Hodetelefoner med planar magnetiske elementer, er litt spesielle. Hifiman man lager sine egne planarelementer, og i Edition XS sitter det et nytt supernano-element som er 75 % tynnere enn tidligere elementer av samme type. Membranen drives av noen nye Stealth Magnets som er formet slik at lydbølgene kan passere uten interferens. Den superlette og supertynne membranen, oppleves som raskere enn et typisk dynamisk element. Planar-elementer slipper gjerne gjennom flere detaljer og i mange tilfeller får man et åpnere og mer detaljert lydbilde med planar.
De store hodetelefonene fra Hifiman kan ikke brettes, men de leveres med avtakbare kabler. De åpne klokkene er formet etter supernano-membranen på innsiden og ligger svært komfortabelt rundt ørene. Vekten er moderat for en telefon av denne typen så bærekomforten er god. Følsomheten er litt i laveste laget, men motstanden er lav, så de er ikke særlig vanskelig å drive.
Lyden av Hifiman Edition XS
Her hører man mer av det rommet vi savnet i mange hodetelefoner. Vokalen til Taylor Swift kan oppfattes som ørlite slank, etter Geirs mening. Men det er mer detaljer her og flere fasetter og nyanser i klangen fra piano. Det er først på låten til Lizzo, at vi savner litt dynamisk kontrast. Bassrytmen sitter ikke med samme saftige trøkk som i hodetelefonene fra Sony, for eksempel.
Lydbildet er utrolig åpent og gjennomsiktig, uten å være for analytisk. Klangen har noe organiske ved seg, som minner om å sitte på Victoria Jazzscene og høre et live, akustisk band. Det er ikke noe filter i mellom. Rytmen fra kontrabass og slagverk er tydelig definert, og det er et godt fundament for klaveret til Jan Gunnar Hoff på «Polarity». Bassen er kontant og presis, mer enn fra Neumann, men kanskje ikke like varm.
Det er mer klang her, og mer dybde i kontrabassen enn fra Audeze. Tonene fra pianoet danser i et større rom. Det er også langt mer grep om rytme og dynamikken i Hifiman, enn i Audeze, men det er ikke like dynamiske og stramt kontrollert som Sony.
Konklusjon
Hvis man ser bort fra at Hifiman Edition XS ikke er de mest dynamiske hodetelefonene i testen, er det lite å utsette på lydkvaliteten. Man får ikke den samme åpne glassklare detaljrikdommen noe annet sted i denne prisklassen, så hvis man elsker at hodetelefonene åpner opp lydbildet og avslører alt – på godt og vondt, er det liten tvil om at disse er de rette hodetelefonene.
Også i denne testen:
Neumann NDH 30
Studiolyd for hjemmebruk
Neumann overrasker med en usedvanlig balansert allrounder, i NDH 30.
FiiO FT5
Forbløffende balansert lyd
FiiOs første åpne planar hodetelefon, FT5, er så tett på perfekt at vi nesten ble overrasket.
Audeze MM-100
Litt tam studiovenn
Audeze MM-100 er rettet mot studiobruk, med en nøytral og åpen klang. Vi ønsker bare litt mer dynamikk.
Sony MDR-MV1
For en dynamikk!
Sony MDR-MV1 innfrir både til generelle lydentusiaster, og til profesjonelle lydteknikere som ønsker ærlige klokker som er lette å drive.
Sennheiser HD 650
Fortsatt i toppsjiktet
Sennheiser HD 650 begynner å nærme seg klassikerstatus. Selv etter 20 år på markedet hevder den seg godt mot nyere konkurrenter.
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser