TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Epson EH-TW6600

Kinomaskinisten

Epson EH-TW6600 er definitivt en av prisklassens beste projektorer. Den leverer høyere ytelse enn konkurrentene på en rekke viktige områder.

Av / 11.02.15 - 00:01
Epson EH-TW6600

Lyd & Bilde mener

  • Bedre optikk og flere justeringsmuligheter gjør dette til en projektor for de kresne: Epson gir det skarpeste og mest kontrastrike bildet med best dybdeeffekt av de tre testdeltakerne.
  • Fargegjengivelsen er ikke like lineær som DLP-projektorene verken før eller etter kalibrering. Testeksemplaret vårt hadde også en rød stripe i ytterkant av bildet.

Japanske Epson er en av verdens største projektorprodusenter, og leverer mange avanserte modeller til både proff, data og hjemmekinobruk. Den nye EH-TW6600 modellen befinner seg midt i segmentet rett under toppmodellene. Dette er i utgangspunktet en hakket dyrere projektor enn Optoma og BenQ, og det synes. EH-TW6600 har et større, tyngre kabinett med mer tillitvekkende byggekvalitet.

 

Brukervennlighet og finesser.
EH-TW6600 bærer preg av litt mer gjennomtenkte og påkostede løsninger enn de to taiwanske konkurrentene. Blant annet har den både horisontal og vertikal linsejustering (lens shift). I tillegg er justeringen meget fleksibel med over 2 bildehøyder vertikalt og ca ¼ sideveis justering. Epson har også to interaktive linser som justerer zoom og fokus individuelt, slik at man beholder fokuspunktet selv når man justerer zoom. Ulempen er at den manuelle fokusen er ekstremt følsom. Du må beregne litt innsats (helst med hjelp fra en kamerat) for å justere skarpt fokus, men sitter det, så sitter det.

 

Bildekvalitet
Epson er en LCD-basert projektor, der tre (rød, grønn, og blå) LCD-paneler gjennomlyses for å gi bilde. Dette gir den både styrker og svakheter i forhold til DLP-baserte projektorer som BenQ og Optoma. En av fordelene er at man slipper ”regnbueeffekten” av DLP fargehjulet som noen mennesker finner sjenerende å se på. Utfordringen er dårligere svartnivå, fordi LCD-panelet hele tiden må gjennomlyses for å vise bilder.

Annonse

Epson har heldigvis gjort hva de kan for å fintrimme og optimalisere LCD-teknikken i EH-TW6600. Den kommer med dynamisk lysåpning (iris) som justerer lysutslippet i samsvar med bildeinnholdet, og kan på den måten bevare svartnivået i mørke scener. Selv om Epson har litt gråere svart en DLP-konkurrentene når vi sammenligner stillbilder, er forskjellen mindre med bevegelige bilder i praksis.

EH-TW6600 viser seg som en meget effektiv lyskanon. Selv med projektorlampen i laveste øko-modus gir den betraktelig mer lysstyrke enn de to andre, og da med vesentlig lavere viftestøy! Bare det alene gjør den verdt den lille prisforskjellen etter vår mening. Den formidable lysstyrken gir også bedre dynamikk og kontrast, noe testbildene våre bærer preg av. Linjespill i treverk kommer mer tydelig frem. Epler og appelsiner ser ”rundere” og mer tredimensjonale ut som følge av den økte kontrastgraden. Epson gir rett og slett et litt saftigere, blankere bilde med bedre dybdeskarphet. Bildet oppleves også litt roligere å se på, uten støytendensene vi noterte hos BenQ.

Litt malurt i begeret er det: Testeksemplaret vi mottok har et rødskjær i form av en rød, vertikal stripe i venstre ytterkant av bildet. Dette kan karakteriseres som en produksjonsfeil/svakhet ved LCD panelet som kan bli verre over tid. Løsningen kan være å overskyte bildet litt, slik at stripen faller utenfor lerretsrammen, men det er jo ikke ideelt.

