TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

test: Sony VPL-VW260ES

Superoppløsning til spiselig pris

Endelig får vi ekte 4K til under 50.000 kroner! Og Sony tar jobben på alvor.

Av / 12.01.18 - 11:59
Sony VPL-VW260ES

Lyd & Bilde mener

  • Etter kalibrering leverer projektoren nesten magiske bilder, med imponerende kontrast og en fargedybde i HDR-modus som vi knapt har sett før.
  • Dynamisk iris mangler, og uten kalibrering er gammakurven helt skjev, med gjengrodde skyggepartier.

På TV-markedet er pikselracet i full gang. 4K Ultra HD kan du få i 65 tommers skjermstørrelse for under 10.000 kroner, og mindre størrelser får du omtrent kastet etter deg. Neste år forventer vi å se de første 8K TV-ene i salg, med firedobbel oppløsning – 16 ganger HD-oppløsning! Og sånn fortsetter det.

L&B-TV: Skal du ha 4K-projektor? 

På projektormarkedet har det derimot gått ganske trått. Det er nemlig ikke lett å lage et så høyoppløst pikselpanel lite nok, og bivirkninger er gjerne at kabinettet blir upraktisk stort, effektforbruk og krav til kjøling deretter, og det var ikke før i 2015 at man fikk prisen på en projektor med ekte 4K bildepanel til under 100.000 kroner. Det var Sony VPL-VW300ES til 70.000 kroner. I fjor gikk prisen opp igjen med Sony VPL-VW550ES som den rimeligste. Det har kommet billigere projektorer som skilter med ”ekte 4K”, og de har delvis rett fordi de tegner opp et bilde med riktig antall piksler. Men de gjør det med et lavere oppløst bildepanel og er nødt til å doble pikslene vekselvis i høy hastighet, slik at det oppfattes av hjernen som 4K. Etter hva vi har sett er det ikke uten uheldige bieffekter.

Les: Skandinavias største hjemmekino

Annonse

Som bringer oss til Sony VPL-VW260ES. Nå har man nemlig klart å halvere prisen ned til 50.000 kroner, med et ekte 4K bildepanel. Kabinettet er det samme som hos VW550, med helt gjennomsnittlig størrelse for prisklassen. Vekten på 14 kilo er også lik. Dette skaper store forventninger, ikke minst fordi vi allerede for et par måneder siden fikk en imponerende sniktitt.

Test: Tre lydplanker med Dolby Atmos

Panelet er forbedret siden sist, så kontrastforholdet til den nye 4K innstegsmodellen er faktisk høyere enn grunnkontrasten hos den dobbelt så dyre VW550. Noe man har gitt avkall på for å få ned prisen er dynamisk iris, så man får ikke det helt svarteste svarte.

Sony VPL-VW260ES 1
Foto: Sony

 

Reality Creation

Sony har en såkalt Reality Creation-funksjon på sine beste projektorer, og VW260 har fått den nye, forbedrede utgaven av denne. Den drar opp skarpheten i bildene, og forsøker etter beste evne å skalere opp et vanlig HD-bilde til 4K-oppløsning. Du kan velge hvor hardt du ønsker at den skal jobbe, og den nye utgaven lar seg presse enda litt lenger før detaljer skarphetsartefakter begynner å vise seg som hvite omriss rundt detaljene.

Bevegelser

For jevnere bevegelser er projektoren utstyrt med mulighet for å regne ut og fylle inn et nytt bilde mellom hver ekte bilderamme. Sony kaller dette for Motion Flow, og VW260 kan dette på all video opp til HD-oppløsning, mens 4K video må vises i sin opprinnelige form.

Ikke linseminne

De nyeste av Sonys dyrere 4K-projektorer har fått linseminne, så man for eksempel automatisk kan veksle mellom 16:9 og 2.35:1 bildeformat. Dette gjelder dessverre ikke for VW260, da må du opp på storebror VW360 til 70.000 kroner. Da får du også dynamisk iris og bedre optiske komponenter. Til sammenligning har både JVC og Epson linseminne på projektorer til under 50.000 kroner, og dessuten dynamisk iris. Men VW260 har i det minste en motorisert linse hvor skarphet, zoom og linsejustering gjøres direkte fra fjernkontrollen.

HDR

VW260 støtter HDR-innhold (High Dynamic Range), som gir ekstra lys for å skape større kontrast på utvalgte scener. For eksempel et bål som skal skinne ekstra kraftig gjennom nattemørket, eller billykter som kommer lysende fra horisonten. Vi har tidligere vært skeptiske til dette på projektorer, ettersom man til forskjell for TV-er ikke har noe ekstra lysstyrke å gå på. For å få det til må man senke gjennomsnittslyset i resten av scenene, slik at man sitter 90 prosent av tiden og ser på et mørkere bilde, for å kunne få litt lyseffekter de siste 10 prosentene.

I tilfellet VW260 kan tap av lysstyrke kompenseres for i menyen. Da mister man noe av HDR-effekten, og med HDR-lysstyrken på maks blir det som at det ikke er HDR i det hele tatt. Vel, med ett viktig unntak. For i HDR-modus støttes nemlig et mye større fargerom (DCI-P3) enn det som brukes på vanlig video (Rec.709). Med det resultat at rødfargen på drakta til Deadpool får en større dybde, og bildene virker nærmest tredimensjonale når man viser filmen i HDR, til tross for at selve HDR-effektene er minimale.

Sony VPL-VW260ES 2
Her ser vi tydelig den skjeve gammakurven før kalibrering. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

VPL-VW260 rett ut av esken

Som vanlig når vi tester dyrere bildeprodukter får vi kalibreringsekspert Gorm Sørensen til å måle og justere projektoren ved hjelp av det beste måleutstyret tilgjengelig på markedet.

– Jeg ser med én gang at gammakurven er helt feil. Det er altfor lite lys i de mørkeste gråtonene, så det gror igjen i skyggene. Du får ”black crush” så det holder, sier Gorm Sørensen bestemt.

Han mistenker det er en spesifikk grunn til dette.

– Sony sine tidligere projektorer har hatt en tendens hvor panelet begynner å degraderes etter bare 500 lampetimer. Ikke bare mister man lysstyrke, men også kontrast, og de mørkeste skyggeområdene blir altfor lyse. Sony sier nå at de har gjort mottiltak for å forhindre dette, og det kan se ut som at den altfor mørke gammakurven er et slikt tiltak.

Sony VPL-VW260ES 3
Fargebalansen rett ut av esken (t.v.) er ikke jevn, og hele gråskalaen får en dupp i det mørke. En gamma som skal være 2,4 er i virkeligheten nesten 2,6, som slettes ikke er bra nok. Til høyre har vi kalibrert den nesten helt korrekt.

 

 

Gorm må gjøre til dels store justeringer. Det er store avvik på gammakurven. Blått er dessuten skjevt, med for mye blått i mørkt, for lite blått i mellomlys og for mye igjen i høylys. Dette lar seg ikke kalibrere manuelt, man må bruke et kalibreringsprogram fra Sony som bare installatører har tilgang på.

– Ukalibrert er denne projektoren helt på bærtur, fastslår Gorm.

Magien skapes etter kalibrering

Etter Gorm har svinget tryllestaven er derimot både gråskalaen, fargerommet og fargebalansen justert. Reality Creation setter vi til 20, for å gi litt ekstra skarphet men ikke så mye at det ser kunstig ut.

Sony VPL-VW260ES 4
Sony VPL-VW260ES gjør en formidabel jobb med å gjengi en overskyet himmel (foto: 20th Century Fox).

 

Les hele vår kalibreringsrapport her (PDF)

Deretter er det bare å ta av seg de hvite frakkene, hente frem popkornet og lene seg tilbake i kinostolene våre. For projektoren er nemlig fabelaktig.

Ta nevnte Deadpool. Med lyset skrudd av er svartnivået usedvanlig mørkt, spesielt tatt i betraktning at projektoren mangler dynamisk iris. De svarte områdene på drakta til antihelten er mørke uten å gro igjen. Tvert imot glinser det i dem, med mesterlig gjengivelse av detaljene. Det er dybde i rødfargen, scenene som er spilt inn på overskyet ettermiddag fremstår med flotte teksturer i skyer og røyk fra fabrikkpiper. Det er dybde og glans i det korte mørke håret til Negasonic Teenage Warhead, og når hun fyrer seg opp i et inferno av flammer er det fullt av liv og gnist. Fett!

