Den dyrere broren til Asada Zakura heter Kokutan, eller ATH-AWKT om du ser på den offisielle modellbetegnelsen. Men det er altså Kokutan som er hva Audio-Technica håper de blir kjent som på folkemunne.
Navnet kommer fra det stripete japanske ibenholttreet med samme navn, og fargen er dyp mørk brun, med et enda mørkere naturlig mønster i treverket. Den halvklare lakken gir en ganske matt overflate, men i direkte sollys eller under en lampe får klokkene et nydelig skinn. Den rimeligere Asada Zakura er rød, og kanskje mer fotogen på bilder, men i virkeligheten synes jeg Kokutan er enda vakrere.
Oppbygging
Kokutan er et meget hardt treverk med høy tetthet, mye brukt i treblåseinstrumenter. Det er mer hardført enn mange andre treverk overfor endringer i temperatur og luftfuktighet, som gjør det egnet for musikere som reiser året rundt med sine instrumenter. I hodetelefonene ATH-AWAS er treverket valgt for sine egenskaper til å undertrykke uønskede resonanser, slik at lyden kan gjenskapes så klar og naturlig som mulig.
Driverne måler 53 mm, som gir et nesten 80 prosent større membranareal å flytte luft med, i forhold til standard 40 mm. Membranen kan derfor uanstrengt skyve større mengder luft. Til talespolene brukes oksygenfritt kobber i høy 6N renhet.
Kabinettene driverne sitter i bruker et dobbelt luftdempesystem, i to separate akustiske kamre. Dette for å minimere over- og undertrykk som oppstår i lukkede høyttalerkonstruksjoner.
Der hvor de rimeligere Asada Zakura-hodetelefonene har «ønskekvist»-hengsler i jern, er disse i en dyrere magnesiumlegering hos Kokutan. Målet er det samme, nemlig å minimere resonanser.
Ikke for bærbart
ATH-AWKT har en impedans på 48 Ohm, som kombinert med følsomheten på 102 dB (1mW) gjør dem relativt enkle å drive. Det følger med to tre meter lange kabler; en ubalansert med 6,3 mm jackplugg og en balansert med 4-pins XLR. Ingen minijack for bærbar bruk her.
Komfort og passform
AWKT er 10 gram tyngre enn «lillebror» AWAS (405 g), som betyr at de ikke er i den lette klassen. Men i likhet med sine søsken sitter de meget behagelig rundt ørene. De klemmer ikke, og også her er støydempingen moderat i forhold til en del andre lukkede klokker. Men det er nok til innendørs bruk, og hindrer overføring gjennom en eventuell mikrofon, til podkastbruk eller musikkinnspilling.
Lyden av Kokutan
Der hvor lillebror ATH-AWAS låter meget dynamisk og klokkeklart men på grensen til sterilt, så har Audio-Technica varmet opp lyden med ATH-AWKT alias Kokutan. Det er ikke veldig mye, og slettes ikke slik at musikken føles farget på noen måte. Det er langt mer subtilt enn det.
Asada Zakura har en kaldere mellomtone enn Sennheiser HD 800S, og også enn Audio-Technicas egen, enda bedre åpne rival – nemlig ATH-ADX5000. Kokutan har derimot mer fylde og vitalitet her, og klarer til dels å utfordre de åpne klokkene på området. Barytonsangere får mer kjøtt på beinet enn med Asada Zakura, mens sopraner presenteres litt mykere og rundere.
Klassisk
The Armed Man med sopran Lucy Kay, akkompagnert av FILMharmonic-orkesteret i Praha, låter deilig og luftig, mens strykerne har en varmere glød enn fra Asada Zakura. Man føler kanskje man er flyttet et par rader bak i publikummet her, fordi ting ikke står ut like nakent og knivskarpt som med Asada Zakura. Når paukene kommer inn er de noe mer forsiktig her. Men det er fordi hodetelefonene låter mindre skarpt, og helheten er utvilsomt bedre i mine ører.
Kokutan er også mindre kresne på elektronikk, fordi en forsterker med steril klang får litt ekstra glød, mens en med mer fylde ikke blir nevneverdig mer rosenrød. Med andre ord fungerer den varmtklingende Auralic Taurus kanonbra også her, som med Asada Zakura.
Og mens den nøytrale Sennheiser HDV 820 ikke funker spesielt bra med lillebrødrene, haler Kokutan kvalitetene ut av den og gjengir musikken med den nødvendige gnisten.
Pop
Adeles stemme på Oh My God fra hennes nye album 30 låter enda større, og det er mer energi i basslinjene her enn med den rimeligere søskenmodellen. Dessverre er låta i seg selv ikke blant de mest dynamiske, den blir litt presset i refrenget. Men det er mer plagsomt med Asada Zakura enn med Kokutan. Det blir mer tilgivende her.
Ikke den mest hardtslående
Det skal likevel sies at heller ikke Kokutan er hodetelefonene du skal ha, dersom du ønsker å dundre løs med «skallebankbass». Da er Sony HDR-Z1R mye mer massiv og fysisk, og også Focal Stellia har mer dynamikk og bedre allround-egenskaper. De funker også begge bedre med bærbart utstyr, da de er mer lettdrevne. Men Kokutan har bedre tonal struktur i bassen enn Sony-ene, og en mer temmet diskant enn Focal-ene. Som gjør at de definitivt bør vurderes.
Konklusjon
Audio-Technica ATH-AWKT, som også går under kallenavnet Kokutan etter treverket, er like vakre som de er velspillende.
De blomstrer med en god forsterker, og på sitt beste låter de forførende nydelig. Med en varm glød i mellomtonen og smøraktig diskant som få andre kan. Antakelig har jeg aldri hørt lukkede hodetelefoner med en så nydelig mellomtone!
Bassen er fyldig og tonalt meget god. Totalt sett mangler det kanskje noe slagkraft for de største basshodene der ute, men om du skal sitte og nyte musikk time etter time, så er Kokutan sannsynligvis for deg.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser