Der hvor både Epson og JVC bruker pikselskifting fra et 1080-panel for å forsøke å gi en opplevelse tilsvarende 4K, har BenQs panel 2716 x 1528 piksler, som dobles optisk og forskyves en halvpiksel horisontalt og vertikalt, og sammenlagt blir nøyaktig 8,3 megapiksler, altså Ultra HD. Heller ikke dette er ekte 4K Ultra HD, siden en UHD-film først skaleres ned til panelets oppløsning, for deretter å konverteres opp igjen. Men man får et enda finere rastemønster enn med JVC og Epson.
Brukervennlighet
BenQ er den eneste projektoren i feltet med manuell innstilling av linse, noe som er skuffende i forhold til prisen. Det betyr også at du man ikke kan lagre linseminne for ulike bildeformater. Projektoren, som er av typen DLP, har Brilliant Color fargeteknologi, men dette gir for mye hvitt i forhold til sekundærfarger og bør deaktiveres.
Ulike fargetemperaturer finnes ikke, projektoren har bare Rec.709, altså nøytralt. Helt fint, det er uansett det vi vil ha. Men at projektoren skal være perfekt kalibrert til dette fargerommet, er en sannhet med modifikasjoner. Det er for mye grønt i bildet i THX-modus, som egentlig skal være nøytralt. Og et deltaavvik på 10 og over fra 70 prosent lysstyrke og opp, er ikke akseptabelt for å kalle seg nøytralt. Kalibratør Sørensen fikk justert dette ned til rundt 1 i snitt, som er meget bra.
Hva viftestøy angår, synes vi det er litt vel hørbart her, det samme er den dynamiske irisen, som står og jobber hele tiden.
Bildekvalitet
Etter fargene er kalibrert, skulle det vært duket for fantastiske bildeopplevelser. Dessverre leverer Benq et skuffende kontrastsvakt og blast bilde. Ut av esken målte vi et kontrastforhold på bare 465:1, og etter kalibrering ble det ikke stort bedre med 600:1. Selv med BrilliantColor aktivert får vi maksimalt 715:1 i kontrast, som enten betyr at skyggene er for grå, eller at de lyse objektene er for mørke til å stå ut fra skyggene. I BenQs tilfelle er det en blanding av begge deler, det er en ganske flat opplevelse. Den dynamiske irisen (lysåpning) jobber iherdig for å hjelpe med å skape kontrast, men den arbeider veldig sakte (når bildet skifter fra lyse til mørke scener, ser man at svartnivået fader ut fra grått) og avgir sjenerende støy . I scener med normalt mye lys ser det bra ut, og den høyere oppløsningen gir et skarpt bilde. Men spesielt i mørke scener er det veldig flatt, og lerretet blir for stort til at projektoren får frem lyse objekter. Og det kan synes som et paradoks, all den tid den ekstra oppløsningen til BenQ kontra Epson og JVC kommer best frem på et stort lerret.
Vi hadde i utgangspunktet høye forventninger til BenQ W11000, gitt produsentens glimrende budsjettprojektorer. Dessverre faller W11000 fullstendig igjennom i dette segmentet, spesielt når man tar hensyn til den høye prisen.
Les hele vår kalibreringsrapport her (PDF).
Også i denne testen:
Oppsummering
Bedre enn på kino
Er det noe vi har lært, er det at high-end hjemmekinoprojektorer gir bedre bilde enn på kino. Og at det finnes viktigere ting enn ekte 4K-oppløsning.
JVC DLA-X5000
Det aller beste bildet
Dette er den beste projektoren under 100.000 kroner. Ferdig snakka!
Sony VPL-VW550ES
Sylskarp kinomaskin
Sonys projektor gir sylskarpe bilder og glimrende kontrast. Men den er ikke perfekt.
Epson EH-TW9300
Imponerende komplett
Den rimeligste 4K-kompatible projektoren i testen er imponerende kapabel.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser