Skal du ha et par støydempende hodetelefoner, er det to veier å gå. Om du allerede har noen skikkelig gode hodetelefoner du bruker til seriøs lytting, men mangler noen med aktiv støydemping, så er du kanskje ute etter hodetelefonene som demper støyen aller best. Det vil da være hovedformålet.
Men om du i stedet ønsker et par hodetelefoner som «gjør alt», så kan du gjøre lurt i å gå for de støydempende hodetelefonene som faktisk låter best, men kanskje bare gjør en «grei nok» jobb med selve støydempingen. Hodetelefoner som gjør det de skal med å undertrykke støy fra flykabinen eller togkupeen, mens det virkelige esset i ermet er kvaliteten på musikken som kommer ut. Shure Aonic 50 hører til i siste kategori.
Fra skaperen som kan lyd
Shure har lang erfaring med å lage hodetelefoner for studioprodusenter og musikere, og vi har falt pladask for den ene etter den andre modellen. Størst inntrykk har nok de lukkede SRH1540 og de åpne SRH1840 gjort. De koster begge det samme som Aonic 50, og plasserer seg i high-end-klassen for vanlig passiv type med kabel.
Sammen med en hodetelefonforsterker vil begge modeller sende deg til den syvende himmel sammenlignet med alle støydempende hodetelefoner på markedet. Men håpet er at Aonic 50 i alle fall skal gi en smak av dette kvalitetsnivået.
Hodetelefonene støtter et rikt utvalg av vellydende kodeker for Bluetooth, deriblant AAC som Apples iPhone bruker, og aptX HD og den høyere oppløste LDAC som begge er tilgjengelige på Android-mobiler. Med aptX LL får du dessuten lyden helt synkronisert med bildet på film og spill. Igjen, om du har en Android-mobil.
Aonic 50 har ekte knapper og brytere
Der hvor en del hodetelefoner manøvreres ved å sveipe opp, ned og bort langs overflaten på øreklokkene, har Shure gått for tradisjonelle knapper og brytere. Det gjør at du ikke kan hoppe fra sang til sang på selve hodetelefonen, men må gjøre det på mobilen. Det gjør også at man må føle seg frem med fingrene for å finne knappene for lydnivå. Men det er noe tillitvekkende ved knapper. Det går liksom aldri feil, og selv ute i duskregn kan du stole på at Aonic 50 funker fint. Selv om hodetelefonene ikke er IP-sertifiserte og dermed ikke er garantert å tåle regn og støv. Men de later til å være av såpass durabel kvalitet at jeg personlig ikke ville engstet meg for mye. Bare vis normal fornuft.
Brukervennlighet og passform
Paring skjer på vanlig vis: fra avslått tilstand, hold inne på-knappen, og fortsett å holde den inne til en damestemme sier «pairing mode». Deretter finner du den i telefonlisten, og damen sier «connected».
Støydemping aktiveres ved å skyve en bryter opp. Den samme bryteren skyves helt ned for å gjøre omvendt – altså slippe inn og forsterke omgivelseslyd. Når den står i midtposisjon, er begge funksjoner av.
Om du laster ned appen, kan du velge graden av omgivelseslyd og støydemping. Jeg foretrekker selv å sette dem til fullt, og deretter glemme hele appen. Men den er hendig om du ønsker å forandre klangbalansen (EQ), sjekke batterinivå og den kan også spille lokalt lagrede musikkfiler. Appen er dessuten den eneste måten å oppdatere hodetelefonene med ny fastvare på.
Når det gjelder passformen, er Aonic 50 en drøm å ha på ørene. Putene er mye tjukkere enn på Sony WH-1000XM4 og Bose NCH 700, og dessuten så myke at de både sitter behagelig rundt ørene, og dessuten isolerer meget godt. De fungerer helt fint uten å aktivere støykanselleringen. Det er når du ønsker det lille ekstra at du aktiverer den.
Støydempingen
Hodetelefonene i passiv modus demper effektivt frekvenser fra mellomtoneområdet (1 kHz) og oppover, som vel er grunnen til at den aktive støydempingen faktisk kun demper frekvensene under dette. Til sammenligning demper de beste støydemperne fra Sony og Bose aktivt hele frekvensområdet. Men når Shures passive og aktive støydemping jobber sammen, så blir det bra likevel. Absolutt bra nok til å kunne sitte på flyet uten å bli irritert over kabinstøy.
Sony WH-1000XM4 er riktignok i en egen liga når det kommer til støyundertrykking, mens Shure er i klassen «gode nok», og legger seg midt på treet i premiumklassen. Bare vær oppmerksom på at støydempingen suser litt, så om du er i stille omgivelser kan du gjerne slå den av.
Aonic 50 er musikalske til tusen
Hvilket bringer meg til poenget innledningsvis. Med Shure Aonic 50 får du ikke den aller beste støydempingen. Men du får noe enda bedre: nemlig noe av den aller beste lyden fra noen hodetelefoner med aktiv støydemping!
Det er merkverdig hvor lineært og balansert Aonic 50 klinger. Den har ikke den utagerende bassen og forsiktige mellomtonen til Sony, som ærlig talt blir litt i overkant saftig og fyldig om du liker ærlig lyd. I stedet gir Aonic 50 en balansert bass som låter riktig. Det betyr at du hører mye større forskjell på klangstrukturene i en kontrabass i forhold til en elektrisk, og selv musikk som dunker til med heftige trommerytmer og synthbass, kommer ut med flere lag og mer luft.
Lyden er meget god med iPhone, men enda bedre med en Android-telefon som støtter LDAC. Lyden åpner seg mer, hvor den kan spisse seg litt (bare litt) i diskantområdet med iPhone.
DJ-musikk: mer enn bare bass
Den balanserte lyden gjør at man i større grad setter pris på arbeidet DJ-en har gjort i studio med å legge lag på lag med effekter og kunstige instrumenter, og plassert elementer rundt i et luftig stereo lydbilde. Med Sonyene er det lettere å bare fokusere på de hardtslående bassrytmene. Litt strengt sagt, men likevel.
Ikke for det, Shure-klokkene kan også sparke fra seg når de skal, og vippes slettes ikke av pinnen. Bare hør på de digge basstonene på RnB-låten Slow av Jerry Folk. Men uansett hvor mye hodetelefonene blir satt til å smelle i basstromma, så glemmer de aldri resten av toneregisteret. Det er snert i kantslaget på skarptromma, stemmen er luftig og tilstedeværende, og gitarsamplene låter krispt og luftig. Rett og slett et nydelig lydbilde, som hverken Sony WH-1000XM4 eller Bose NCH 700 kan utfordre.
Samtalekvalitet
Da jeg først fikk hodetelefonene til test rett før sommerferien, var samtalelyden tydelig og klar, men litt tynn. Samtalepartneren hørte min stemme som litt spiss, i tillegg til at bakgrunnsstøy var hørbar. Med en fastvareoppdatering som kom i midten av juli ble dette mye bedre. Stemmen ble rundere, mer naturlig, mens bakgrunnsstøy ble undertrykt bra. Man har vel måttet prøve og feile litt for å optimalisere mikrofonene, som det er seks av hvorav to har strålekarakteristikk mot munnen. Det er vel denne strålekarakteristikken som har måttet finjusteres i programvaren.
Konkurrenter å passe seg for
Om du søker glimrende lyd fremfor den aller beste støydempingen, kan det hende du har tenkt i retning Beyerdynamic Lagoon ANC, B&W PX7 eller B&O Beoplay H9. Vel, sannheten er at jeg personlig faktisk ikke synes H9 låter så bra som alle skal ha det til, med litt for ullen og innestengt mellomtone og dessuten for lite kraft. B&W PX7 er mye bedre, men om du søker nøytral lyd er de litt mørke i klangen. Beyerdynamic-ene er derimot en langt driftigere konkurrent, og en som absolutt bør vurderes om du er ute etter den beste lyden. Men de er kanskje litt forsiktige i bassen igjen, hvor Shure Aonic 50 har mer – men igjen også veldig balansert – bass.
Konklusjon
Aonic 50 er Shures første hodetelefoner med aktiv støydemping. La oss håpe de ikke blir de siste. Her får du en glimrende komfort med myke, tykke puter og en effektiv passiv støydemping. Aktiver støykanselleringen, og kabinstøyen fra flyet eller kupeen fra toget blir undertrykket til den grad at det kun er musikken å fokusere på.
Der det finnes hodetelefoner med enda bedre støydemping, er vi ikke like sikre på at du får like god lydkvalitet fra noen andre støydempende hodetelefoner. Shure Aonic 50 er virkelig noe eget når vi snakker lydkvalitet og tonal balanse.
Samtalekvaliteten har også blitt bra med siste fastvareoppdatering, og da er det vel ikke så mye mer å lure på. Hvis du skal ha én hodetelefon som gjør alt, kan dette være det nærmeste du kommer akkurat nå.
«Shure gått for tradisjonelle knapper og brytere. Det gjør at du ikke kan hoppe fra sang til sang på selve hodetelefonen, men må gjøre det på mobilen.»
Dette stemmer ikke, dobbel-trykk på den opphøyde knappen mellom volumknappen gir neste sang. Trippel-trykk gir forrige sang.
Spent på test av beoplay h95 😊 Hadde skaffet sony wh1000-xm4,da h95 plutselig dukket opp.