Når RHA lager en toppmodell, så går de hele veien. Her får du de feteste kablene vi har sett på noen propper: Både liten og stor plugg medfølger, eller bruk Mini XLR-kabelen for balansert tilkobling til en kompatibel forsterker. For eksempel RHAs egen Dacamp L1. Faktisk MÅ man ha en forsterker, fordi proppene er for tungdrevne for en mobiltelefon eller musikkspiller med middelmådig forsterkerkraft.
Dette har med selve høyttalerprinsippet å gjøre. For i tillegg til et dynamisk mellomtone-/basselement sitter et diskantelement som tar over så høyt oppe som 8 kHz. Diskantelementet består av tre lag: sølv bak, keramikk i midten og en sinkmembran foran. Elementet fungerer ved at elektriske signaler sendes fra sølvet og gjennom det ikke-ledende keramikklaget, som så får sinkmembranen til å vibrere og lage lydbølger. Dette skal gi overlegen gjengivelse av de høye frekvensene, men er tydeligvis også meget energikrevende og svelger unna forsterkerkraft.
For øvrig følger det med tolv par ørepropper av ulike størrelser og typer, så her finner du garantert et par som passer. Bøybare ørebøyler sikrer passformen.
Lydkvaliteten
Jeg prøvde først uten forsterker, og det stemmer som det står. For drevet av mobiltelefonen låter det livløst, tamt og spisst. Sammen med RHAs forsterker er det langt mer greie på det. Gode produksjoner nyter godt av den meget nøytrale bassen og klare mellomtonen. Det er fantastisk attakk i flygel, spesielt klassisk musikk får et liv og en gnist som man skulle tro man måtte opp i store øreklokker for å oppnå.
Men RHA har en særhet, og det ligger i et overenergisk diskantområde. Med de riktige pluggene dyttet godt inn i øregangen så det virkelig sitter, vil en del være løst, men diskanten slutter aldri helt å jage. Forsterkeren har tonekontroll, hvor man kan dra ned diskantområdet noe, men det treffer ikke helt riktig frekvensområde. Man får mindre overtoner og mørkere lyd, men diskanten biter likevel. Og, ja, det samme gjelder med den balanserte kabelen.
Det bunner nok ned i smak og behag, men i undertegnedes ører finnes det bedre alternativer, spesielt når man tar forsterkeren inn i regnestykket.
Konklusjon
RHA har gått hele veien med CL1. Et piezoelektrisk diskantelement er like sært som det er dyrt, og gjør sitt for at CL1 er helt avhengig av en ekstern forsterker.
Gi øreproppene det de trenger, og de kvitterer med å gjenskape enhver lille mikrodetalj i musikken. Det skulle ikke forundre oss om du kan høre forskjell på om gitarstrengene er to eller tre dager gamle!
Men mens bass- og mellomtoneområdet er plettfritt gjengitt, er det interessant nok diskantområdet som er hovedproblemet for vår del. Det låter for krast på det meste av musikk.
RHA CL1 blir rett og slett for dyre i forhold til hva de leverer.
Også i denne testen:
Audiofly AF180
Perfekt balanse
Vårt første møte med Audiofly blir garantert ikke det siste. Her får du lyd i perfekt balanse.
ACS Evolve STUDIO Universal
Når sant skal sies
Proppene fra ACS avslører sannheten i enhver musikkinnspilling. På godt og vondt.
Sony XBA-N3AP
Den beste bassen
At Sony-proppene er de rimeligste i testen er umulig å høre.
AKG N40
Skreddersydd vellyd
AKG lar deg skreddersy N40 med tre ulike filtre. På sitt beste låter de meget musikalsk og oppløst.
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser