Den svindyre Sony VPL-VW890ES er en laserprojektor som kan det med å skape formidable hjemmekinoopplevelser …
Sony er ved siden av JVC den eneste som tilbyr hjemmekinoprojektorer med ekte 4K paneloppløsning. Det betyr at man ikke må ty til triksing med at et optisk linseelement oscillerer mellom to eller fire tilstander (pikselskifting), for å tegne opp flere piksler enn det faktiske antallet på panelet. En åpenbar fordel med ekte 4K-panel er at alle pikslene treffer lerretet helt samtidig, så man slipper bevegelsesstøy og etterslep i bildet. I tillegg får man fullt utbytte av dynamikken fra mørkeste mørkt til lyseste lyst over hele fargerommet – til enhver tid.
Prosessorkraft
Ulempen er at et 4K-panel er kostbart, og det krever også mer prosessorkraft – som igjen øker prisen ytterligere og dessuten setter større krav til kjøling. Hvilket betraktelig øker størrelsen på kabinettet. Men kostnader er den største grunnen til at ikke flere lager projektorer med ekte 4K-paneler.
Sony VPL-VW890ES
Sony tilbyr ekte 4K-projektorer ned til 55 000 kroner (VPL-VW290ES), og opp til en million (VPL-GTZ380)!
Den nye VPL-VW890ES legger seg et sted imellom, men til 300.000 kroner kan man trygt si du skal være over snittet interessert i hjemmekino, for å cashe ut for en. Enten du må ta opp lån, eller er heldig nok til å ha økonomien til å betale kontant.
W890 er den nest rimeligste Sony-projektoren som bruker laser som lyskilde, og den rimeligste med Sonys mest avanserte optikk. Siden laser genererer en god del varme, er kabinettet enda større enn på lillebrødrene VW590 og VW290. Viftestøy er derimot ikke noe problem: du hører bare at projektoren står og puster, fremfor å virvle luft på et høyt gir.
Blå laser
Sony kaller laseren Z-Phosphor, som er et blått laserlys. Når dette skinner gjennom et fargefilter, splittes lyset i de tre primærfargene rød, grønn og blå. Det er en langt mer effektiv lyskilde enn en vanlig lampe, som gir mer trøkk i lyset, og fargebalansen holder seg dessuten stabil uansett lysstyrke.
Der hvor en vanlig lampeprojektor bruker lang tid på å starte opp, for at lampen skal nå en stabil arbeidstemperatur, går laserprojektorer gjerne på omtrent like raskt som en TV. VW890 er derimot ikke blant de raskeste laserprojektorene, man må vente litt før bildet kommer. Riktignok ikke like lenge som en vanlig lampeprojektor, men vi har definitivt sett kvikkere laserprojektorer enn dette.
En annen fordel med laser er en vesentlig lengre levetid: der hvor du får rundt 5.000 lampetimer fra en vanlig lampe, vil en laserprojektor typisk holde i 20 000 timer før den begynner å synlig degradere. Om du bruker projektoren i 4 timer hver eneste dag, holder den likevel i over 13 år! Ulempen er at lasermekanikken ikke kan skiftes ut når den først dør.
Avansert optikk
VW890 kan dessuten skilte med Sonys beste optikk. ARC-F-objektivet, som er utskiftbart og kan byttes til for eksempel et kortdistanseobjektiv, har 18 glasselementer i 15 grupper. Det tilsvarer de mest avanserte zoomobjektivene til fullformatkameraer, alt for å gi en superskarp opptegning på lerretet. Hver piksel på panelet måler nemlig bare 4 mikrometer, og det skal litt til å få det helt skarpt i andre enden av rommet. I vårt tilfelle skal bildet fra et panel som måler 1,9 cm blåses opp på et 3 meter bredt lerret (140 tommer diagonalt 2,35:1). Det betyr at hver piksel skal forstørres nesten 160 ganger, som krever sitt av optikken.
Projektoren har en lysstyrke på 2200 lumen, og med dynamisk iris hevder Sony nærmest uendelig kontrast. Med andre ord er det rommet som bestemmer det reelle kontrastnivået. Det skulle bare mangle at projektoren hadde automatisk linsejustering med linseminne, slik at du kan lagre justeringer for 16:9 og 2,35:1 bildeformat. En nødvendighet hvis du har et bredt lerret. Du kan også beskjære kantene i bildet (blanking), for å forsikre at ingenting av innholdet legger seg utenfor lerretet.
Dynamisk tone-mapping
En stor fordel med 4K kontra Full HD (1080p) er foruten økningen i antallet piksler, at man også får et større dynamikkområde i lys og farger. HDR gir større forskjell mellom lyst og mørkt og dermed mer trøkk i sollys, flammer og lykter på skjermen – og dessuten mer detaljer i skyggene. Det større fargerommet DCI-P3 gir også vesentlig mer dybde og liv i fargene.
HDR på TV-er krever et dynamisk baklys, slik at TV-en kan konsentrere energien der den til enhver tid trengs i bildet. Projektorer har ikke dette, og tidlige HDR-projektorer måtte i stedet dempe det generelle lyset i bildet, slik de hadde overskudd til de kraftigere lyseffektene. Det ga et dunkelt bilde, og ikke spesielt kule opplevelser.
Dagens projektorer løser det i stedet såkalt tone mapping. Det betyr at man hever den generelle lysstyrken i bildet, mens man i stedet reduserer HDR-effekten. HDR-effektene blir ikke like spektakulære, men i det minste får man detaljene tilbake – og projektoren kan i tillegg utnytte det store fargerommet (DCI-P3) som kommer med HDR.
X1-prosessor
Men Sonys X1 bildeprosessor tar det hele et steg lenger. Denne har studert en bildebank på mange, mange tusen ulike scenarioer, og bruker maskinlæring for å skjønne hvordan den skal prosessere HDR-informasjonen til enhver tid. En slags dynamisk tone-mapping, som skal sørge for heftigere HDR-effekter, mens lysstyrken og dessuten den opplevde svartnivået i bildet bevares.
Reality Creation
En annen nyhet som følger med X1-prosessoren er en mer avansert versjon av det Sony kaller Reality Creation. Igjen kommer den gigantiske bildebanken til sin rett, når Sony tar et HD-bilde og oppskalerer det til 4K. Sony bruker maskinlæring for å gjenkjenne mønster i objekter fra bildebanken, og overfører disse til bildet som skal oppskaleres. Resultatet er høyere oppløsning enn med vanlig oppskalering, og samtidig med færre artefakter.
Fabelaktig bilde
Jeg husker godt den nydelige bildekvaliteten på VW590. Den har også X1-prosessoren og utnytter alle teknologiene som finnes i VW890, til en brøkdel av prisen (selv om også den er en kostbar affære). Vi savnet faktisk ikke veldig mye, annet enn at den godt kunne hatt enda mer lysstyrke enn de 1800 lumenene tilgjengelig. VW890 har 2200 lumen, som bør gi mye av det savnede trøkket i lyset. Likevel krever også denne at du sitter i et mørkt rom for å få fullt utbytte av svartnivået.
Bildet fra VW890 er enda skarpere enn med VW590, takket være den avanserte optikken. Spesielt med 4K-innhold får man virkelig et knivskarpt bilde. Enten det er fra 4K Blu-ray eller de skarpeste strømmetjenestene, er bildet realistisk til tusen!
Another Life på Netflix i 4K HDR er en sci-fi-serie hvis handling i stor grad utspilles på romskipet Salvare. Her er mange scener med et bekmørkt univers i bakgrunnen, med stjerner og planeter som skinner ut fra bakteppet. Detaljene fra VW890 er til å ta og føle på, og skarpheten har jeg vel knapt sett maken til. Enten det er pulsarer, svarte hull eller ansiktene til mannskapet om bord som er i bildet, så er det et fantastisk realistisk skue.
Er du interessert i jevne bevegelser, kan du bruke en av MotionFlow-modusene, som gir jevnere bevegelser med nesten ikke synlige artefakter. Denne fungerer også med Ultra HD-innhold opptil 3840 x 2160, men ikke med 4096 x 2160 video.
Selv foretrekker jeg å se innholdet slik det er laget, og med True Cinema MotionFlow-modus bevares bildefrekvensen som den er, i tillegg til at hver bilderamme korrigeres til riktig tidspunkt, skulle det være noe feil med tidskoden i kildematerialet. Personlig har jeg aldri opplevd eller tenkt over en slik artefakt, men selvsagt fint å være på den sikre siden.
Oppskalering
Uansett bildemateriale er skarpheten fabelaktig. RealityCreation gjør en glimrende jobb i å skalere opp HD-materiale til Ultra HD, men Resolution (oppløsning) senker jeg fra 50 til 10, da jeg synes skarpheten ellers ser litt kunstig ut. Når det er sagt, foretrekker jeg selvsagt 4K-materiale. Og enten det er Formel 1-dokumentaren Drive to Survive, mafiosofilmen The Irishman eller finanskrisen i The Big Short som ruller over lerretet, så er det et fengslende skue.
Svartnivå
Det er én ting som må påpekes, med et ellers tett på perfekt bilde. Svartnivået. For, joda, det er både mørkt og detaljert. Men det er ikke kullsvart. Ikke som vi har sett hos projektorene til erkekonkurrenten JVC. Og nå har jeg ennå ikke hatt mulighet til å se deres nyeste projektorer, men basert på tidligere generasjoner, er det fortsatt klart at Sony har noe å hente. Et enda svartere svart ville fått bildet til å poppe enda mer ut, spesielt HDR-lyseffektene ville blitt enda mer spektakulære. Som også har rykte på seg for å være enda bedre hos de nyeste og dyreste JVC-projektorene. Det kunne vært veldig interessant å se VW890 opp mot JVC DLA-NZ9 med både laser, 3000 lumen og 8K e-shift, men så langt har vi ikke lyktes i å få tak i en.
Du skal virkelig ha det mørkt i rommet for å få noe ut av et enda mørkere svartnivå enn fra Sony VPL-VW890ES, men så regner vi da også med at kunder som er i markedet for en projektor til 300 000 kroner, har rommet på stell.
Konklusjon
Det finnes gode projektorer, og det finnes glimrende projektorer. Så finnes det fantastiske projektorer. Sony VPL-VW890ES hører utvilsomt til sistnevnte. Den tegner opp et bilde mer livaktig enn nesten noe vi har sett, med full kontroll på lys og farger. Og ansikter står frem med flere detaljer enn vi knapt har sett maken til, ikke minst takket være et formidabelt objektiv.
4K-innhold med HDR står ut som bare det, og også HD-materiale skaleres opp på imponerende vis. Bevegelser er jevne og gode, alt er velstand.
Svartnivået er mørkt, men ikke beksvart. Som kanskje er grunn nok i seg selv til å tenke seg om før man punger ut 300 000 kroner for denne. Det kan nemlig hende du blir like fornøyd med VW590 til en femtedel av prisen.