Nå som lydplanker kommer med både fem, sju og ni kanaler – mange av dem med 3D-lydformatene Dolby Atmos og DTS:X – hvem trenger vel da en stor og stygg forsterker med en dullion kanaler, som Denon AVC-X6700H? Og en bråte med høyttalere som hører til? Det skal jeg si deg: Det er den som ønsker skikkelig kino hjemme. Nemlig!
En lydplanke er i utgangspunktet ment å kompensere for den dritkjipe lyden i nyere TV-er. Jo større skjermene blir, jo større blir gapet mellom bilde- og lydopplevelse, og her redder lydplanken dagen. Dersom du ikke er altfor kravstor.
Blås i de rimeligste forsterkerne
Etter hvert har det riktig nok kommet stadig tøffere lydplanker, enkelte har til og med separate, trådløse bakhøyttalere. De beste lydplankene har blitt bra nok til at jeg ikke lenger gidder å anbefale folk å kjøpe en surround-forsterker til 4-5000 kroner. Joda, det låter bedre og tøffere, men det tar plass, det er lite pent, og det blir rett og slett mer komplisert enn en lydplanke. Derfor – skal du først bruke stueplassen til separate komponenter: Klin til med noe skikkelig!
Denon har slått på stortromma med sin nye X700-serie, ikke minst når det kommer til utstyr og formatstøtte. AVC-X6700H er toppmodellen i serien, laget for å få filmene til å virkelig komme til live. Med så mye bulder og brak du ønsker, mens lydkvaliteten hele tiden er i toppklasse. Noe som selvsagt også gagner musikk. Dette kan med andre ord være forsterkeren for deg som virkelig vil flytte Oslo Colosseum inn i stua!
Dolby Atmos og DTS:X
I dag hører man knapt om hjemmekino uten Dolby Atmos og DTS:X. Dette er 3D-lydformater, som i tillegg til lyd rundt deg også gir lyd fra oven. Dette er med på å øke kravene til antall kanaler, og er grunnen til at det faktisk er fornuftig å investere i en 11.1-forsterker, som her.
3D-lyd får du ved å faktisk montere høyttalere i taket (2–4 er typisk), eller du kan kjøpe spesielle elevation-høyttalere som plasseres oppå front- og eventuelt bakhøyttalerne, som derpå skyter lyden opp i taket, hvorpå den reflekteres ned på lytteren. Det funker, men ikke like bra som takmonterte høyttalere.
Simulert lyd fra oven
I tillegg har Denon AVC-X6700H fått såkalt Dolby Atmos Height Virtualization og DTS Virtual:X, som ved hjelp av avansert digitalprosessering simulerer høydekanaler ut fra et tradisjonelt høyttaleroppsett, helt uten høydehøyttalere. Dette funker enda dårligere enn med elevation-høyttalere, men hvis du absolutt ikke orker å styre med det, kan det gi en ekstra stor illusjon av 3D-lyd i forhold til å ha denne avslått.
Objektbasert
AVC-X6700H støtter både Dolby Atmos og DTS:X Pro, hvor Pro betyr at antallet høyttalerkanaler er utvidet i forhold til vanlig DTS:X. Blant annet er det mulig med en takkanal over senterhøyttaler (Center Height). Og siden DTS:X er totalt objektbasert i stedet for kanalbasert, vil alle film- og spilltitler med DTS:X lydspor dra nytte av de ekstra kanalene. DTS:X Pro er kun en dekoderalgoritme, som nå er mulig takket være økt prosessorkraft.
For ordens skyld er også Dolby Atmos objektbasert, men har fysiske kanaler i bunnen, i kombinasjon med metadata som plasserer objektene. Dette har noen begrensninger, for eksempel støtter ikke Dolby Atmos utvidede frontkanaler (Front Wide) eller høy senterkanal (Center Height).
Dolby Atmos og DTS:X er konkurrerende formater som gjør nesten det samme. Men ikke helt, og der hvor DTS:X funker med et hvilket som helst Atmos-oppsett med høyttalere, vil ikke Dolby Atmos nødvendigvis fungere like godt med et fullt ut optimalisert DTS:X-oppsett med høyttalere. Som nevnte Front Wide og Center Height.
Auro-3D
Som om det ikke er forvirrende nok med to forskjellige 3D-lydformater, støtter Denon-forsterkeren et tredje format ved navn Auro 3D. Dette kan gi enda mer høyoppløst lyd, men krever et annet høyttaleroppsett, hvor hver eneste høyttaler på gulvet eller veggen aller helst har en motsvarende høyttaler i taket. Dette er et meget smalt format, nesten uten titler. Jeg ville derfor ikke brydd meg med å sette opp høyttalerne etter dette formatet.
Skal du ha et høyttaleroppsett du kan bruke til alt, så sett det opp etter Dolby Atmos. Det betyr et 5.1- eller 7.1-anlegg med to eller fire høyttalere i taket i tillegg.
IMAX Enhanced
Forsterkeren er merket IMAX Enhanced. Dette betyr at den støtter IMAX, og vi loves at en hel rekke filmtitler fra Sony rulles ut i løpet av høsten og vinteren.
Det er litt vanskelig å tyde ut fra markedsførings-snikksnakket hva IMAX Enhanced faktisk er for noe. På bildesiden later det til å være et eget dynamisk HDR-format pakket ved siden av den vanlige statiske HDR10. Hvis TV-en din støtter IMAX Enhanced, får du den totale IMAX-følelsen. Hvis ikke vises videotitlene med vanlig HDR10.
På lydsiden, derimot, er det DTS:X som gjelder for IMAX. Og Denon-forsterkeren støtter dette allerede, uavhengig av noen IMAX-logo.
8K video og HDMI 2.1
Det som derimot er veldig interessant, er at Denon-forsterkeren støtter 8K videosignaler, og dessuten 4K med hele 120 Hz bildefrekvens – og dessuten variabel bildefrekvens som er nyttig for gamere. Alt dette er nemlig innbakt i HDMI 2.1, og det samme er eARC, som betyr at forsterkeren får høyoppløst lyd fra TV-en, direkte ut gjennom den tilkoblede HDMI-kabelen. Hvis du ønsker, kan du derfor koble alle dine video- og spillkilder direkte til TV-en og hente ut lyden høyoppløst til forsterkeren, gjennom en eneste HDMI-kabel.
Høyttalersystemet
Vårt faste høyttaleroppsett på testrommet er et Procella THX-system i 7.1-konfigurasjon, med et par takmonterte Martin Logan SLM for Atmos-innhold. Fordi forsterkeren har 11 kanaler, putter jeg på et par ekstra høyttalere til høydekanalene. For anledningen bruker jeg B&W AM-1, som egentlig er et par utendørshøyttalere, men som da har vegg-/takfester inkludert, og som gjør jobben enklere.
Forsterkeren har automatisk høyttalerkalibrering med Audyssey XT-32, som justerer alle høyttalerne til å gi tilnærmet samme klangbalanse i rommet. Det er dermed ikke så farlig at ikke alle høyttalerne er av samme merke og type, såfremt du ikke velger Direct lydmodus, hvorpå EQ-innstillingene forbikobles. Selv gjør jeg dette kun på musikk i stereo; ellers bruker jeg Audyssey Reference lydmodus.
For å vurdere musikk i stereo har jeg brukt våre gulvstående Sonus faber Olympica III, som er meget gode og som enkelt avslører en forsterker.
Oppsett
Denon har et meget enkelt steg-for-steg-oppsett, som leier deg i hånden gjennom høyttaleroppsett og kildetilkobling. Klart, for en som har gjort dette en del før, virker det nærmest banalt og tar ekstra tid, men du er nærmest garantert å ikke trå feil.
Høyttalerkalibreringen tar en stund, ettersom du minst bør kalibrere for seks mikrofonposisjoner i rommet, aller helst åtte. Før du har snudd deg, har det gått en halv time. Og etterpå kan det hende du bør finjustere manuelt, spesielt delefrekvensen, og avstanden som er valgt til hver høyttaler vil du kanskje endre noe. Men bare hvis du er komfortabel med dette, ellers lar du bare autoinnstillingene være. Våre fronthøyttalere blir nesten alltid satt til «large» når de i virkeligheten er «small», så dette må jeg korrigere selv. Ellers byr det på problemer når man skal guffe opp lydnivået med mye bass i lydsporet.
Action!
Jeg blir alltid imponert over Denons hjemmekinoforsterkere, når det gjelder evnen til å gjengi dialoger rent og åpent i et stort og luftig lydbilde. Også AVC-X6700H overbeviser her, og dialogene på Gemini Man med Will Smith i hovedrollen er krystallklare og realistiske. Filmen har ikke det massive «larger than life»-lydsporet som kjennetegner typiske actionfilmer, men i stedet har man tatt en mer dokumentarisk tilnærming. Det betyr ikke at det ikke skjer ting, eller at det mangler dynamikk i lydsporet. Tvert imot! Men det krever at man drar opp lyden en god del før man føler for å ta frem popkornet.
Denon-forsterkeren viser seg godt frem med sin naturlige klang, og det tredimensjonale Dolby Atmos-lydsporet bygger opp under de superjevne bevegelsene på denne 4K-Blu-ray-filmen, som er skutt og vises med hele 60 bilder i sekundet. Dette gjør det hele bare enda mer dokumentarisk. Som kontrast til det vanvittig utrolige, og dessuten elendige, manuset. Men det blir en helt annen historie.
Forsterkeren gjør en meget god jobb med å presentere lyden. Det eneste er at jeg føler den går litt i kompresjon når høylytte gevær- og pistolskudd smeller til, når den er satt til å spille med referansenivå – altså tilsvarende lydnivå som på kino. Da låter også dialogene litt mer grovkornet enn jeg ønsker, så jeg ender opp med å dra ned lyden litt, og heller akseptere at det finnes kraftigere forsterkere der ute.
Maskinene tar over
Langt mer spektakulært er lydsporet i Terminator: Dark Fate. Plutselig blir det fart i subwooferen, og popkornet flyr veggimellom når maskiner og mennesker møtes i nok et vanvittig oppgjør.
Denon AVC-X6700H understreker underholdningsverdien av heftig hjemmekino. Selv ikke verdens beste lydplanke, Sennheiser Ambeo, er i nærheten av dette. Du vil heller ikke klare å hente ut denne hjemmekinokraften fra en rimelig surroundreceiver, du må opp i denne klassen.
AVC-X6700H kan spille riktig høyt og kraftig, men jeg savner fortsatt det siste lille. Forsterkeren mangler overskudd til de mest dynamiske transientene når lydnivået nærmer seg referansenivå. En løsning kan da være å putte på en ekstra effektforsterker til fronthøyttalerne (Denon-forsterkerne fra AVC-X3700H og oppover har «pre out» på alle kanaler). Jeg vet, enda en boks, men det kan vurderes om du finner ut at du trenger litt ekstra trøkk.
Denons styrke har alltid vært luft og detaljer med naturtro klangbalanse, fremfor den aller verste kraften, men jeg minnes at jeg ble enda mer imponert da jeg testet AVR-X6400H for et par år siden. Jeg mener bestemt at den hadde enda mer luft og størrelse, selv om dette er litt vanskelig å påstå uten å ha dem side ved side for sammenligning. For all del, det låter både tøft og meget bra, jeg bare mener jeg har hørt Denon enda bedre før.
Musikk
H-en på slutten av navnet står for Heos, som er Denons strømmeplattform. Nesten uansett hvilken musikktjeneste du sverger til, støttes den av Heos, og styres lett med Heos-appen på mobilen. Grensesnittet er svært brukervennlig, og minner om det til Sonos.
Musikk i stereo spilt gjennom Sonus faber Olympica III fungerer riktig bra, og forsterkerne kan fint ta plassen til en ren stereoforsterker. Du får ikke fullt så gjennomsiktig lyd på klassisk musikk som med Marantz PM7000N, som kan nøyaktig det samme som Denon-en når det kommer til musikk og lyd i to kanaler. Marantz-en har enda mer luft, cymbaler låter mer finmasket, og der hvor Denon-en gjengir en nylonstreng-gitar med en ørlite mer metallisk karakter, er Marantz-en rett og slett mer musikalsk.
Elektronisk pop og hiphop, og annen musikk man vil spille høyt, får mer kraft med Denon-forsterkeren. Men du finner enkelt en stereoforsterker til halve prisen som gjør en enda bedre jobb tonalt sett. Jeg mistenker at det kanskje hovedsakelig ligger i digitalkonverteringen, men det kan jeg ikke være sikker på.
Musikk i surround, signert 2L-utgivelsen Magnificat, brer seg derimot ut i rommet som ingen stereoforsterker kan. Når Denon-forsterkeren får ta i bruk alle forsterkerkanalene, tegner den opp et lydbilde som henger i luften, med instrumentene svært nøyaktig plassert i et tredimensjonalt rom. Her begynner det å lukte magi for alvor. Bare litt mer oppløsning, og jeg hadde vært solgt.
Konklusjon
Denon AVC-X6700H er en meget kapabel hjemmekinoforsterker som støtter alt du trenger av nye lyd- og videoformater. Inkludert 8K video passthrough.
Lydmessig er forsterkeren svært bra, og spesielt med 3D-lydspor som Dolby Atmos viser den hva den er god for. Du får rett og slett ikke denne lyden fra forsterkere i lavere prisklasser.
Forsterkeren mangler den siste finpussen på tonestrukturene, og den kunne gjerne vært enda kraftigere. Da kan du godt se i retning den enda råere toppmodellen AVC-X8500H fra forrige serie, som fortsetter en generasjon til, og som vil kunne oppgraderes til HDMI 2.1 i nær fremtid.
Som musikkformidler i surround er AVC-X6700H overbevisende. I stereo vil jeg påstå at den får hard konkurranse fra forsterkere til ned mot 10 000 kroner, så vær klar over dine behov på forhånd.
Alt i alt en flott forsterker, men den må tåle hard konkurranse i sitt felt.
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser