: Audio-Technica ATH-MSR7

Rike på detaljer

Audio-Technicas nye ATH-MSR7 øreklokker byr på superlyd uten å koste skjorta.
Lyd & Bilde mener
Åpent og detaljrikt lydbilde med glassklar mellomtone og luftig diskant, som aldri blir påtrengende, er et lite kunststykke i prisklassen. God bærekomfort og fin kvalitet i alle ledd.
Litt for analytisk lyd tilfredsstiller ikke bassfreakene.
Spesifikasjoner
  • Audio-Technica ATH-MSR7
  • Lukkede øreklokker
  • 45 mm elementer
  • 35 ohm/100 dB følsomhet
  • 5-40.000 Hz
  • 290 gram
forfatter

Audio Technica er kjent for sine solide hodetelefoner laget for proff studiobruk, og er blant våre all-time favoritter innen hodetelefoner. Men de store M50X er litt for klumpete og helt uegnet til bærbart bruk. Det er ikke de nye MSR7: Audio-Technicas ferske modell for musikkentusiaster på farten.

Hodetelefonene er pent kledd i sivil, om man sammenligner med de røffe M50X, og minner mistenkelig om Sonys MDR-1a i design og form. De har forresten en ting til til felles med Sonys hodetelefoner. MSR7 er tilpasset høyoppløste musikkfiler, som kjennetegnes ved filer over 16-bit CD-format. Grovt sett bare kalt Hi-Res Audio.

For potensielle kjøpere betyr det at hodetelefonene er konstruert for å dekke båndbredden til hi-res – over 20.000 Hz, altså frekvenser ingen av oss hører, og så skal de helst tåle dynamikken fra musikk i høyoppløst format.

 

Les også: Guide til hodetelefoner

 

For oss vanlige dødelige med organiske ører, er det egentlig viktigere hva som skjer under 20.000 Hz, siden det er der all musikken ligger. Med et mulig unntak for overtoner som bare kan oppfattes psykoakustisk. Kanskje ikke da heller.

For Audio-Technicas del betyr det at de har tatt frem 45 mm store membraner for å dekke så mye som mulig av øret, og få opp effektiviteten. Blant annet i bassen. Membranen sitter vinklet i et dobbeltventilert kammer, som ligner litt en transmisjonslinje i en høyttaler, bare at her ledes frekvensene ut av øreklokkene for å dempe kompresjon og forvrengning.

Annonse

 

Audio-Technica-ATH-MSR7_2

 

Silkemyk og raffinert

For at man skal kunne bruke dem over alt, følger det med tre kabler. En 1,2 meters kabel med mikrofon og styring av avspilling på en iPhone, en 1,2 uten mik, og en 3 meter lang kabel for hjemmebruk.

Uansett hvor du planlegger å bruke dem, vil de lyde forbasket godt.

De fungerer utmerket på mobilen, og leverer et uvanlig åpent og detaljrikt lydbilde. Bassen er stram heller enn myk, og potent selv om den ikke masserer ørene dine på samme måte som et Beats-sett gjør.

Klangen kan lett oppfattes som åpen og analytisk, men de er blottet for unoter. Faktisk er balansen i lydbildet meget god. Den er ikke slank i det hele tatt. Kanskje er ikke bassen her det samme stempelboret som på B&W P7, men de er langt mer raffinerte enn for eksempel NAD Viso HP50. Perspektivet er både nært og luftig på samme tid, og skaper en fin dybdefølelse musikken.

Detaljrikdommen er fremragende, dels på grunn av et løft i diskantfrekvenser (over 8 kHz), men også fordi mellomtonen er så åpen og fokusert. De lyder litt slankere i mellomtonen enn si P7, men er åpnere enn Sennheiser Momentum og mer oppløst enn Sony MDR-1A.

Annonse

 

Verdig kandidat

De sitter veldig godt på ørene, og bærekomforten er god. Noen vil kanskje synes at de klemmer vel mye på hodet, men de polstrede øreputene former seg fint etter hodet og de lukkede klokkene i lettmetall, demper lyd ganske godt. Øreklokkene kan brettes flatt og gjør dem mer bærbare. Dermed kan man ta de med hvor man vil, fra stuen til toget, og nyte musikken i et sjenerøst åpent, silkemykt og raffinert lydbilde. Audio-Technica ATH-MSR7 er perfekt for folk som bruker hodetelefoner mye, og verdsetter klanglige kvaliteter mer enn trøkk i bassen. Godt egnet til det meste av musikk, komfortable å ha på og attraktivt priset, gjør MSR7 godt egnet til de mest kresne blant oss.

Har du dette produktet?
Gi din karakter.
Stemmer: 0

Samlet score:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også