Sony VPL-VW260ES 5
Det svarte håret til Negasonic Teenage Warhead synes med detaljer og glans. Det mørke antrekket er også imponerende detaljert (foto: 20th Century Fox).

 

Det vansirede ansiktet til Wade Wilson alias Deadpool fremstår med de mest hjemsøkende detaljer, og bevegelsesskarpheten i slåsscener er enormt bra.

– Dersom den holder seg over tid og ikke degraderes som sine forgjengere, så er dette meget imponerende, konstaterer kalibreringsekspert Gorm Sørensen.

Meget god kontrast

Vi har målt kontrasten til over 20.000:1, som er meget bra. I de aller mørkeste scenene legger man riktignok merke til at svart er mørkegrått, for eksempel BBC-dokumentaren Wonders of the Universe hvor vi tas med på en reise inn universets kriker og kroker. Galakser står ut fra en ikke fullt så mørk bakgrunn som med JVCs projektorer, og man ser det spesielt når bildet ikke fullstendig dekker vårt 140 tommer store lerret (DreamScreen V6).

Når det er sagt, så er det meget sjeldent at vi savner dynamisk iris. Det er kun i meget mørke scener hvor det kan oppleves en smule flatt, og vi gjerne skulle hatt det siste ekstra. I så fall kan man slenge 20.000 mer på bordet for storebror VW360. Eller gå for JVC DLA-X5900 som ikke har ekte 4K men som har alt annet man savner – inkludert enda svartere svart.

Konklusjon

Sony VPL-VW260 er den første projektoren med ekte 4K bildepanel til under 50.000 kroner. Ja, det er fortsatt mye penger, men så fremstår den heller ikke som noe kompromiss.

Til å mangle dynamisk iris har den et imponerende svartnivå. Vi merker nesten aldri at svart er noe annet enn beksvart, hvor objekter står ut fra bakgrunnen på nærmest tredimensjonalt vis. Spesielt med det ekstra fargerommet på HDR-innhold får vi spektakulære filmopplevelser, med skikkelig dybde.

Det eneste savnet bortsett fra dynamisk iris er linseminne, hvor man kan lagre innstillinger for ulike bildeformater og veksle mellom dem automatisk med fjernkontrollen.

Sony VPL-VW260ES 6
Gorm Sørensen monterer opp vårt nye lerret, DreamScreen V6. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

NB! Lerretet er viktig!

Nei, det er ikke bare å kjøpe et hvilket som helst hvitt lerret og tro det er topp. Det går mye arbeid ned i å lage det perfekte lerretet, noe Jon Eivind Lygren og resten av teamet bak DreamScreen har erfart. Deres lerret, som i nyeste versjon heter V6, er akustisk transparent men som til forskjell fra andre akustiske lerret er vevet med en meget fin struktur i mønsteret. I stedet for et fast og gjentakende mønster som kan skape moaréeffekter er det et kaotisk, ikke-gjentakende mønster i fibrene. Dette skal gjøre V6 minst like bra bildemessig som andre ikke-transparente lerret i high-end-klassen.

Sony VPL-VW260ES 7
Det nye akustisk transparente V6-lerretet til DreamScreen (over) er langt mer finmasket enn forgjengeren V5 (under). Mønsteret er dessuten kaotisk, akkurat som på ikke-transparente lerret, for å unngå moaré. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

I forhold til den forrige V5-duken, som vi har hatt på vårt testrom frem til nå, har mønsteret i V6 blitt mye finere, slik at man nå mye lettere ser forskjell på 1080p og 4K oppløsning. Samtidig som den er like akustisk transparent som før.

Vi har akkurat skiftet ut vårt V5 lerret til V6, og vi kan konstatere at bildekvaliteten er i særklasse, samtidig som vi fortsatt kan ha våre vegginnfelte Procella-høyttalere montert bak.

DreamScreen kjøper du hos avshop.no.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

100 tommer fra 1,5 meter!

Kortkast-projektor i luksusklassen

Rullende hjemmekino

Ta med deg skjermen hvor som helst!

Marantz-flaggskipet er testet

Presisjon til fingerspissene

Hjemmekino: - vasker gulvet med lydplanker

Marantz gir oss fullstendig bakoversveis

Denon har overgått seg selv

«Usynlig» storskjerm med laser

Skremmende realistisk kinobilde

Nye Apple TV er en kraftplugg