 

Kalibrering av Epson EH-TW6600
I likhet med toppmodellen EH-TW7200 har Epson stukket noen kjepper i hjulet for oss som ønsker å kalibrere EH-TW6600. Menyen er nemlig plassert i midten av bildet, akkurat der vi vanligvis sikter lysmåleren vår. Og den lar seg ikke flytte.

Man skulle kanskje forvente at ”Cinema” modus ville være det beste utgangspunktet for film, men dette er umulig å kalibrere opp til 2.2 gamma for korrekt filmtitting i dempet belysning, da det klipper signalet ved 90-100% lysstyrke. Vi må over på Natural-modusen for å få kalibrert en riktig gamma.

Målt før kalibrering er fargene langt fra lineære. Det veksler mellom for lite blått, for mye blått og så videre, i forhold til lysstyrken. Grafene våre får en hengekurveform, og dette er typisk for LCD-projektorer sammenlignet med DLP-projektorer. Sistnevnte er som regel veldig lineære.

Epson har til gjengjeld gode innstillingsmuligheter, med en minnefunksjon der man kan lagre inntil 10 forskjellige brukermodus med kalibrerte innstillinger, som kan gis ulike titler. Etter kalibrering oppnådde vi et bilde med god nøytralitet.

Totalt sett er det Epson som gir den beste bildekvaliteten i form av best kontrast og generell bildebehandling, men en projektor med rød stripe i bildet burde ikke forlatt fabrikken etter vår mening.

Her kan du se vår kalibreringsrapport for Epson EH-TW6600 (PDF).

Konklusjon
Projektoren fra Epson koster et par tusenlapper ekstra i forhold til konkurrentene, men testen levner ingen tvil om at det kan være en god investering. Her må selv BenQ, som tok et merkbart steg opp fra Optoma, se seg slått når det gjelder skarphet og dybdefølelse. Når man kombinerer dette med bedre optikk og kasteavstand, er det ingen tvil om at EH-TW6600 er den mest fleksible projektoren av de tre. Man bør likevel forsikre seg om at bildet ikke har noen synlige kvalitetsproblemer, slik som den sjenerende røde stripen vi erfarte med vårt testeksemplar.

Også i denne testen:

Optoma HD50

Kompakt lyskanon

Fra Optoma kommer en liten, men effektiv kinoprojektor med massevis av lysstyrke.

God lysstyrke og meget jevn fargegjengivelse fra fabrikk gjør Optoma HD50 enkel å ta i bruk.
Bildeskarpheten er ikke den beste, og den lette og åpne konstruksjonen medfører en del viftestøy.
Les hele testen

BENQ 1400

Stort potensial

DLP-projektoren fra BenQ er i stand til å gi glitrende god bildekvalitet, men ikke før man har kalibrert den grundig.

BenQ W1400 er en fleksibel projektor med imponerende kraftig lysstyrke, som gir meget god kontrast selv når det er litt lys i rommet.
Projektoren kommer med temmelig feiljusterte farger fra fabrikk, og krever en omgang med lysmåler og kalibrering for å vise sitt rette potensial.
Les hele testen
Audun Hage
(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Populært!

Årets beste tilbud

Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr

LB+Total måned

Tilgang til ALT innhold i 1 måned

LB+ Total 12 mnd

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)

4,- / for 4 uker
185,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

100 tommer fra 1,5 meter!

Kortkast-projektor i luksusklassen

Rullende hjemmekino

Ta med deg skjermen hvor som helst!

Marantz-flaggskipet er testet

Presisjon til fingerspissene

Hjemmekino: - vasker gulvet med lydplanker

Marantz gir oss fullstendig bakoversveis

Denon har overgått seg selv

«Usynlig» storskjerm med laser

Skremmende realistisk kinobilde

Nye Apple TV er en kraftplugg