert.  En fullstendig lading tar tre timer og holder sjenerøse 20 timer.  Med tiden vil selvfølgelig kapasiteten avta, og da bør man være klar over at man må levere hodetelefonene til service for å få byttet det innebygde batteriet.

Lydkvaliteten
Senderen har mulighet for dekoding av et antall surroundlydformat.  De som støttes er Dolby Digital, Dolby Digital Surround EX, DTS, DTS-ES Matrix og DTS-ES Discrete.  Sjenerøst, men støtte for de siste HD-lydformat som DTS HD Master Audio og Dolby TrueHD savnes altså.

Takket være at man sender på gigahertz-frekvenser og benytter digital overføring er lydkvaliteten utmerket.  Man slipper støy og svingninger som man forbinder med de gamle analoge RF-hodetelefonene.  Rekkevidden er også bra, og man kan uten videre gå og hente noe å drikke uten å gå glipp av hva som skjer.

For lytting til musikk er lyden bra, men ikke ideell.  Man hører at de i første rekke er beregnet på å gjengi storslått filmlyd, mer enn finstemt musikk.  Lyden er ikke nøytral og bassen er overdrevet.  Det kan selvfølgelig fungere for visse typer av musikk eller for livekonserter hvor man vil ha en lyd som er mer imponerende enn korrekt.  Men de passer ikke til å sitte og nyte akustisk musikk, og er definitivt ikke noe for klassiske konserter. Skal man se på film er det imidlertid snarere en fordel enn ulempe.  Actionfilmer med skuddvekslinger og eksplosjoner blir faktisk virkelig imponerende, det er nesten så man glemmer at man faktisk lytter med hodetelefoner.  Det er klart at man ikke får en like bra følelse av retning som med et godt høyttaleranlegg, men det duger helt klart.  Man kan altså ikke lukke øynene og følge hvordan et helikopter sirkler over hodet, men man får et omsluttende lydbilde som likevel gir en følelsen av å befinne seg mitt i hendelsenes sentrum.  Man kan ikke begjære mer for en lydløsning man har på hodet og til den prisen.

Konklusjon
Om man ikke kan sette i gang hjemmekinoen, men må se på film med hodetelefoner, er Sonys løsning et klart steg opp i forhold til vanlige stereo hodetelefoner.  Takket være digital inngang på senderen kan man faktisk sende surroundlyd og takket være DSP-løsningen få et relativt overbevisende lydbilde.  Hodetelefonen er behagelige å ha på, selv om det kan bli litt varmt rundt ørene.  Den digitale overføringen gir en klar lyd og rekkevidden er utmerket.  Til denne prisen har vi ikke hørt noe bedre.

Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist og nyhetsredaktør. Jonas har jobbet for Lyd & Bilde siden 2007 med det meste som kan kalles bærbart. Det vill si mobiler, trådløse høyttalere og hodetelefoner. Iblant kommer testingen inn på kollegaenes områder innenfor multiromslyd, hjemmekino og foto. Han startet sin bane som teknikkjournalist på IDG og skrev blant annet for PC för Alla, Internetworld og det som senere ble M3.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Pi8: Den nye kongen av trådløs lyd

Her er DALIs bidrag til en hodetelefon du har råd til

AirPods har aldri vært bedre

Google kan fint lage hi-fi

De smarteste øreproppene fra JBL

Vi har testet de mest spinnville hodetelefonene fra B&O

Her får du mye for pengene

Åpent er enda bedre – men også dyrere

Lukket design møter åpen lyd

Hermetikkåpneren

Skarpe skyts i premiumklassen

Seks premium hodetelefoner: Hvem tar tronen?

Lyd & Bilde