Gode filmopplevelser krever et godt bilde. Et godt bilde er avhengig av en projektor hvor alt er gjort riktig. Et helt rått svartnivå hjelper lite hvis fargene er helt ute å kjøre. På samme måte er en god fargegjengivelse lite verd om skygger er lysegrå og en mørk Batman-film ser ut som handlingen foregår i evig skumring. Raske bevegelser på skjermen må dessuten ikke skli ut i grums og bildestøy.
De beste budsjettprojektorene klarer å maskere for svakheter, slik at man ikke tenker over dem. For eksempel ved å kompensere for begrenset svartnivå med ekstra lysstyrke, slik at den opplevde kontrasten mellom skygger og høylys er god nok. Eller at en dårlig fargebalanse maskeres ved å ha mer mettede farger.
Men ekte feinschmeckere godtar ikke at middelmådigheter skal maskeres. De skal elimineres! Den beste bildekvaliteten får du bare når ALT er på stell. Et bekmørkt svartnivå kombinert med skarpt høylys. En helt riktig fargegjengivelse, og støyfrie bilder selv under raske panoreringer. Og, ikke minst, en optikk med laserpresisjon på fokuseringen. Uten tegn til linseforvrengning i bildet. DA skal du få se virkelig mørke smug i Gotham City, gjengitt av en projektor som holder ro og orden bedre enn Batman selv!
Kjent for glimrende projektorer
JVC er en av markedets beste produsenter av hjemmekinoprojektorer. Ingen av dem er billige, men så får du igjen i form av storslagen bildekvalitet.
JVC lager bildebrikker med en silisiumteknologi (D-ILA) som gir et svartnivå få andre projektorer kan matche. Et mørkt svartnivå er spesielt viktig i hjemmekinosammenheng, for når lyset går av og filmen snurres i gang, er det få ting som irriterer mer enn en skjerm som konstant er opplyst i grått, mens resten av rommet er svart. Spesielt mørke filmer blir irriterende flate.
I siste generasjon har JVC økt både svartnivået og lysstyrken. I tilfellet X500 er kontrastforholdet oppgitt til hele 60.000:1 – og da snakker vi ekte kontrast, uten bruk av dynamisk blender. Dette er uhørt, og kan kun oppnås med et meget mørkt svartnivå. Velger man å aktivere dynamisk blender, hevdes en kontrast på 600.000:1. Ekstremt. Lysstyrken på 1.300 lumen er mer enn nok til mørke rom, men en dagslysprojektor vil dette aldri bli.
Nesten 4K
X500 bruker tredjegenerasjons e-shift-teknologi, som er JVCs smarte måte å simulere et Ultra HD-bilde på. I stedet for å bruke et enda dyrere og kjempestort 4K bildepanel med 3840 x 2160 piksler, så benytter X500 to 1080p HD-paneler. Bildesignalet splittes i to, hvorpå originalbildet gjengis av den ene brikken mens den innebygde prosessoren regner seg frem til hvilke piksler som mangler og sender disse til den andre. Bildene fra de to panelene flettes så sammen, til et bilde som subjektivt blir ”nesten 4K”, helt uten synlig rastemønster. Det skal sies, at ekte 4K-materiale, som projektoren også støtter, ikke vil bli like skarpt og detaljert med denne teknologien, som med en ekte 4K-projektor.
Fullt motorisert
Når det kommer til å stille skarphet og riktig linsevinkling er det ingen som gjør det bedre enn JVC. I stedet for å stille fysisk på optikken, gjøres nemlig alt fra fjernkontrollen, og projektoren har innebygde mønstre for å stille både zoom, linsevinkling og skarphet. Dermed kan man stille seg borte ved lerretet mens man justerer, så man lettere ser når alt er riktig.
I tillegg har projektoren optisk hukommelse, som kan lagres i flere minner. Dette er gull om man har lerret i formatet 2.35:1 (kinoformat), for man kan enkelt gjøre én zoom- og skarphetsinnstilling for 16:9 og én for 2.35:1, og lagre disse i hvert sitt minne. Dermed er det bare å trykke på en knapp på fjernkontrollen for å veksle mellom de to, ut ifra hva slags bildeformat som er på filmen.
3D
Projektoren er 3D-klar ut av esken. Du må bare plugge en medfølgende 3D-sender inn på baksiden. To par aktive 3D-briller følger med. Disse har blitt litt mer strømlinjeformet og behagelige siden forrige generasjon.
Bildekvalitet ut av esken
Den opplevde bildekvaliteten i ”Cinema”-modus rett ut av esken er slående bra. Umiddelbart er det ingenting jeg savner. Med dynamisk blender satt til ”Auto 2” er svartnivået så mørkt som jeg kan huske å ha sett det på testrommet vårt, fargene virker nøytrale, og det er bra trøkk i høylys. Testdisken ”Wonders of the Universe” avslører en mørk bakgrunn i det ytre rom, mens lys fra en galakses mange stjerner stråler ut mot oss. Dette er virkelig slående god kontrast. Optikken er knivskarp, det ser man blant annet på skjeggstubbene til forteller Brian Cox. Panoreringer over skarpe mønstre, som stjernene i en galakse, er uproblematiske og jevne.
Thrilleren ”Prometheus” er også skarp som få, med en detaljert skildring av hva som foregår inne i mørke tunneler under bakken, og ansiktene på skuespillerne skildres med alle sine porer og skavanker. Hud glinser når den skal, og det gir oss noe ekstra at man ikke har sjans å se rastemønster på bildet. Går man helt inntil, er det kun strukturene i vårt akustisk transparente lerret (DreamScreen Acoustic ultraHD V5) som synes.
Men mon tro om ikke Sony VPL-HW55ES var enda et hakk hvassere rett ut av esken da vi testet den forrige måned? Er det et aldri så lite gulstikk i bildet hos JVC? Jeg synes også det ser ut som om skyer på himmelen brenner litt tidlig ut i hvitt, slik at de mister noen nyanser. Men du verden, for et smell i bildet!
Kalibrering
Med lysmåleren mot et testbilde av gråtoneskalaen ser vi at det riktignok mangler blått i fargetemperaturen, som dermed drar mot gult. Dessuten er ikke fargetemperaturen helt lineær, og fargetemperaturen 7000 kelvin er faktisk nærmere nøytral 6500 enn den som heter 6500.
– Du ser på gråtoneskalaen at hvert trinn har litt ulik fargetemperatur. Dette er umulig å korrigere helt, spesielt nå som JVC har fjernet den avanserte gammakontrollen de hadde før, sier Gorm Sørensen, vår kalibreringsspesialist. – Det er rett og slett dårlig fabrikkalibrering, som bunner ut i at de som finjusterer projektorene har for dårlig måleutstyr.
Eldre JVC-projektorer har mulighet for å kalibrere for 21 punkter på gråtoneskalaen, dersom man kjører via kalibreringsprogrammet CALman. Men X500 har kun mulighet for å korrigere for 7 punkter. Siden fargetemperaturen ikke er lineær over gråtoneskalaen, blir dette dermed aldri helt 100 prosent. I motsetning til Sony-projektoren, som har en helt lineær fargeskala. Når man kalibrerer Sony, er man sikker på at fargetemperaturen er lik uansett gråskalaverdi.
– Programmet CALman har mulighet for å korrigere for 21 punkter, men bare når JVC gir fra seg kodene programmererne trenger, slik at kalibreringsprogrammet og projektoren kan prate sammen. Da vil Direct Display Control dessuten fungere, slik at man lett kan kjøre autokalibrering ut ifra målingene vi har foretatt. Da vil kalibreringen gå sjukt mye fortere, sier Gorm bestemt.
Nå skal det sies at Gorm er en überperfeksjonist som bruker store ord på relativt små utslag. For det viser seg at etter han har kalibrert fargene over de syv punktene på gråskalaen, så er maksimalt deltaavvik i fargetemperaturen på rundt 2, hvor ISF-standarden godtar et avvik på inntil 3 (det menneskelige øyet skal være i stand til å registrere forskjeller ned mot 1). Videre oppstår avviket kun ved 100 prosent fargeintensitet, som så å si aldri forekommer i annet enn tegnefilm – som er kunstig uansett. Alt under 100 prosent intensitet ser helt strøkent ut.
Når fargetemperaturen er ferdig justert, går vi løs på fargerommet for hver farge. Dette gjøres i ”Color profile” i menyen, hvor vi aktiverer ”Color management”. Dermed er det bare å justere hver farge mer nøyaktig.
Kontrast og lysstyrke
Hva dynamisk svartnivå angår, går den utover gamma når den står i ”auto 1”, samtidig som den knuser svartnivået. Du får kullsvart sort, men mister også alle detaljer. Alle verdier helt opp til 20 på gråskalaen knuses, mens alt helt ned til 16 skal synes. Det betyr at alle detaljer i mørke bakgater og smug på mørke filmer mister detaljene. I ”auto 2” er det imidlertid bare irisen som jobber, og den struper dessuten ikke gråverdiene over 16. Vi bruker derfor denne
Når det kommer til hvitt, så starter utbrenningen litt før 235, som er punktet som er definert som hvitt for video. Drar man ned kontrasten, brenner den fortsatt ut her, da utbrenningen skjer på selve inngangstrinnet. Men Gorm har et ess i ermet og velger ”super white” i menyen. Plutselig kommer alle gråtonene frem. Da blir gråtoneverdien 235 plutselig veldig grå, og så mye ønsker vi ikke å ofre i lysstyrke. Her er det bare å dra opp kontrasten, til vi så vidt ser verdien 236, slik at vi er sikre på at vi også får med oss detaljer i skyer, sjøsprøyt og andre lyse områder.
Ferdig kalibrert
Etter Gorm har sittet i tre timer og kalibrert, er det bare å nyte film på nytt. Ved første øyekast er det ikke så mye som har skjedd, for så vidt jeg kunne se var bildet virkelig bra ut fra esken. Men en rask sammenligning mellom vårt nykalibrerte bilde og ”cinema” modus viser at bildet faktisk hadde litt gulstikk, som nå er borte. Videre er svartnivået enda mørkere. Faktisk er svart nå like mørkt som utenfor bilderammen. Det er hva jeg kaller beksvart!
Fargene er godt mettet og likevel helt nøytrale, og det er som om skuespillerne i ”Prometheus” er i rommet vårt på ordentlig! Mørke huler er enda mørkere enn før, uten at detaljnivået lider. Det er jevnt over enda mer smell i bildene. Dette er klart den beste bildegjengivelsen vi har hatt i testrommet vårt.
Sony HW55, som er den beste projektoren vi vet om til under 30.000 kroner, har enda mer lineære farger enn JVC X500. Men det ser man ikke med det blotte øyet, og svartnivået til JVC er dessuten i en annen liga. Og det sier litt, for Sony har også imponerende skyggegjengivelse. JVC har litt lavere lysstyrke, som gjør at et lysere rom kan være bedre tjent med Sony. Men i et mørkt rom vil du aldri tenke over det, og det enorme kontrastomfanget til JVC gjør at den helt klart er verdt de ekstra 10.000 kronene – om du har råd til det.
3D
Med film i 3D mister man litt lysstyrke, men projektoren er lyssterk nok til at det ikke er noe problem. Tvert imot er 3D-opplevelsen med X500 utmerket. Det er ikke noe synlig crosstalk (høyre og venstre bilde smitter over på hverandre), og bildene holder seg skarpe. Aktiv 3D er likevel krevende for noen, da bildene vises vekselvis mellom høyre og venstre øye, som krever tilvenning om du aldri har sett det før. Uansett, en film som ”Prometheus” i 3D gir virkelig en god demonstrasjon av hvor virkelighetsnær denne teknologien kan være. Og X500 gjør jobben på glimrende vis.
Konklusjon
Selv rett ut av esken varter JVC DLA-X500R opp med en glimrende bildekvalitet. Alt smeller imot oss, og det er det først og fremst et enormt kontrastnivå som sørger for. Etter kalibrering er fargene helt nøytrale, hvor de hadde et hint av gulstikk før, og det vi før trodde var beksvart har nå blitt enda svartere.
Optikken er superskarp, og med to bildepaneler klarer projektoren å simulere 4K bildeoppløsning. Dermed er det også umulig å se rastemønster, som igjen gjør filmen enda mer virkelighetsnær.
Projektoren byr på noen utfordringer med kalibrering, da fargene ikke er lineære over hele gråskalaen. Men etter tre velbrukte timer med tunga rett i munnen var vi i mål, og fargegjengivelsen ble helt riktig.
JVC DLA-X500R ser også storslagen ut i 3D, og er rett og slett vår nye referanse.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser