Hvis de lukkede Beyerdynamic DT 700 Pro X hadde hatt litt bedre dynamisk kontrast, hadde vi gitt dem en toppscore. Men det er akkurat der de kommer litt til kort, sammenlignet med de andre hodetelefonene i denne testen. De lukkede DT 700 Pro X er testens billigste hodetelefoner, men det merker man ikke, hverken på kvaliteten, eller lyden fra de lukkede øreklokkene.
På innsiden sitter det 45 mm store dynamiske elementer, og Beyerdynamic motstanden til lave 48 Ohm, som betyr at disse kan du drive med en mobiltelefon. Eller en liten hodetelefonforsterker.
De leveres med en kort 1,8 mm kabel og en lengre på 3 m, og i esken ligger det en 3 pins mini XLR også. Det betyr at DT 700 Pro X er ganske fleksible på tilkobling, og som vi fant ut under testen, er de relativt lettdrevne.
Konstruksjonen virker skikkelig solid, med en stålbøyle og svært komfortable velurputer. Tross vekten på 350 gram er de komfortable å ha på over tid. Og lydkvaliteten er like myk og deilig som bærekomforten.
Lyden av DT 700 Pro X
Til å begynne med oppleves dette som veldig behagelig balanserte hodetelefoner. Som tidligere antydet spruter det ikke helt av dynamikken på Elephant9 og Terje Rypdals energiske samspill. Men det er svært behagelig, det er ingenting som stikker seg ut i lydbildet, som er ytterst mykt og fyldig hele veien. Her er det så mye å like, alt låter fint, og et skifte fra Syria til Bruno Mars og Lady Gaga, bare bekrefter at disse hodetelefonene er tilnærmet perfekt balansert.
Telefonen åpner seg litt opp når man skrur opp volumet, og den dype vokal røsten til Sivert Høyem lyder oppsiktsvekkende nær og balansert. Rytmen på Billie Eilish Birds of a Feather, er godt definert, kanskje ikke like stramt kontrollert som i Sony MDR-M1, men over tid er disse faktisk mer behagelige å jobbe med.
Hvis man sitter og jobber for eksempel i GarageBand, og skal legge inn flere spor og mikse dem sammen, kan det hende man savner litt oppløsning og gjennomsiktighet. Men man hører godt små endringer i tonehøyde, gain, og det er ingenting som hindrer effekter fra å komme tydelig ut av øreklokkene. Som hodetelefoner til monitorbruk, mener Geir at åpne telefoner stort sett er å foretrekke, men hvis man skal mikse mens musikerne står i samme rom og spiller, er de lukkede Beyerdynamic-hodetelefonene fremragende.
Konklusjon
Man får mye for pengene i DT 700 Pro X. Det er det ingen tvil om. Både Geir og jeg savner større åpenhet, og større dynamisk kontrast. Fokuset i lydbilde er litt mykt, men det gjør samtidig at hodetelefonene lyder veldig tilgivende. Uansett hva slags musikk, og hvor høyt man spiller. Ser man på prisen for Beyerdynamic-hodetelefonene, får man utvilsomt mye for pengene. Kvaliteten er helt i toppsjiktet for hodetelefoner i denne prisklassen. Og liker man den varme og myke klangen, er det liten vits i å lete videre.

Også i denne testen:
Sony MDR-M1
Monitoraktig åpenhet
Sony er den eneste musikkprodusenten i denne klassen, og det merker man på MDR-M1.


Yamaha HPH-MT8
Studiolyd for hjemmebruk
Hodetelefoner fra Yamaha, er alltid verdt et kapittel, men disse skuffer.


FiiO FT1 Pro
Lydteknologi i verdensklasse
FiiO FT1 Pro løfter lydgjengivelsen til et nytt nivå med banebrytende teknologi og uhørt musikalsk presisjon.


Sennheiser HD 505
Stødig mellomklassekjempe
Sennheiser HD 505 er en verdig arvtaker til de klassiske HD 500-modellene, med et naturlig og balansert lydbilde som imponerer til prisen.


AKG K712 Pro
Studioklassiker uten liv
AKG K712 Pro markedsføres som studiohodetelefoner for profesjonell bruk, men på alminnelig musikk låter de overraskende tamt og uinspirerende.


Les videre med LB+
Tilbud - 1 måned for kun 79,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned!
LB+ total 12 måneder
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
LB+ Total 6 måneder
Tilgang til ALT innhold i 6 måneder
- Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Magsinet digitalt
- Deaktiver annonser