Sennheiser HD 650 har en ikonisk status innen hi-fi. Den ble lansert i 2003 som en oppgradert versjon av HD 600 fra 1997, med en litt varmere klang. I 2019 kom en alternativ utgave med lavere impedans, nemlig HD 660 S. Men HD 650 er fortsatt i salg og produksjon.
Det er det gode grunner til. HD 650 er håndplukket i par, slik at toleransen mellom venstre og høyre enhet er maksimalt 1 dB. Hodetelefonene har store, komfortable øreputer i velur og en justerbar lærbøyle som smyger seg rundt hodet uten å trykke. Det vil si, det trykket ikke på Lasse, men Gråbein kjente litt press under hvert kjevebein. Hodebøylen er heldigvis i aluminium, som delvis kan bøyes litt på for å tilpasse passformen.
Lyden av Sennheiser HD 650
HD 650 leverer en fyldig og velbalansert bass, som passer rytmene til Lizzo godt. «About Damn Time» mangler bare den siste dynamikken og energien i mellomtonen for å virkelig stikke seg frem. Rytmeseksjonen gjengis en anelse forsiktig. Det er bra energi i det, men opplevelse av hurtighet kunne vært bedre.
Den litt tilbakeholdne dynamikken går igjen i Hoff Ensemble, hvor flygelet til Jan Gunnar Hoff låter veldig fint, men det mangler noen klangnyanser. Kontrabassen er ikke så tydelig som med de beste planarmagnetiske konkurrentene, og perkusjon mangler litt spenst.
Men, du verden, hodetelefonene låter helhetlig veldig bra. Dette er lyd vi virkelig liker, og balansen i lydbildet er det lite å si på. Bare hør på stemmen til Taylor Swift på «Exile». Fyldig, varm og luftig. Fuglekvitter i bakgrunnen i begynnelsen av sangen kommer fint frem. Rommet er riktignok mindre enn med HiFiMAN og Neumann, og også Sony har kvaliteter i mellomtonen og en romfølelse hvor Sennheiser må se seg slått.
Konklusjon
Sennheiser HD 650 var revolusjonerende da den kom, og holder koken fortsatt. Den gir en balansert, nøytral og klangfull gjengivelse av musikk på tvers av sjangre. Dynamikken er litt avdempet, og lydbildet ikke fullt så stort som de beste. Men med sin gode komfort og hyggelige pris, samt ikoniske status, er HD 650 fortsatt et svært godt valg for den som vil ha åpne hodetelefoner i premiumklassen.
Også i denne testen:
Neumann NDH 30
Studiolyd for hjemmebruk
Neumann overrasker med en usedvanlig balansert allrounder, i NDH 30.
FiiO FT5
Forbløffende balansert lyd
FiiOs første åpne planar hodetelefon, FT5, er så tett på perfekt at vi nesten ble overrasket.
Audeze MM-100
Litt tam studiovenn
Audeze MM-100 er rettet mot studiobruk, med en nøytral og åpen klang. Vi ønsker bare litt mer dynamikk.
Hifiman Edition XS
Som et nyvasket vindu
HiFiMan Edition XS byr på det mest detaljerte og åpne lydbildet i prisklassen.
Sony MDR-MV1
For en dynamikk!
Sony MDR-MV1 innfrir både til generelle lydentusiaster, og til profesjonelle lydteknikere som ønsker ærlige klokker som er lette å drive.