Første gang jeg hørte Focal Utopia var på en hi-fi-messe, hvor jeg faktisk måtte konstatere at her fikk jeg messens beste lyd, blant alle stereoanlegg i millionklassen. Så fantastisk låt de!
Da jeg ble bedre kjent med dem, på eget utstyr og med egen musikksamling, ble jeg enda mer overrasket over hvor mye magi det er mulig å trylle ut av en musikkinnspilling. Med detaljer jeg ikke hadde hørt før, og med en helt rå dynamikk! Her var bremseklossene fullstendig sluppet opp, og gasspedalen klemt gjennom gulvet. Fullstendig og nådeløs kontroll, med en fantastisk oppløsning og detaljrikdom.
Det var i 2017, og siden den gang har den franske høyttalerkonstruktøren (ja, for meg er Focal fortsatt det) lansert en hel del hodetelefonmodeller i high-end-klassen. Men ingen av dem som Utopia.
Etter flere fabelaktige Focal-klokker kom på markedet med nye diffraksjonsmønstre både inni og utvendig, for eksempel de lukkede Celestee og Stellia med sine store sirkler og Clear Mg med sitt bikumenønster, har Focal sett et behov for å også oppgradere Utopa. Ikke minst for at de designmessig skal passe inn blant de nye klokkene. Den nye 2022-utgaven har derfor fått det nye bikubemønsteret til ClearMg.
Hvorfor sekskantmønster?
Grillen utenpå klokkene er gjennomhullet med sekskantede masker, i et mønster med gradvis økende og minkende størrelser, alt etter hvilken vei du følger dem. Dette skal både redusere resonanser i tillegg til å forskyve dem til mer naturlige frekvenser for ørene.
Den luftige grillen gir både stivhet til konstruksjonen, men også maksimal luftgjennomstrømning, for å bevare dynamikken så godt som overhodet mulig. Dette er også grunnen til at lukkede hodetelefoner aldri i livet vil kunne låte like dynamisk som lukkede.
Lammeskinnputer og karbongaffel
Klokkene er opphengt i en gaffel, eller en yoke eller ønskekvistoppheng, om du vil. Denne lages nå i støpt, resirkulert karbonfiber. Fibrene legger seg aldri likt, og gjør at hver eneste hodetelefon får et litt annerledes mønster på gaffelen. Det gir et matt, litt «skittent» utseende, men det er likevel meget elegant – og særdeles tøft!
Putene er i minneskum, trukket med perforert lammeskinn. Dette for å kunne ha på seg hodetelefonene i timevis, uten at det går utover komforten.
Hodebøylen er også trukket i ekte skinn, her er det ingenting å si på finishen. Alle materialene er valgt ut ifra lav vekt og høy komfort. Likevel veier også nye Utopia de samme 490 grammene.
«Ekte høyttalere på hodet»
Målet med Focal Utopia var å gi oss et par hodetelefoner som låter som et par high-end-høyttalere – på hodet. Det lyktes de i stor grad med, i hvert fall så langt det kan la seg gjøre. Passive hodetelefoner kan aldri gi et lydbilde fremfor deg som et par høyttalere, men Utopia gir inntrykk av en litt snevrere bredde i lydbildet, i forhold til en del andre, som gjør at man likevel får litt mer følelsen av et par høyttalere i et rom. Focal mener uansett at 2022-versjonen er enda nærmere målet.
Egne beryllium-drivere
Focal bruker bare egne drivere i sine hodetelefoner, og i nye Utopia har materialvalget falt på beryllium. Samme som med forgjengeren. Den samme M-formen, om man ser membranen fra profil, gir ekstra stivhet, og skal absorbere eventuelle resonanser.
Men det er forskjeller. Spolen er lettere enn tidligere, med en forfinet legering av kobber og aluminium. Sammen med et ultratynt oppheng loves vi den letteste og kjappeste driveren Focal så langt har laget.
Hele konstruksjonen er utviklet og håndbygget på fabrikken i Saint Etienne i Frankrike.
Tilbehør
Nye Utopia leveres med både en 1,5 meter kabel med kombinert 3,5 og 6,3 mm plugg, og en 3 meter lang 4-pins XLR-kabel for «balansert» drift. Som i virkeligheten betyr at høyre og venstre kanal har separat jord, i stedet for delt. Dette hindrer noe av lydsignalet å smitte mellom kanalene via jord, derfor vil nesten alltid lydbildet oppleves bedre separert og bredere, med balansert kabel.
Bæreetui følger med for enkel og trygg transport, samt en skinnbelagt oppbevaringseske som understreker eksklusiviteten.
Focal Utopia 2022: Komfort og brukervennlighet
Som de fleste andre Focal-klokker sitter Utopia anno 2022 som en drøm på hodet mitt. Et fjæringssystem klemmer litt mot kjevebeinet på undersiden av øret, men ikke sånn at det blir ubehagelig. Mer enn noe sørger det for en fast passform, som dessuten tar av litt for vekten på hodet. 490 gram er tross alt en betydelig vekt, men jeg vil ikke si klokkene føles tunge.
De tykke, gode putene gjør det også ganske behagelig for brillebrukere, selv om brillene da blir holdt fast på plass.
Følsomheten på 104 dB er sjenerøs, og med en impedans så høy som 80 ohm kan hodetelefonene for eksempel uten problemer brukes med en rørforsterker. Slike har nesten alltid en lav dempefaktor, som kan gi økt forvrengning med lavimpedans hodetelefoner. Planmagneter, for eksempel, skal man være forsiktig med. Men Utopia funker greit med for eksempel McIntosh MHA 200 – selv om jeg kommer på mange andre bedre makkere.
Lyd som stilner tiden
I hverdagens tjas og mas trenger man å koble av. Og med Focal Utopia på hodet, er det nesten som om tiden står stille.
Vikingur Olafssons tolkning av Brahms Syv fantasier (op. 116) skildres så vakkert og nyansert, hvor flygelet klinger som bølgebrus i havet. Hver tone klinger med komplekse strukturer. Lag på lag kommer ut, og selv de svakeste anslagene skildres med lynraske transienter på mikronivå. Hvorpå tonene synges ut i sin helhet, til de til slutt dør ut i opptakets støygulv. Det er vakkert, så vakkert.
Keith Jarrets klaver på Shostakovich Preludes and Fugues for Piano, Op. 87, er tatt opp fra noe lenger unna, så man får med seg mer av rommet, og selve klaveret låter mørkere. Men her «sitter sjelen i veggene», og man kan bare lukke øynene og drømme at man er der.
Rock funker også som smurt. Time fra det banebrytende Pink Floyd-albumet Dark Side of the Moon låter kanskje ikke så moderne som for femti(!) år siden, men gud som dette rocker! Til tider kan det være noe gnagete, med litt mye energi i nedre diskant – hvor Utopia er veldig avslørende – men luftgitaren og rockefoten sitter fortsatt løft.
Ny mot gammel Utopia
De originale Utopia-klokkene hadde lynrask transientrespons, og avslørte detaljene lag på lag. Men de kunne også bli i overkant skarpe med «feil» musikkmateriale og lydkilde. De avslørte mye i nedre diskantområde, og kunne tidvis stikke litt i øret.
Den nye Utopia-modellen føles mer avslipt i den delen av diskantområdet, men uten at jeg føler det går på bekostning av godsakene. Her får du fortsatt legendarisk kort start/stopptid på transienter, og detaljene bare spruter ut!
Man kommer ikke fullt så tett på instrumentene her som med forgjengeren, samtidig blir man mer invitert inn i musikken, enn at den tvinges på lytteren – dog med en kirurgisk presisjon jeg kanskje aldri har hørt maken til.
Jeg må gå etter hukommelsen her, men jeg føler i hvert fall at den nye modellen er noe mildere enn den opprinnelige. Og selv om bassen også her gjengis med en hel masse klanglag, så minnes jeg at den var mindre fyldig hos forgjengeren.
Trives med «fyldig» forsterker
Ikke at bassen er noe utpreget fet her heller, men den går helt ned i dypbassen, og oppleves som vesentlig dypere enn for eksempel HD 800 S. Den er en meget god match med Auralic Taurus, som har en varm glød i bass og mellomtone, men jeg vil også tro at den låter fantastisk sammen med McIntosh MHA 150.
Jeg har i forbindelse med testen fått låne tilbake Naim Uniti Atom HE, som også en fabelaktig forsterker å bruke sammen med nye Utopia. Klokkene responderer meget bra på hurtigheten og bassresponsen i forsterkeren.
En annen forsterker som virkelig får frem dynamikken i disse klokkene, er Burson Soloist 3X GT. Den er bare spinnvill! Bare husk at gain må settes til lav, ellers hører man et susende støygulv.
Moderat stereobredde
Stereobredden er ikke den største jeg har hørt, og om du for eksempel eier et par Sennheiser HD 800 eller 800 S, så vil du merke at det er snevrere skildret av Focal Utopia. Musikken kommer ganske tett på her. Nå er da også Sennheiserne kanskje de hodetelefonene på markedet med det aller største lydbildet, så det er ikke så rart. Men Focalene er også mer moderate enn for eksempel Audeze LCD-5, som koster omtrent det samme som Utopia.
Jeg har sett enkelte anmeldere beskrive nye Utopia som at lydbildet er mer foran lytteren enn inne i hodet. Jeg kjenner meg ikke helt igjen der. Det er fortsatt et par hodetelefoner, og jeg føler aldri at lydbildet henger foran ansiktet mitt. Innse det, it’s all in your head!
Stor, deilig mellomtone
Til gjengjeld har Utopia-ene en stor og flott mellomtone. Vokalene kommer bedre frem i midtregisteret, med mer brystklang, enn med HD 800 S. Her er nye Utopia mer i gate med Audeze LCD-5. Samtidig er det mer kropp i bassen her enn med LCD-5, og spesielt enn med HD 800 S.
Men selv om nye Utopia er litt mer avslappet i diskanten enn originalen, så er de likevel en anelse mer fremtredende enn både LCD-5 og HD 800 S. Joda, de går nok bedre sammen med den nøytrale Sennheiser HDV 820-forsterkeren enn hva den originale Utopia gjorde, men den mer voluminøse Naim Uniti Atom HE gjør en bedre jobb.
Konklusjon
2022-versjonen av Focal Utopia er high-end ut til fingerspissene, med en byggekvalitet og komfort i virkelig toppklasse. Og med en lyd som matcher. Dynamikken og presisjonen er ekstrem, her er det luft i bøttevis, og klanglagene er så klokkeklare at veldig mye annet blir grått og kjedelig i forhold.
Hodetelefoner sliper av litt av sibilantene til forgjengeren. Som kunne være barberbladskarpe til tider. Riktignok er det fortsatt noe der, så man skal fortsatt være litt påpasselig med musikk med veldig mye energi rundt 3-4 kHz. Det kan også være en fordel å ha dem koblet til en forsterker som låter en anelse varmt og fyldig, enn en som er klinisk og kald i klangen.
Med riktig forsterker, og med gode musikkinnspillinger, er dette rett og slett lyden av gull.